נורווגיה: דייגים נתקלו ב"לוויתן ריגול רוסי" • תיעוד

ביולוגים ימיים מאמינים כי היונק שנצפה בחופי המדינה הסקנדינבית שייך לתוכנית ביון של חיל הים הרוסי. חשדם התעורר בשל תוקפנותו, ובכך שהורכבה עליו רתמה עם הכיתוב "רכוש סנט פטרסבורג"

זמן צפייה: 00:43

ביולוגים ימיים מנורווגיה מאמינים כי לווייתן שנצפה בחופי המדינה הוא יונק ימי שאומן על ידי חיל הים הרוסי, כחלק מתוכנית שמטרתה להשתמש בהם למשימות ריגול מיוחדות.

דייגים מקומיים שיצאו לשייט מעיירת הדייג הקטנה אינגה דיווחו בשבוע שעבר כי לוויתן לבן מסוג בלוגה שהורכבה עליו רתמה החל לתקוף את סירתם. הדייג ג'ואר הסטר סיפר על המקרה למערכת החדשות הנורבגית NKR: "עמדנו לזרוק את הרשתות למים כשראינו לוויתן שוחה בין הסירות". עוד אמר כי "כשהיונק התקרב והחל להיטפל לסירה, ניכר היה שהוא נושא רתמה מיוחדת". אחד מהדייגים אף הוסיף כי הוא קיבל את הרושם שהלווייתן היה מאולף ורגיל לסביבת בני אדם. בתיעוד שפורסם בעיתון "הגרדיאן" ניתן לצפות בדייגים מאכילים את היונק הימי ומנסים ללטפו.

כתבות נוספות בחדשות 13:

חודש אחרי מתקפת הפרפרים: תורן של החיפושיות לפשוט על ישראל

"הגופות נערמות": שבע נשים נרצחו על רקע מגדרי מתחילת 2019

אוסטרליה מבקשת להמית חתולי רחוב: "צדים חיות בסכנת הכחדה"

ההתנהגות המוזרה של הלווייתן, שניסה לחפש מכשירים מתחת לסירה ולקרוע חבלים שהיו בדפנותיה, יחד עם הרתמה שנראתה כמו אמצעי נשק או צילום - עוררו חשד בקרב מומחים. נוסף על כך, לאחר שהרתמה הוסרה מהיונק התגלתה עליה הכתובת "ציוד של סנט פטרסבורג". "אם הלוויתן אכן הגיע מרוסיה, וסביר שזה המצב – קרוב לוודאי שזו לא הייתה פעולה של מדענים אלא של חיל הים הרוסי", אמר מרטין ביו, חוקר במוסד לחקר הים בנורווגיה.

אודון ריקרדן, פרופסור במחלקה לביולוגיה ימית באוניברסיטת ארקטיק שבנורווגיה, אמר כי "ידוע שברוסיה החזיקו לווייתנים מקומיים בשבי ושחלק מהם שוחררו. הגיוני שגם לאחר שחרורם הם נוטים לחפש סירות". כמו כן, החוקר ציין כי הוא יצר קשר עם מדענים רוסים שאמרו שללווייתן הרתום אין כל קשר אליהם. "הם הסבירו לי שככל הנראה מקורו של הלווייתן בצי הרוסי שבעיר מורמנסק", אמר ריקארדן.

אם טענותיהם של הביולוגים הנורווגיים אכן נכונות, הרי שזו אינה הפעם הראשונה שאמצעי הריגול יוצא הדופן נחשף. בשנות השמונים החלה ברוסיה הסובייטית תוכנית לאילוף דולפינים שגויסו לאימונים צבאיים. הראיה החדה שלהם, ההתגנבות השקטה והזיכרון הטוב שמאפיין אותם – הם שהופכים את היונקים הללו לכלי תת ימי יעיל באיתור נשק. התוכנית אמנם נסגרה בשנות התשעים, אך דוח שיצא בשנת 2007 מטעם רשת הטלוויזיה זבזדה, ששייכת למשרד הביטחון הרוסי, חשף כי הצי במדינה חזר לאמן יונקים למטרות צבאיות סמוך לקוטב הצפוני. דבר נוסף שעשוי לרמוז על הקשר הרוסי ללווייתן הוא העובדה כי בשלוש השנים האחרונות, פתח הנשיא ולדימיר פוטין מחדש שלושה בסיסים צבאיים, סובייטיים לשעבר, לאורך החוף הארקטי.