דיווח: ארה"ב ביקשה מאוקראינה לא לסרב למו"מ עם רוסיה

עיתון ה"וושינגטון פוסט" דיווח כי ממשלו של הנשיא ביידן מעודד מאחורי הקלעים את המנהיגים האוקראיניים לשדר פתיחות לשיחות שלום עם מוסקבה, זאת מתוך חשש שמדינות הסובלות באופן חמור ממשברים שנוצרו בעקבות המלחמה יפסיקו את התמיכה בה

נשיא אוקראינה זלנסקי ונשיא רוסיה פוטין על רקע השריפה בקייב
נשיא אוקראינה זלנסקי ונשיא רוסיה פוטין על רקע השריפה בקייב | צילום: רויטרס

עיתון ה"וושינגטון פוסט" האמריקני דיווח הבוקר (ראשון) כי ממשלו של הנשיא ג'ו ביידן מעודד מאחורי הקלעים את המנהיגים האוקראיניים לשדר פתיחות למשא ומתן עם רוסיה, ולבטל את סירובם הפומבי להשתתף בשיחות שלום אלא אם הנשיא ולדימיר פוטין יודח מהשלטון.

לפי גורמים המכירים את הדיונים, הבקשה של הבכירים האמריקנים לא נועדה לדחוף את האוקראינים אל שולחן המשא ומתן, אלא "ניסיון מחושב" להבטיח את תמיכתן של מדינות אחרות הסובלות ממשברים בעקבות המלחמה.

הנשיא ביידן על רקע המלחמה באוקראינה
הנשיא ביידן על רקע המלחמה באוקראינה | צילום: רויטרס

הדיונים גם ממחישים עד כמה מורכבת עמדתו של ממשל ביידן לגבי אוקראינה, שכן בכירים אמריקנים מבטיחים בפומבי לתמוך בקייב בסכומי סיוע אדירים "כל זמן שיידרש", תוך תקווה לפתרון הסכסוך שבמהלך שמונת החודשים האחרונים גבה מחיר עונשי מהכלכלה העולמית ועורר חשש ממלחמה גרעינית.

בעוד שגורמים רשמיים בארה"ב חולקים את הערכתם של עמיתיהם האוקראינים לפיה פוטין, לעת עתה, אינו רציני בנוגע למשא ומתן, הם מכירים בכך שבסירוב של הנשיא האוקראיני ולודימיר זלנסקי לשיחות עימו עורר דאגה בחלקים מאירופה, אפריקה ודרום אמריקה, שם המלחמה משבשת את הזמינות של המשאבים ועליית מחירי המזון והדלק מורגשות בצורה החדה ביותר.

המלחמה באוקראינה
המלחמה באוקראינה | צילום: רויטרס

בתוך כך, אמש שר החוץ האיראני חוסיין-אמיר עבדאללהיאן התייחס לדיווחים השונים במערב ובאוקראינה, לפיהם איראן סיפקה ועודנה מספקת לרוסיה סיוע צבאי נרחב, בין היתר באמצעות העברת מל"טים, כטב"מים וטילים, שמשמשים את רוסיה במלחמתה באוקראינה.

עבדאללהיאן אישר את הדיווחים, אם כי הוא טען שהעברת הכטב"מים מאיראן לרוסיה התבצעה כמה חודשים לפני שפרצה המלחמה באוקראינה. עבדאללהיאן הוסיף ואמר כי אם טהרן תצליח להוכיח שרוסיה עשתה שימוש בכלי הטיס האיראניים במלחמתה באוקראינה "תהיה לכך תגובה מצידנו".

כטב''מ מסוג ''שאהד-136'' של איראן יורט באוקראינה. היה שימוש רוסי
כטב''מ מסוג ''שאהד-136'' של איראן שיורט באוקראינה באמצע חודש ספטמבר | צילום: מתוך טוויטר

פיצוץ משאית שמן במיקולאייב, אוקראינה, ממל''ט רוסי מתאבד
פיצוץ משאית שמן במיקולאייב ממל''ט רוסי תוצרת איראן, ארבעה בני אדם נהרגו | צילום: רויטרס