מסכם תפקיד: אובמה בראיון סיום התפקיד

הנשיא היוצא אובמה בריאיון פרידה לאילנה דיין

בעוד עשרה ימים יעזוב ברק אובמה את הבית הלבן, ויפנה את מקומו לנשיא הנבחר דונלד טראמפ. הערב (שלישי) שודר ריאיון אחרון עמו כנשיא ארצות הברית עם אילנה דיין בתכנית "עובדה", בו התייחס גם ליחסיו עם ראש הממשלה הישראלי, בנימין נתניהו. הריאיון המלא שודר הערב בתכנית "עובדה" בקשת.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

"אני חושב שהוא היה מאוד עקבי בהשקפותיו. לעיתים קרובות הוצגו הסוגיות שנדונו בין הממשלים שלנו כמחלוקות אישיות, וזהו לא המצב - בכל פעם שאני נפגש איתו יש בינינו שיחות לבביות וכנות, ועל קשת רחבה של נושאים אנחנו מסכימים", סיפר. "יש כמה סוגיות בולטות עליהן יש בינינו מחלוקות עמוקות".

אובמה הסביר כי אי-הטלת הווטו במועצת הביטחון הייתה "המהלך הטוב ביותר להשגת שלום", להגדרתו. "מדי יום אנחנו מעבירים 8.5 מיליון דולרים ביום כדי להבטיח את ביטחון ישראל, וזה לא כולל את המיליארדים שהולכים להגנה אווירית. השאלה מבחינתי היא מה אנו יכולים לעשות כדי להבטיח סיכוי לשלום בטווח הארוך", הזכיר, "הנסיבות הפוליטיות בשני הצדדים לא אפשרו התקדמות משמעותית, ובאופן גובר והולך סוגיית ההתנחלות הפכה מחסום לאפשרות של פתרון שתי המדינות".

"נתניהו אומר שהוא מאמין בפתרון שתי המדינות, אולם מעשיו הוכיחו בעקביות שאם לוחצים עליו לאשר עוד התנחלויות - הוא יעשה זאת", המשיך הנשיא היוצא. "מאז 2009 היה גידול של 37% במספר המתנחלים. זה לא נגזר מהאילוצים הביטחוניים של ישראל או הצורך שלה בעומק אסטרטגי. יותר ויותר אנחנו רואים שהעובדות בשטח מונעות באופן כמעט מוחלט, או לכל הפחות מקשות מאוד - ואם המגמה הזו תימשך, זה יהיה בלתי אפשרי ליצור מדינה פלסטינית רציפה ומתפקדת. מה שאתם מעודדים עכשיו זה חזון של ארץ ישראל השלמה, שבה הכיבוש ימשך לתקופה בלתי מוגבלת".

''מאוד עקבי בהשקפותיו''. נתניהו
''מאוד עקבי בהשקפותיו''. נתניהו | צילום: (Alex Kolomoisky פלאש 90)

"זה לא שהסכמנו עם כל סעיף בהחלטה של האו"ם - לכן נמנענו, ולא הצבענו בעד", הדגיש אובמה. "התעקשנו שנטיל וטו על כל דבר שלא יכלול הצהרה מאזנת על חשיבות המחויבות של הפלסטינים להפחית את האלימות ולעצור את ההסתה. אבל באמת האמנתי שחשוב לשלוח מסר ולהציף את העובדות לגבי מה שקורה עם ההתנחלויות בגדה המערבית".

לדברי אובמה, התגובות ממשרד ראש הממשלה למהלך אינן מבוססות. "אולי הן יעילות להסטת תשומת הלב מבעיית ההתנחלויות, אולי הן מתקבלות היטב בבסיס הפוליטי של נתניהו ובבסיס הרפובליקני כאן בארצות הברית, אבל הן לא תואמות את העובדות", הבהיר, "העובדות הן שכולם ידעו, כולל הישראלים, שהמצרים, השותף הערבי הקרוב ביותר לישראל, התכוונו להציג את ההצעה הזו בתיאום עם הפלסטינים".

"המציאות היא שאני נשיא עד 20 בינואר", הזכיר הנשיא היוצא, "יש לי מחויבות לעשות את מה שאני רואה לנכון. אני מאמין שזאת תהיה בגידה מוסרית מצד העולם, לא להגן ולהבטיח מולדת לעם היהודי. הוכחתי שוב ושוב את מחויבותי לביטחונה של ישראל, ואני מרגיש זאת בצורה עמוקה. זה שובר את ליבי לראות מצב שבו, ככל שעובר הזמן, הסיכויים לשלום מתפוגגים".

