בעל הקרקע הפלסטיני: "שיעזבו את כל האדמות הפלסטיניות"

ברשתות החדשות בעולם פינוי עמונה לא עלה לכותרות, אך במדינות בהן עסקו בפינוי התמקד באישור 3,000 יח' הדיור החדשות בשטחים

סיקור הפינוי - מעיניים פלסטיניות (רויטרס)

בכל רשתות בהתקשורת בארץ התמקדו אתמול (רביעי) בפינוי עמונה שהחל בשעות הבוקר ונמשך אל תוך השעות הקטנות של הלילה. אך בעוד בישראל נראה היה שלא מתרחש כלום מלבד עמונה, ברחבי העולם התרגשו פחות וסיקרו את האירוע בהתאם. במדינות רבות כלל לא התייחסו לפינוי, והרשתות שכן בחרו לסקר התמקדו דווקא בהחלטת הממשלה לאשר את המשך הבנייה בשטחים.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

ברשת "אל-ג'זירה" התמקדו בפן הפלסטיני של הפינוי, ותיעדו את האירועים מעיניו של עיסא זעיד - אחד מבעלי האדמות בעמונה "שרק יכול היה להשקיף על השטח שלו". בכתבה נאמר כי מאז שעלו תושבי עמונה על הקרקע ב-1998, לא יכול היה עיסא לשוב לאדמתו.

"הם מפנים את ההתנחלות אבל מכינים אדמה פלסטינית סמוכה כדי להעביר אותם לשם, זה לא פיתרון", אומר עיסא. "אנחנו רוצים שהם יעזבו את כל האדמות הפלסטיניות, ולא שיעבירו אותם מהאדמה של עיסא לאדמה של מוחמד".

סיקור הפינוי ברשת CNN (צילום מסך של אתר CNN)
סיקור הפינוי ברשת CNN (צילום מסך של אתר CNN)

ברשתות זרות רבות אחרות בחרו גם כן להתמקד בהמשך הבניה ביהודה ושומרון ועל כן נמנעו מלהציג את הפינוי כדבר חיובי. "ישראל מפנה מתנחלים מעמונה ומאשרת 3,000 יחידות דיור במקום אחר", נכתב ב"גרדיאן" הבריטי. "ישראל תבנה התנחלות חדשה בגדה המערבית", הייתה הכותרת של "CNN". גם רשת "RT" הרוסית ציטטה שר בכיר שאמר כי "יוקמו התנחלויות בכל רחבי הגדה המערבית אחרי פינוי עמונה".

למרות שבכלי התקשורת הישראלים דיברו על התנגדות פאסיבית בלבד, באתר "האינדיפנדנט" בחרו להתמקד בעימותים. "פינוי התנחלות לא חוקית בגדה המערבית נתקלה באלימות של מפגינים ישראלים", נכתב בכותרת. כתבת רשת "אירו ניוז" ציטטה ציוץ של אחד מחברי הכנסת של הימין שכתב "הפסדנו בקרב על עמונה, אבל אנו מנצחים במלחמה לכיבוש הארץ".

אך היו מספר רשתות שהתמקדו בפינוי עצמו. רשת "פוקס ניוז" בחרה בכותרת "מהומה כשכוחות הביטחון הישראלים מפנים התנחלות בגדה המערבית". כתבת הרשת יונת פרילינג אף הפגינה בקיאות והזכירה שהפינוי נערך בדיוק 11 שנים אחרי הפינוי ב2006. גם כתבת ה"BBC" התמקדה בהיסטוריה של עמונה והזכירה כי חלק מתושבי ההתנחלות יושבים בה כבר 20 שנה. "מתנחלי עמונה נגררים מביתם על ידי המשטרה הישראלית", זעקה הכותרת.