העליון בארה"ב קבע: נשים יוכלו להשתמש בגלולות להפסקת היריון

בית המשפט העליון ביטל את הגבלות השימוש בגלולות מסוג "מיפפריסטון" שהטיל שופט פדרלי בטקסס לפני כשבועיים בצו מניעה את האישר שניתן על-ידי ה-FDA, וביטל פסיקה בת 23 שנה

מיפפריסטון
מיפפריסטון | צילום: רויטרס

בית המשפט העליון בארצות הברית ביטל בלילה (שבת) את החלטת בית המשפט הפדרלי בטקסס, שביטל שלפני כשבועיים פסיקה בת 23 שנה שאפשרה את מכירת אחת הגלולות הנפוצות להפסקת הריון - מיפפריסטון.

בכך, למעשה, בית המשפט העליון ביטל את הגבלות השימוש בגלולות ומתיר את מכירתן, לאחר שכבר לפני כשבוע הוא השהה זמנית את ההגבלות ומנע מהן להיכנס לתוקף.

לפני כשבועיים, כאמור, הקפיא בית משפט פדרלי בטקסס בצו מניעה את האישור שניתן על-ידי ה-FDA (מינהל התרופות והמזון האמריקני) לתרופה מיפפריסטון ("מפיג'ין" בישראל") - האמצעי הפופולרי ביותר לביצוע הפלות שלא באמצעות גרידה עד השבוע התשיעי להיריון.

מפגינים נגד חוק ההפלות מול בית המשפט העליון בוושינגטון
מפגינים נגד חוק ההפלות מול בית המשפט העליון בוושינגטון | צילום: רויטרס

מדובר בצעד דרמטי של בית המשפט האמריקני שכן הוא ביטל את האישור שנתן ה-FDA לשימוש בתרופה. בשל העובדה שמדובר בבית משפט פדרלי - פסיקתו חלה על כל המדינות בארצות הברית, גם באלו שבהן הפלות הן הליך חוקי.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן מתח ביקורת על פסיקת בית המשפט בטקסס, ואמר כי השופט "החליף את תפקידו של ה-FDA". לשיטתו של ביידן, מדובר בתקדים, שכן מעתה "כל טיפול שאושר על ידי ה-FDA לא יהיה בטוח מפני התקפות פוליטיות ואידאולוגיות מסוג זה".

קמלה האריס, סגנית נשיא ארה"ב, אמרה: "הנשיא ביידן ואני נמשיך לעמוד לצד נשות אמריקה, ונגד ההתקפות הללו על חירותן ושירותי הבריאות שלהן".