הפשיטה על אחוזת טראמפ: "יותר מ-300 מסמכים מסווגים נמצאו"

במסגרת פשיטת ה-FBI על אחוזתו של הנשיא לשעבר דונאלד טראמפ שבפלורידה, נמצאו למעלה מ-300 מסמכים מסווגים, ביניהם חומרים של סוכנות הביון המרכזית ה-CIA, הסוכנות לביטחון לאומי ה-NSA וגם של הבולשת הפדרלית ה-FBI. כך דווח ב"ניו יורק טיימס" שציטט כמה אנשים שמעורים בפרטי החקירה והחיפושים

סוכני FBI פשטו על אחוזתו של טראמפ בפלורידה: "פרצו לי לכספת"
דונלד טראמפ על רקע אחוזת "מאר-א-לאגו" | צילום: רויטרס

במסגרת פשיטת ה-FBI על אחוזתו של הנשיא לשעבר דונאלד טראמפ שבפלורידה, נמצאו למעלה מ-300 מסמכים מסווגים, ביניהם חומרים של סוכנות הביון המרכזית ה-CIA, הסוכנות לביטחון לאומי ה-NSA וגם של הבולשת הפדרלית ה-FBI. כך דווח אמש (שני) ב"ניו יורק טיימס" שציטט כמה אנשים שמעורים בפרטי החקירה והחיפושים.

העיתון דיווח כי בחודש ינואר האחרון, הארכיון הלאומי של ארצות הברית מצא באחוזת ה"מאר-א-לאגו" למעלה מ-150 מסמכים מסווגים, בעוד שבחודש יוני כמה ממקורביו של הנשיא לשעבר העבירו "סט" נוסף של מסמכים מסווגים. הפעימה האחרונה בה נמצאו ונלקחו מסמכים מסווגים מאחוזתו של טראמפ - הייתה בפשיטת ה-FBI על אחוזתו ב-8 באוגוסט.

סוכני FBI ושוטרים מחוץ לאחוזת ה''מאר-א-לאגו'' שבפלורידה
סוכני FBI ושוטרים מחוץ לאחוזת ה''מאר-א-לאגו'' שבפלורידה. 9 באוגוסט | צילום: רויטרס

משרד המשפטים האמריקני ונציגיו של הנשיא לשעבר שחרו שלא להגיב לפרסומים האלו. מוקדם יותר אתמול, הנשיא לשעבר ביקש מבית המשפט הפדרלי בפלורידה למנוע מה-FBI לבדוק את החומרים שנלקחו עד שימונה אדם שיפקח על התהליך. בבקשה של טראמפ ישנה גם דרישה ממשרד המשפטים האמריקני לספק לו פירוט נרחב על הדברים שנלקחו מאחוזתו. "לא ניתן לפוליטיקה להשפיע על ניהול המשפט", נכתב בבקשה. "מערכת אכיפת החוק היא המגן של האמריקנים. אי אפשר להשתמש בה למטרות פוליטיות", הוסיפו.

כאמור, ב-8 באוגוסט, 30 סוכני ה-FBI פשטו על ה"מאר-א-לאגו", אחוזתו של נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ בפאלם ביץ' שבפלורידה. זאת, לאור בקשתו של הארכיון הלאומי למסמכי הממשל "לחלץ" משם 15 ארגזים ובהם ניירות ורישומים מתקפותו כנשיא, בהם גם מסמכים מסווגים. לפי הדיווחים, החיפושים בביתו קשורים בחקירה של משרד המשפטים האמריקני נגד טראמפ על אופן טיפולו של הנשיא בניירות הרשמיים, לאחר שעזב את הבית הלבן.

בהקשר זה, לפני כמעט שבועיים, ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח כי בעת החיפוש שערכו סוכני FBI בביתו של הנשיא לשעבר הם מצאו "11 סטים של מסמכים מסווגים", כולל כמה שסומנו כסודיים ביותר ונועדו להיות מוחזקים רק במתקנים ממשלתיים מיוחדים. סוכני הבולשת הפדרלית אספו כ-20 קופסאות המכילות ניירות ומסמכים, בהן, לפי הדיווח, גם מידע על נשיא צרפת עמנואל מקרון. הסוכנים אספו ארבע קבוצות של מסמכים סודיים ביותר, שלוש קבוצות של מסמכים סודיים ושלוש קבוצות של מסמכים סודיים.

דו''ח ה-FBI המפרט את המסמכים שנמצאו באחוזת ה''מאר-א-לאגו''
דו''ח ה-FBI המפרט את המסמכים שנמצאו באחוזת ה''מאר-א-לאגו'' | צילום: רויטרס

לפי הדיווח, הסוכנים אספו ארבע קבוצות של מסמכים סודיים ביותר, שלוש קבוצות של מסמכים סודיים ושלוש קבוצות של מסמכים סודיים. לא דווחו פרטים נוספים על נושאי המסמכים. עורכי דינו של טראמפ טוענים שהנשיא לשעבר השתמש בסמכותו לבטל את סיווג החומר לפני שעזב את תפקידו. בעוד שלנשיא יש את הסמכות לבטל סיווג מסמכים, ישנן תקנות פדרליות המפרטות תהליך לעשות זאת. האתר POLITICO אף דיווח כי ה-FBI חוקר את דונלד טראמפ בגין הפרה אפשרית של חוק הריגול והעברת מסמכים מסווגים לאחוזתו של הנשיא לשעבר בפלורידה.

הפשיטה על אחוזתו של הנשיא לשעבר הוחלטה לאור החשד הגובר במערכת המשפט האמריקנית שטראמפ העביר מסמכים מסווגים מהבית הלבן ל"מאר-א-לאגו" - מסמכים שהיה אמור למסור לארכיון הלאומי למסמכי הממשל בתום כהונתו. לפי החוק בארה"ב, כל הנשיאים נדרשים להעביר בסוף כהונתם את כל המכתבים, מיילים, מסמכים וניירות עבודה לארכיון הלאומי.