חשש בסיאול: "חוסר העקביות והרטוריקה של טראמפ מבלבלים"

עיתונאית דרום קוריאנית מספרת, בריאיון בלעדי לחדשות 2 Online, על התחושות בעקבות ניסוי פצצת המימן

קים ופצצת המימן (KCNA)

כיצד מגיבים בדרום קוריאה לניסוי המדאיג של השכנה מצפון? זמן קצר לאחר הכרזת פיונגיאנג על "ניסוי מוצלח ומושלם" של פצצת מימן צפון קוריאנית, שוחחנו עם ג'יהיי ליי, עיתונאית מסיאול - שסיפרה על הדריכות, הניסיונות לחזור לשגרה וחוסר הוודאות שנובע גם מהמדיניות המעורפלת של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

"חוסר העקביות של ממשל טראמפ מבלבל הרבה מאוד אנשים לא רק בדרום קוריאה אלא גם בארה"ב", אמרה ליי בריאיון בלעדי לחדשות 2 Online. "יש רטוריקה לא צפויה שמגיעה מצפון קוריאה וגם כזו שמגיעה מממשל טראמפ, ולכן הציבור לא יודע איזה מידע הוא מידע אמין. הרבה אנשים שואלים אותי אם אני מפחדת שהניסוי הגרעיני יוביל לעוד פעולות צבאיות לאורך הגבולות".

קים ופצצת המימן (KCNA)
קים ופצצת המימן (KCNA)

לדברי ליי, הדיווחים על הניסוי ורעידות האדמה עוררו עניין רב אך הניסויים המתמשכים של צפון קוריאה כבר הפכו לחלק מהשגרה: "בדרום קוריאה היום זה מרגיש כמו יום רגיל מלבד השיח ברשת, שם הרבה אנשים שואלים על ההודעה החשובה של צפון קוריאה".

"אחרי שהצפון אישר שבוצע ניסוי גרעיני, כולם המשיכו הלאה כי הרבה אנשים פשוט ציפו שזה יגיע", הוסיפה. "בכל פעם שצפון קוריאה עורכת ניסוי גרעיני, היא עולה לכותרות".

קים ג'ונג און ודונלד טראמפ, ארכיון
קים ג'ונג און ודונלד טראמפ, ארכיון

"העימות זו הסיבה שאנחנו הולכים לצבא"

עבור הדרום-קוריאנים, המתיחות בחצי האי מהווה הצדקה לדריכות הצבאית ולגיוס: "כשמדובר בעימות בין צפון קוריאה לדרום קוריאה, אנו רואים בזה כסיבה היחידה שבגללה הגברים צריכים לשרת בצבא. צפון קוריאה היא הסיבה שאנשים 'מבזבזים את זמנם' במשך שנתיים כדי לשרת כחיילים".

האם ליי חוששת מהסלמה בעקבות הניסוי? לדבריה, מדובר בסוגיה מורכבת בהרבה - שנובעת ממעמדה הבינלאומי של השכנה מצפון. "הרבה מאוד מומחים ששוחחו איתי אמרו לי שהסיפור הוא לא ניסיון של צפון קוריאה לתקוף את הדרום, אלא מהלך של צפון קוריאה להשמיע את קולה בקהילה הבינלאומית. צפון קוריאה רוצה להוכיח שהיא לא צריכה את הדרום או את סין והיא יכולה לקבל החלטות עבור עצמה, החלטות כמו ביצוע הניסוי הגרעיני".