חצי שנה למלחמה באוקראינה: חשש שרוסיה מתכננת "תקיפה אכזרית"

בדיוק שישה חודשים עברו מאז פלשה רוסיה לאוקראינה, ובמקביל לחגיגות יום העצמאות האוקראיני, בקייב מתכוננים למתקפה קשה במיוחד: "הרוסים אובססיביים לתאריכים". דו"ח המודיעין הבריטי טוען במקביל כי המלחמה הוכיחה את עצמה כלא משתלמת כלכלית ואסטרטגית לרוסיה

ילד מניף דגל אוקראינה על טנק רוסי הרוס בקייב
ילד מניף דגל אוקראינה על טנק רוסי הרוס בקייב | צילום: רויטרס

חצי שנה בדיוק חלפה היום (רביעי) מאז רוסיה פלשה לאוקראינה, ובמקביל, אוקראינה מציינת את יום העצמאות שלה - 31 שנים לפרישה מברית המועצות. באוקראינה מזהירים שמוסקבה מתכננת "משהו מרושע במיוחד ואכזרי במיוחד", כדבריהם. כבר הבוקר נשמעו אזעקות בכל רחבי אוקראינה.

אחת ההשערות היא כי בכוונת רוסיה להפציץ מטרות בבירה קייב ולכן הרשויות אסרו התכנסויות המוניות בעיר, ובנוסף מעריכים גורמים באוקראינה ובמערב כי תהיה כוונה לתקוף גם את  מרכזי קבלת ההחלטות של ממשלת אוקראינה.

חייל אוקראיני בחגיגות יום הדגל האוקראיני בקייב
חיילים אוקראיני בחגיגות יום הדגל האוקראיני בקייב | צילום: רויטרס

אמש אמר ולודימיר זלנסקי, הנשיא האוקראיני: "זהו יום חשוב לנו, ולכן הוא גם חשוב לאויב שלנו. עלינו להבין שפרובוקציות רוסיות הן אפשרות, וגם תקיפות אכזריות". אנדריי יוסוב, ראש מנהלת המודיעין האוקראינית אמר: "רוסיה ומשטרו של פוטין תקפו את עצמאותה של אוקראינה ואוקראינה העצמאית. הם ממש אובססיביים לתאריכים ולסמלים, אז זה יהיה הגיוני להיות על המשמר ולהיות מוכנים לתקיפה ביום העצמאות".

נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי, לבוש בחולצה אוקראינית מסרותית, בתדרוך לתקשורת אמש
נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי, לבוש בחולצה אוקראינית מסרותית, בתדרוך לתקשורת אמש | צילום: רויטרס

דו"ח המודיעין הבריטי שפורסם הבוקר, מציין כי לפני חצי שנה מטרתה של רוסיה בפלישה לאוקראינה הייתה בפלת השלטון והשתלטות על לפחות רובה של המדינה. באפריל, כחודשיים לתוך הפלישה, הבינו הרוסים כי אין ביכולתם לעשות כן, ועברו ליעדים צנועים יותר במזרח ודרום אוקראינה.

מעבר לכך, מציין הדו"ח הבריטי, כיבוש חבל הדונבאס מתקדם באופן מינימלי, והכוחות הרוסים חווים מתקפת נגד אוקראינית. רוסיה סובלת ממחסור חמור במורל, ציוד וכוח אדם. כוחה המדיני של רוסיה נעלם לחלוטין, טוען הדו"ח, והתחזיות הכלכליות שלה עגומות. בתום חצי שנת מלחמה, מסכם הדו"ח, המלחמה הוכיחה את עצמה כלא משתלמת כלכלית ואסטרטגית.

חייל אוקראיני וכלב בחזית
חייל אוקראיני וכלב בחזית | צילום: רויטרס

חייל אוקראיני בחגיגות יום הדגל האוקראיני בקייב
חייל אוקראיני בחגיגות יום הדגל האוקראיני בקייב | צילום: רויטרס