"מייסד ויקיליקס נעצר בשל פרסום תמונה מביכה של נשיא אקוודור"

לפי דיווחים, המדינה הדרום אמריקנית ביטלה את מקלטו ואיפשרה את מעצרו של ג'וליאן אסאנג', לאחר שהדליף תמונה של לנין מורנו אוכל לובסטרים בחדר מלון - ברקע תקופת צנע שעוברת על האזרחים

זמן צפייה: 02:06

כלי תקשורת באקוודור דיווחו אמש (ראשון) כי מעצרו של ג'וליאן אסאנג', מייסד אתר ההדלפות ויקיליקס, נבע כתוצאה מפרסום תמונה של נשיא המדינה הדרום אמריקנית, לנין מורנו - שהסבה לו נזק פוליטי. בתמונה, שעוררה סערה במדינה, נראה מורנו כשהוא שוכב על מיטתו בחדר מלון ואוכל ארוחת פאר שכוללת לובסטרים. זאת, בזמן שהאזרחים במדינה סובלים מתקופת צנע.

התמונה פורסמה בחודש פברואר האחרון, במסגרת הדלפה של יותר ממתאיים מיילים פרטיים והודעות טקסט השייכים לנשיא ולרעייתו, וכן הודלפו תמונות של המשפחה מחופשה פרטית באירופה. לפי הדיווחים, בסביבתו של הנשיא חושדים במייסד ויקיליקס כאחראי להדלפה - ובשל כך, אקוודור איפשרה את מעצרו, לאחר ששהה בשגרירות המדינה בלונדון כשבע שנים. אסאנג' מצידו, מכחיש את המיוחס לו.

כזכור, המשטרה הבריטית עצרה ביום חמישי את אסאנג׳, לאחר שבע שנים שבהן שהה בשגירות אקוודור בלונדון, שהעניקה לו מקלט מדיני מאז 2012. המעצר נעשה בתיאום עם ממשלת אקוודור לאחר שזו ביטלה את המקלט שהעניקה לאסאנג' ושללה לו את האזרחות. עורך דינו של אסאנג' טען כי מרשו נעצר בהתאם לבקשת הסגרה מארה"ב, כמו גם בגין עבירה על חוקי המעצר של בריטניה.

התמונה שסיבכה את נשיא אקוודור לנין מורנו
התמונה שסיבכה את נשיא אקוודור לנין מורנו | צילום: החדשות 13

לאחר המעצר, אסאנג' הובא לבית המשפט בלונדון, שם השופט קבע כי הוא אשם בעבירת הפרת תנאי הערבות שלו – עבירה זניחה שהיוותה את הבסיס לצו המעצר הראשון. כמו כן, השופט קבע כי לאסאנג' יהיה שימוע נוסף באמצעות וידאו בתחילת חודש מאי, ואמר כי לארצות הברית יש עד ה-12 ביוני להגיש מסמכי ההסגרה.

על פי המשטרה, אסאנג' נעצר בשגרירות בגין עבירת אי הופעה לבית משפט, העבירה היחידה שנותרה בתוקף מאישומי עבירות המין שעמדו נגדו בעבר. מדובר בעבירה שנחשבת קלה יחסית, אך החשש של אסאנג' הוא מפני הסגרה לארה"ב, שם מתנהלת חקירה נגד אתר ההדלפות. אסאנג' נלקח למעצר בתחנת המשטרה המרכזית בלונדון, ושם יישאר עד למועד משפטו. בריטניה הבטיחה לאקוודור כי הוא לא יגורש למדינה שבה עלול להיות מוטל עליו עונש מוות.

נשיא אקוודור הצהיר כי "מדינתנו היא נדיבה ובעלת ידיים פתוחות. אנחנו מכבדים את החוק הבין-לאומי. הבטחה או ביטול של הענקת מקלט מדיני היא זכות ריבונית של אקוודור. ההתנהגות האגרסיבית של אסאנג' והאמירות העוינות של החברה שלו כלפי אקוודור הביאו לביטול המקלט שניתן לו".