נאום קהיר. ''אין דבר שהייתי מתכחש אליו''
נאום קהיר. ''אין דבר שהייתי מתכחש אליו'' | צילום: (רויטרס)

בריאיון הסביר אובמה כי את הווטו שהטיל על הצעה דומה בשנת 2011 הטיל כי האמין שיש סיכוי למשא ומתן. "מאז הפעם ההיא מה קרה? ראינו המשך של בנייה ואישורי בנייה בהתנחלויות, ללא הפסקה", הזכיר. "ג'ון קרי דיבר באופן אישי עם ביבי, אני דיברתי באופן אישי עם ביבי אין ספור פעמים והוא התעלם. הבנייה ממשיכה לא רק להתגבר בקצב, אלא, כפי שאמרתי, היא ממשיכה גם להתפשט עמוק יותר לתוך הגדה המערבית".

עם זאת, אובמה מודה כי "התמיכה לישראל בתוך ארצות הברית, בקרב שתי המפלגות, דמוקרטים ורפובליקנים, היא כה חזקה שבסופו של יום, אם ישראל לא תפסיק את ההתנחלויות; אם היא תדבוק במדיניות, שתתברר בסוף כלא הוגנת; אם היא תיצור סביבה שתגביר את הסבירות לאלימות, טרור או קיצוניות - ארצות הברית עדיין תהיה שם. זה לא אומר שאנחנו לא צריכים לייעץ לישראל מה נראה לנו הכי טוב לשלום ולביטחונה של ישראל, וזה אומר גם שכל נשיא צריך לקחת בחשבון מה הכי משרת את האינטרסים הלאומיים של אמריקה - והם שתהיה לעם היהודי מולדת בטוחה ומוגנת, שגם מסוגלת לשמר את הערכים המשותפים שמחזקים סדר בין-לאומי".

אובמה אמר כי הוא אינו מתחרט על "נאום קהיר" אותו נשא כמה חודשים לאחר שנכנס לתפקיד. "תמיד תיארתי את הנאום הזה כהצגה של שאיפות ואם תקראי את הנאום היום, אין שם שום דבר שהייתי מתכחש אליו", הצהיר. "האמת היא ששלום תמיד נראה נאיבי עד שהוא מתממש. אם לא היינו מבטאים שאיפה למשהו שונה, אז כל הקדמה האנושית הייתה מתפוגגת".

''ילדים לוקחים כמובן מאליו שנשיא נראה כמו
''ילדים לוקחים כמובן מאליו שנשיא נראה כמו | צילום: (Pete Souze, The White House)

"לכל אדם יש את הסגנון שלו ודונלד טראמפ, כמובן, יודע לפנות לקהל שלו", המשיך אובמה כשנשאל על הכריזמה שלו. "אני מרגיש שה'חשמל' הזה מתרחש כשאני מרגיש שאני מתחבר בפנים למשהו אמיתי - והכוונה היא לא לעובדות, אלא לכך שהלב שלי אמיתי - אז הקהל מרגיש את זה".

לדברי הנשיא, היו שני רגעים בהם הרהר על המקום ממנו הגיע. "הראשון היה יום אחרי כניסתי הרשמית לתפקיד, כשעמדתי בחדר הסגלגל ונזכרתי שרק שמונה שנים מוקדם יותר לא יכולתי לקבל אישור למתחם הוועידה הדמוקרטית או לשכור רכב. השני הוא כשאני שומע ילדים, מכל גזע וצבע, שלוקחים כמובן מאליו שהנשיא שלהם נראה כמוני", המשיך. " כמובן שזה מאוד עוצמתי עבור אפרו-אמריקאים, אבל יש לי גם חברים לבנים שאומרים שילדיהם היו מופתעים שהנשיא הבא אינו שחור, כי זה מה שהם מכירים".

"אני חושב על איך שהעולם נראה בעיניי כשאני גדלתי", המשיך אובמה, "אני זוקף את זה לזכותם של אמי ושל סבי וסבתי שכולם היו לבנים, אלו שגידלו אותי, ואיכשהו קיבעו בי איזושהי תחושה שאני מיוחד. שזה בסדר להיות בחור רזה עם שם מצחיק. מישל הייתה מוסיפה גם: 'עם אוזניים גדולות'", סיים בחיוך.