אחרי שבע שנים בשגרירות בלונדון: נעצר מייסד ויקיליקס • תיעוד

המשטרה הבריטית עצרה את ג'וליאן אסאנג' בגין עבירת אי הופעה לבית משפט, לאחר שממשלת אקוודור גירשה אותו מהשגרירות שבה שהה מאז 2012. עורך דינו הודיע כי הוא נעצר עקב בקשת הסגרה מארה"ב

זמן צפייה: 00:55

המשטרה הבריטית עצרה היום (חמישי) את ג'וליאן אסאנג׳, מייסד אתר ההדלפות ויקיליקס, לאחר שבע שנים שבהן שהה בשגירות אקוודור בלונדון, שהעניקה לו מקלט מדיני מאז 2012. המעצר נעשה בתיאום עם ממשלת אקוודור, ולאחר שזו ביטלה את המקלט שהעניקה לאסאנג' ושללה לו את האזרחות. עורך דינו של אסאנג' טען כי מרשו נעצר בהתאם לבקשת הסגרה מארה"ב, כמו גם בגין עבירה על חוקי המעצר של בריטניה.

תיעוד: רגע המעצר של אסאנג'

לאחר המעצר, אסאנג' הובא לבית המשפט בלונדון, שם השופט קבע כי הוא אשם בעבירת הפרת תנאי הערבות שלו – עבירה זניחה שהיוותה את הבסיס לצו המעצר הראשון. כמו כן, השופט קבע כי לאסאנג' יהיה שימוע נוסף באמצעות וידאו בתחילת חודש מאי, ואמר כי לארצות הברית יש עד ה-12 ביוני להגיש מסמכי ההסגרה.

על פי המשטרה, אסאנג' נעצר בשגרירות בגין עבירת אי הופעה לבית משפט, העבירה היחידה שנותרה בתוקף מאישומי עבירות המין שעמדו נגדו בעבר. מדובר בעבירה שנחשבת קלה יחסית, אך החשש של אסאנג' הוא מפני הסגרה לארה"ב, שם מתנהלת חקירה נגד אתר ההדלפות. אסאנג' נלקח למעצר בתחנת המשטרה המרכזית בלונדון, ושם יישאר עד למועד משפטו. בריטניה הבטיחה לאקוודור כי הוא לא יגורש למדינה שבה עלול להיות מוטל עליו עונש מוות.

פרקליטה של הבחורה השוודית שטענה כי אסאנג' ביצע בה עבירות מין אמר כי בכוונתם לעשות כל שניתן על מנת לפתוח שוב את החקירה נגדו, לאחר שהתיק נסגר בשנה שעברה.

נשיא אקוודור הצהיר כי "מדינתנו היא נדיבה ובעלת ידיים פתוחות. אנחנו מכבדים את החוק הבין-לאומי. הבטחה או ביטול של הענקת מקלט מדיני היא זכות ריבונית של אקוודור. ההתנהגות האגרסיבית של אסאנג' והאמירות העוינות של החברה שלו כלפי אקוודור הביאו לביטול המקלט שניתן לו".

ג'רמי האנט, שר החוץ הבריטי, בירך את נשיא אקוודור על החלטתו לסיים את הענקת המקלט לאסאנג'. הנשיא הקודם של המדינה, רפאל קוראה, טען בתגובה כי מורנו מסכן את החיים של אסאנג' ומשפיל את אקוודור.

מייסד ויקיליקס ג'וליאן אסאנג'
מייסד ויקיליקס ג'וליאן אסאנג' | צילום: רויטרס

אדוארד סנודן, שהדליף מידע סודי מה-NSA, התייחס למעצרו של אסאנג', וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "התמונות של המשטרה הבריטית גוררת משגרירות אקוודור מוציא לאור עטור פרסים הולכות להיכנס לספרי ההיסטוריה. זהו רגע שחור לחופש התקשורת".

לפני כשבוע דווח כי אסאנג' צפוי להיות מגורש "בשעות או בימים הקרובים" מהשגרירות, לאחר שבריטניה חתמה על הסכם עם אקוודור לעצירתו. כמה ימים קודם לכן דווח כי וויקיליקס דיווחה על קיומם של מסמכים הקשורים לפרשת שחיתות שבו היה מעורב נשיאה של אקוודור, לנין מורנו.

לטענתו של מורנו, "לאסאנג' אין את הזכות לפרוץ למכשירי טלפון וחשבונות פרטיים", ואינו יכול להתערב בפוליטיקה של מדינות אחרות. במהלך השבוע הודלפו לרשת תמונות פרטיות של נשיא אקוודור ובני משפחתו, והחשד הוא כי וויקיליקס היא שהדליפה את התמונות.

כבר בחודש יולי האחרון דווח כי אקוודור צפויה לבטל את המקלט המדיני שהעניקה לאסאנג', ולפנותו מהשגרירות בלונדון. כשהגיע לשגרירות לפני כשבע שנים הוגש נגדו כתב אישום בשוודיה בגין אונס. התיק נסגר לפני כשנתיים, אך מייסד וויקיליקס חושש שיוסגר לארה"ב בשל עבירות ההדלפות.