תושבי פריז מזועזעים מהשריפה: "אחד הדברים הנוראיים שראיתי"

בעקבות הדליקה שפרצה בכנסיית נוטרדאם בפריז, אלפי תיירים ומקומיים הגיעו לצפות במחזה העצוב. כבאי שנמצא בזירה: "המאמצים מתרכזים בהצלת יצירות האומנות שנמצאות בקתדרלה"

אלפי אנשים, תיירים ומקומיים, נעמדו בתדהמה מול כנסיית נוטרדאם בפריז, צרפת, שעלתה באש אמש (שני) ואחד מצריחיה קרס. "זה טרגי", אמרה קריסטין מוראו, תושבת האזור שפרצה בבכי כשתיארה את שראתה, "אני לא מאמינה שזה קורה. נוטרדאם היא חלק מהלב של פריז וחלק מהלב שלנו. למה לא יכלו לעשות יותר כדי לכבות את האש?". אחד הכבאים בזירה אמר כי המאמצים מתרכזים בהצלת יצירות האומנות שנמצאות בקתדרלה ובמניעת קריסת הצריח הצפוני.

ניקולס מארנג' בן ה-47 יצא לרוץ ליד נהר הסיין כשהשריפה התחילה. "רצתי לכיוון הקתדרלה וראיתי את הצריח נופל. משהו התמוטט בתוכי. זה היה אחד הדברים הנוראיים שאי פעם ראיתי".

מאמצי כיבוי השריפה בנוטרדאם בפריז
מאמצי כיבוי השריפה בנוטרדאם בפריז | צילום: GettyImages

"הרבה אנשים בוכים", סיפרה קרולין מרגוליס בריאיון טלפוני לרשת NBC, ואמרה: "אלוהים ישמור, זה פשוט התמוטט".

אן סופי פייבר, סטודנטית בת 21, סיפרה כי "העשן הגיע עד לדרום העיר, לכיוון מגדל אייפל. לא מריחים עשן, אבל בהחלט מרגישים אותו באוויר. כפי שאפשר לתאר, יש הרבה אנשים, תיירים ומקומיים, שהתאספו במקום כדי לצפות בשריפה".

מאמצי כיבוי השריפה בנוטרדאם בפריז
מאמצי כיבוי השריפה בנוטרדאם בפריז | צילום: GettyImages

כאמור, שריפה פרצה אמש בקתדרלת נוטרדאם בפריז. הנסיבות לדליקה טרם ברורות, אך ייתכן כי שיפוצים במקום הם הגורם. בתיעוד מהכנסייה המפורסמת ניתן לראות אש משתוללת, שגרמה לאחד מצריחי הכנסייה לקרוס, ועשן מיתמר. משרד הפנים הצרפתי מסר כי בשלב זה לא ידוע אם היו נפגעים. נשיא צרפת, עמנואל מקרון, ביטל נאום שהיה אמור לשאת הערב - והגיע למקום עם ראש הממשלה, אדוארד פיליפ. כוחות משטרה רבים נמצאים במקום, וחסמו את האזור לתנועת אזרחים. ראש העיר ביקשה מהתושבים ברשתות החברתיות להתרחק מהאזור. כ-400 כבאים נמצאים בזירה, ודובר שירותי הכבאות בפריז אמר כי "לא בטוחים שנוכל לעצור את התפשטות הלהבות".

מקרון כתב אמש בחשבון הטוויטר שלו: "נוטרדאם שלנו עולה בלהבות. כמו כל אזרחי צרפת, אני עצוב הלילה לראות את החלק הזה מאיתנו נשרף". נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, הגיב לאסון ואמר: "כל כך נורא לראות את הלהבות המאסיביות סביב הכנסיה. אולי כיבוי אווירי יוכל לכבות את השריפה - יש לפעול במהירות".

נשיא ארה"ב, דונדל טראמפ, אמר בתגובה לשריפה: "נוראי לצפות בשריפת הענק בקתדרלת נוטרדאם. אולי אפשר להשתמש במטוסים שיתיזו מים כדי לכבות את האש. צריך לפעול מהר".

[brightcove_iframe video_id='news-abroad-Europe-20190415-2120' autoplay='0' credit='' desc='שריפה בכנסיית נוטרדאם בפריז' kid='1_4t5ffwe2' duration='614'']

דובר משרד החוץ הישראלי, עמנואל נחשון, הביע סולידריות: "שובר את הלב לראות את הסמל של צרפת ושל הציוויליזציה העולמית עולה בלהבות. סולידריות עם פריז וצרפת על הטרגדיה הנוראה".

כנסיית נוטרדאם היא אחד הבניינים ההיסטוריים המתויירים ביותר באירופה, ואחד מסמליה של צרפת. בכל שנה מגיעים לקתדרלה 13-14 מיליון תיירים, וכעת עונת התיירות נמצאת בשיאה - עם הגעת חג הפסחא. הקתדרלה נבנתה בימי הביניים והיא אחד מסמליה המוכרים ביותר של האדריכלות הגותית.