גזרה נוספת על נשות אפגניסטן: טליבאן סוגר את מכוני היופי

הצו הוא נקודת ציון נוספת בהרעה ההולכת והגוברת בזכויותיהן של הנשים במדינה, שמנועות מללמוד, לעבוד ולהסתובב בציבור ללא נוכחות גבר. בדו"ח של האו"ם נמצא כי דיכאון ואובדנות בקרב נשים הפכו נפוצים במיוחד בעקבות הצעדים. "בעלי מובטל, סלון היופי הזה הוא הפרנסה היחידה שלנו. למה לסגור אותנו? במילא אף אישה לא מציגה את פניה ברחוב", אמרה בעלת מכון יופי

אישה עומדת מול מכון יופי באפגניסטן, המציג פנים מטושטשות של דוגמניות | צילום: רויטרס

צו סגירה הוטל על סלוני היופי באפגניסטן על ידי שלטון הטאליבן - כך דווח היום (רביעי) ב-CNN. מדובר בגזירה נוספת לנשות המדינה, שכבר במילא מרותקות ברובן לבתיהן, בשל האיסור ללמוד בבתי הספר והאוניברסיטאות, וכן לעבוד במרבית מקומות העבודה. הצו ניתן ב-24 ביוני, כאשר כל הסלונים מחויבים לסגור את שעריהם עד ה-27 ביולי.

הסגירה הממשמשת ובאה של מכוני היופי מפחיתה עוד יותר את חירותן של נשים במדינה, ומביאה מכה כלכלית קשה למשפחות הנשענות עליהם להכנסה. בעלת סלון בקאבול, שלא רצתה להיזכר בשמה מטעמי בטיחות, אמרה ל-CNN שהיא עדיין לא קיבלה הודעה בכתב על ההזמנה, אבל הדיווחים על הצו לסגור זעזעו את עולמה.

נשים באפגניסטן | צילום: רויטרס

"אני לא יודע איך לבטא את הרגשות שלי. בעלי מובטל וסלון היופי הזה הוא האמצעי היחיד שלנו להאכיל את המשפחה. יש לי ארבעה ילדים. הם צריכים אוכל, בגדים והוצאות בית ספר", אמרה. "אני לא מבינה למה צריך לאסור מכוני יופי. אף אישה לא מציגה את פניה עם איפור בחוץ, הן עם חיג'אב. המהלך הזה לא רק ייקח את ההכנסה של כל כך הרבה משפחות, אלא הוא ישלול מנשים את זכויותיהן וחירותן שעוד נותרו".

נשים בקאבול אפגניסטן מפגינות נגד האיסור ללמוד באוניברסיטה
נשים בקאבול אפגניסטן מפגינות נגד האיסור ללמוד באוניברסיטה | צילום: רויטרס

מאז שהשתלט מחדש על המדינה באוגוסט 2021 - בעקבות נסיגת כוחותיהן של ארצות הברית ובנות בריתה - הטאליבן הרע משמעותית את זכויות האדם במדינה. בדו"ח שפירסם האו"ם נכתב כי כי לנשים האפגניות אסור לעבוד מחוץ לבית ולהגיע למרחצאות ציבוריים, פארקים וחדרי כושר. הן מחויבות על פי החוק לענוד בד שחור המכסה את פניהן, ואסור להם לצאת מהבית בלי סיבה ספיציפית - וגם אז, הן מחויבות להתלוות בגבר. כמו כן, הדו"ח מצא כי רבות מדווחות על דיכאון והרהורי התאבדות, שהפכו לנפוצים - במיוחד בקרב נערות שנבצר מהן ללמוד. כמעט 8% מהנשאלים טענו כי הכירו נערה או אישה שניסו להתאבד.