"פצצת מימן מסוגלת להחריב עיר עצומה, הרבה יותר מפצצה גרעינית"

ראש המרכז לחקר החלל ומומחה לצ' קוריאה אומר כי האיום המרכזי מופנה לארה"ב: "לא מדובר בהצגה, אלא בדבר האמיתי - היא יכולה להחריב עיר עצומה". אז במה היא שונה מפצצת אטום? ומה מניע את קים גו'נג און?

20chasfaniot_fix2_vtr2_n20170902_v1

"

"אם פצצה גרעינית יכולה להחריב עיר קטנה או בינונית, פצצת מימן אמיתית תוכל להחריב עיר עצומה" - כך אומר היום (ראשון) טל ענבר, ראש המוסד לחקר החלל במכון פישר ומומחה לצפון קוריאה, בשיחה עם חדשות 2 Online. הבוקר הכריזה פיונגיאנג שביצעה ניסוי מוצלח בפצצת מימן, שהוביל לרעידות אדמה עוצמתיות פי 10 ממקרים קודמים בעבר ועוררה בהלה במדינות השכנות - דרום קוריאה ויפן.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

הניסוי שהתבצע במהלך הלילה הוא השישי במספר הניסויים הגרעיניים שביצעה המדינה המסוגרת. בראשית 2016 הודיעה צפון קוריאה שביצעה ניסוי בפצצת מימן אך ארה"ב הבהירה כי הוא נכשל. הבוקר נראה שתמונת המצב השתנתה לחלוטין ופיונגיאנג הוכיחה שהיכולות הגרעיניות שלה מפותחות הרבה מעבר למה שנהוג היה להעריך במערב.

"זו הפעם הראשונה אי פעם שמישהו מציג פצצת מימן מבפנים ומאפשר לראות כיצד היא בנויה", מבהיר ענבר במהלך השיחה. "הפעם אני לא חשוב שמדובר בהצגה לצורכי תעמולה - אלא בדבר האמיתי. ביחס לצפון קוריאה זה הישג בלתי רגיל וצריך לזכור שהם לא מראים את כל מה שיש להם".

קים חושף את פצצת המימן (KCNA)
קים חושף את פצצת המימן (KCNA)

בשיחה הסביר ענבר את ההבדל בין פצצת גרעין רגילה לפצצת מימן: "בפצצת גרעין לוקחים חומר גרעיני שיכול להיות אורניום מועשר או פלוטוניום, ומפרקים את החומר. בתוך כך משתחררת כמות גדולה של אנרגיה. פצצת מימן היא תהליך הפוך - לוקחים חומר ובתנאים מיוחדים של טמפרטורה גבוהה הופכים אותו לחומר אחר: ממימן להליום".

"בפצצת גרעין רגילה יש גבול עליון לעוצמה ובפצצת מימן אין גבול כזה", ציין ענבר כדי להמחיש את כוחה ההרסני של הפצצה. "בודקים את העוצמות של פצצת גרעין לפי קילוטון: אם בהירושימה הפצצה הייתה בערך 20 קילוטון והגבול העליון שלה יכול להגיע ל-150, הרי שפצצת המימן הגדולה ביותר הייתה לא פחות מ-50 מגהטון. בפיצוץ שלה משתחררת כמות עצומה של חום לסביבה במהירות ובלחץ גבוה במיוחד".

יגיב? נשיא ארה''ב טראמפ (רויטרס)
יגיב? נשיא ארה''ב טראמפ (רויטרס)

"ארה"ב יכולה להגיב אבל לא תהיה שום מתקפה צבאית על צפון קוריאה", פסק ענבר. "לא תוקפים ככה סתם מדינה שאין לה מה להפסיד. הרי אם ארה"ב תתקוף צבאית, משטרו של קים ג'ונג און לא ישרוד, וברגע שלא יהיה לו מה להפסיד - יהיה חורבן".

קים ג'ונג און - "מנהיג רציונלי לחלוטין"

מנהיג רציונלי לחלוטין. קים ג'ונג און
מנהיג רציונלי לחלוטין. קים ג'ונג און

לדבריו, העצה הטובה ביותר שצריכה להינתן למקבלי ההחלטות בחדר הסגלגל היא להפסיק לאיים לשווא באיומי בסרק ולפתוח בהידברות. "אם לא ניתן להגיע להסכם עם צפון קוריאה צריך להבין שמדובר במדינה גרעינית שלא מעוניינת להתפרק מהנשק שלה והיא יכולה לגרום לחורבן במקרה שתתוקף. לכן יש לפתוח בהידברות".

"צריך להבין מה רוצה קים, אלה דברים פשוטים בסך הכל", מסביר ענבר. "הוא מעוניין בהישרדות והמשך השלטון שלו, בכבוד ובהשפעה בזירה הבינלאומית מעמדה של כוח. הוא לא רוצה באמת לתקוף". בניגוד לעמדה הרווחת בעיתונות, ענבר טוען כי "קים הוא מנהיג רציונלי לחלוטין, חד משמעית".