1.2 מיליון מקרי מוות בכל שנה: נתונים חדשים שופכים אור על מגפת ההשמנה באירופה

ארגון הבריאות העולמי פרסם דו"ח חדש, לפיו חלה עלייה בשנים האחרונות בשיעור ההשמנה ביבשת. בין היתר, ההערכות הן כי 13% ממקרי המוות בכל שנה באירופה קשורים להשמנת יתר. "על מדינות היבשת לשנות את מדיניותן המסחרית והסביבתית"

השמנת יתר באירופה
השמנת יתר באירופה | צילום: שאטרסטוק

ארגון הבריאות העולמי פרסם היום (שלישי) נתונים מדאיגים בנוגע לתופעת ההשמנה הפוקדת את אירופה בעשורים האחרונים. לפי הדו"ח שפרסם הארגון, מגמת העלייה בשיעורי ההשמנה בקרב האוכלוסייה ביבשת הגיעה לכדי ממדים של מגפה, והיא עשויה להמשיך אם לא יבוצעו שינויי מדיניות תואמים.

על פי הנתונים, בחמשת העשורים האחרונים, שיעורי ההשמנה ביבשת זינקו ב-138%, שעל פי ההערכות מקושרים למותם של 1.2 מיליון בני אדם בכל שנה - המהווים 13 אחוזים ממקרי המוות ביבשת כולה. הנתונים חושפים כי קרוב ל-25% ממבוגרי היבשת סובלים מהשמנה, האחוז הגבוה ביותר בעולם למעט ארצות הברית.

השמנת יתר, רויטרס
השמנת יתר | צילום: רויטרס

על פי דו"ח הארגון, שמסקר 53 מדינות - חלקן גם ממרכז אסיה, העלייה חריגה בשיעורי ההשמנה ביבשת נובעת בין היתר מפרסום מטעה של חברות המזון באינטרנט, נוסף לתזונה לא מאוזנת והיעדר פעילות ספורטיבית.  ד"ר הנס קלוגה, המנהל האזורי של אירופה מטעם ארגון הבריאות העולמי טען כי "ההשמנה היא גורם סיכון מרכזי לסרטן, מחלות לב וכלי דם נוספות. אנשים הסובלים מהשמנת יתר עשויים לחוות תוצאות חמורות של השפעות נגיף הקורונה".

בדו"ח נכתב: "כדי לצמצם את ממדי התופעה, ובמטרה לקדם אורח חיים בריא בקרב האוכלוסייה, על מדינות היבשת לשנות את מדיניותן המסחרית והסביבתית. למשל: לבצע מיסוי על משקאות ממותקים וסבסוד מזון בריא, במקביל לשיווק וסיווג מזון שאינו בריא ככזה".