צפון קוריאה: "ביצענו ניסוי מוצלח בפצצת מימן"

צפון קוריאה מאשרת שביצעה לראשונה ניסוי מוצלח בפצצת מימן - פצצה בעלת עוצמת הרס גדולה בהרבה מפצצה גרעינית רגילה - וטענה כי היא יכולה להרכיב אותה על טיל בין יבשתי גינוים נשמעו מיפן

המשבר באסיה מחריף - האם ארה"ב תתערב צבאית? צפון קוריאה אישרה הבוקר (ראשון) את הדיווחים על ניסוי גרעיני - והצהירה כי מדובר ב"ניסוח מוצלח בפצצת מימן", כפי שחששו מומחים רבים במערב. מדובר בניסוי הגרעיני השישי של הצפון קוריאנים - והרביעי תחת המנהיג קים ג'ונג און.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

בתגובה לניסוי, קוריאה הדרומית קראה להעניש את שכנתה מצפון: הנשיא הדרום-קוריאני מון ג'יי-אין אמר כי "להטיל את העונש הכבד ביותר" על פיונגיאנג בעקבות ניסוי הטילים וקרא לבודד את קוריאה הצפונית ולהטיל עליה סנקציות נוספות.

עוד דווח כי קוריאה הדרומית תדון עם ארצות הברית על הפעלת "נכסים צבאיים אסטרטגיים" בחצי האי קוריאה. משרד החוץ הסיני הצטרף לגינוי: "אנו מתנגדים באופן נחרץ לתרגיל ומגנים אותו בתקיפות".

ראש מערך הביטחון הלאומי של דרום קוריאה, צ'ונג אוי-יונג, אמר: "הנשיא הורה למצוא את התגובה החזקה ביותר לפרובוקציה, שכוללת ניסויים גרעיניים ושיגורי טילים". צ'ונג הוסיף: "החלטנו לשקול את כל הפתרונות הדיפלומטיים על מנת לבודד את קוריאה הצפונית כדי שתוותר על תכנית הגרעין שלה".

"בנוגע לברית שלנו עם ארצות הברית, אנחנו נדון באפשרות להפעיל את הנכסים הצבאיים החזקים ביותר של ארצות הברית באזור", ציין.

קוריאה הצפונית ממשיכה לאיים (KCNA)
קוריאה הצפונית ממשיכה לאיים (KCNA)

למרות עוצמת הפיצוץ, שהורגשה למרחקים, קוריאה הצפונית טוענת שלא נגרם נזק - גם לא רדיואקטיבי - לסביבה. בהודעה הרשמית נמסר כי הניסוי, עליו הורה המנהיג קים ג'ונג און, היה "הצלחה מושלמת": המהלך הצבאי הוגדר כ"צעד משמעותי" בדרך להשלמת תכנית הגרעין של המדינה. סוכנות הידיעות הרשמית של קוריאה הצפונית הוסיפה כי המנהיג, קים ג'ונג און, פיקח על פיתוח פצצת המימן שתוכל להיטען על טיל בליסטי בין יבשתי חדש.

בכיר במדינה העריך כי עוצמת הפיצוץ הייתה 100 קילוטונים - פי 4 או 5 מפצצת האטום שהוטלה על העיר נגסאקי ב-1945: קים יונג וו, ראש ועדת ההגנה בפרלמנט הצפון-קוריאני, אמר כי "הניסוי הוא נקודת ציון אסטרטגית ומדינית".

יפן: "מגנים בתוקף את הניסוי"

בדרום קוריאה דיווחו הבוקר על רעש אדמה בעוצמה של 6.3 שהורגש באזור, בעקבות הניסוי הגרעיני. בסין הגדירו את רעש האדמה כ'פיצוץ חשוד' וביפן הכריזו שמדובר בפיצוץ גרעיני ושיגרו שלושה מטוסים לבדיקת קרינה אפשרית. ההודעה על הניסוי ורעידת האדמה הגיע שעות לאחר שפיונגיאנג דיווחה על פיתוחה של פצצת מימי חדשה ומתקדמת "בעל כוח הרסני גדול".

יפן הצהירה כי רעידות האדמה חזקות פי 10 מניסוי הגרעין הקודם‎. ראש הממשלה שינזו אבה אמר: "הניסוי הגרעיני בלתי מתקבל על הדעת, עלינו לגנות זאת בתוקף ולהתנגד לכך". גם בקוריאה הדרומית אמרו כי הרעידה היא "מעשה ידי אדם" וגינו את הצעד התוקפני.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ שוחח הלילה בטלפון עם ראש ממשלת יפן שינזו אבה בעקבות הדיווחים המאיימים שהגיעו מצפון קוריאה. השניים הסכימו כי יש להגביר את הלחץ על המדינה. כמו כן אבה הסכים עם טראמפ כי שיתוף פעולה בין שתי המדינות נחוץ בשעה שהאיום מצד צפון קוריאה מחריף.

סוכנות הידיעות הצפון קוריאנית הדגישה כי הודות לעובדה שכל מרכיבי פצצת המימן מיוצרים על אדמת המדינה, צפון קוריאה תוכל לבנות כמה מהן שרק תרצה. "כל מרכיבי הפצצה הם מתוצרת ביתית וכל תהליכי הפיתוח הם על בסיס הג'וצ'ה, מה שמאפשר למדינה לייצר כמה פצצות גרעיניות שתרצה", אמר קים ג'ונג און במהלך ביקור במפעל גרעיני.

ג'וצ'ה היא מדיניות צפון קוריאנית המשלבת בין מרקסיזם ללאומנות קיצונית, הדוגלת בהתבססות על תוצרת עצמית וחוסר תלות במדינות אחרות. מדיניות זו קודמה על ידי קים איל סונג, סבו של המנהיג הנוכחי.