לראשונה מאז ניסיון המרד: דיווחים כי פריגוז'ין חזר לרוסיה

מפקד כוח וגנר יבגני פריגוז'ין, שלא נראה מזה כשבועיים, נמצא ככל הנראה ברוסיה - כך לפי נשיא בלארוס לוקשנקו. לא ברור אם שכירי החרב של פריגוז'ין יגיעו לבלארוס ושאלות רבות מרחפות סביב העסקה שהביאה לסיום המרד. במקביל, הרשויות ברוסיה פשטו על משרדו ומגוריו של פריגוז'ין בסנט פטרסבורג ופרסמו תמונות אישיות שלו

ראש "קבוצת וגנר" יבגני פריגוז'ין
ראש כוח וגנר יבגני פריגוז'ין | צילום: רויטרס

מפקד כוח וגנר, יבגני פריגוז'ין, נמצא ברוסיה ולא בבלארוס, ולא ברור אם חיילי הכוח יגיעו למדינה, כך אמר היום (חמישי) נשיא בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו לרשת CNN, מה שמעלה שאלות חדשות לגבי העסקה לכאורה שהביאה לסיום המרד של הכוח בחודש שעבר.

לפי הדיווחים, פריגוז'ין הגיע לבלארוס כחלק מעסקה עם נשיא רוסיה' ולדימיר פוטין, בעקבות ההתקוממות הקצרה, אך לפי לוקשנקו הוא נמצא כעת ברוסיה. פריגוז'ין לא נראה בציבור מאז ה-24 ביוני כשעזב את רוסטוב-על-דון בדרום רוסיה.

"מבחינתו יבגני פריגוז'ין נמצא בסנט פטרסבורג, או אולי הוא ייסע למוסקבה או למקום אחר ברוסיה", אמר לוקשנקו במהלך מסיבת עיתונאים עם כלי תקשורת בינלאומיים בבירת בלארוס, מינסק. "כך או כך, הוא לא נמצא עכשיו בשטחה של בלארוס". עוד אמר לוקשנקו כי מוסקבה תקבע אם לוחמי הקבוצה הצבאית-פרטית יגיעו לבלארוס, ואמר כי ההחלטה תתקבל "בעתיד הקרוב".

נשיא בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו
נשיא בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו | צילום: רויטרס

בתוך כך, היום פרסמו כלי תקשורת ממלכתיים ברוסיה קטעים המראים ככל הנראה פשיטה משטרתית על משרדו ומגוריו של פריגוז'ין בסנט פטרסבורג, במסע תעמולה לכאורה נגדו. הצילומים מציגים את מה שמתואר כמחסן של זהב, כסף ופאות, יחד עם כלי נשק וכמה דרכונים השייכים ככל הנראה לפריגוז'ין בכינויים שונים.

תמונות הארכיון האישי של פריגוז'ין שפורסמו ברוסיה
תמונות מהארכיון האישי של פריגוז'ין לכאורה שפורסמו

עד לאחרונה, הטלוויזיה הממלכתית הרוסית השתתפה בפעולותיו של הכוח באוקראינה, אך נראה כי כעת כלי התקשורת דווקא משמיצים את מייסד הקבוצה בעקבות ההתקוממות קצרת המועד שהוביל. הטלוויזיה הממלכתית הרוסית ככל הנראה פתחה בקמפיין להשמצתו של פריגוז'ין, כששידרה סדרה של סרטונים המציגים את פשיטת המשטרה על משרדו וכמה תצלומים של ביתו המעוצב באופן עשיר שבו ניתן לראות ארון בגדים מלא בפאות בצבעים שונים.

הטלוויזיה הרוסית משדרת לעתים קרובות קטעים דרמטיים של מה שמתואר כפשיטות של שירותי הביטחון ותוכניות טרור שסוכלו, ומומחים ותומכי זכויות אדם אומרים שלרשויות ברוסיה יש דפוס של המצאת תיקים פליליים נגד היריבים הפוליטיים של הקרמלין. קטע ארוך ששודר בטלוויזיה הממלכתית פירט את עברו הפלילי של פריגוז'ין, כולל האשמות על שוד ותקיפה וכן מאסר ממושך במושבת עונשין בשנות ה-80. מגישים בטלוויזיה הממלכתית ברוסיה ציינו כי במהלך חיפוש נמצאו "חבילות חשודות", ורמזו שאולי מדובר בסמים.

תמונות שפורסמו מהפשיטה על משרדו ומגוריו של פריגוז'ין
תמונות שפורסמו מהפשיטה על משרדו ומגוריו של פריגוז'ין
תמונות שפורסמו מהפשיטה על משרדו ומגוריו של פריגוז'ין

בעקבות המרד של פריגוז'ין ברוסיה, לוקשנקו אמר שהוא ישכן את לוחמי הכוח בבלארוס. אך לא היה ברור אם הם הגיעו לבלארוס, עד היום. לוקשנקו אמר כי אם לוחמי הכוח אכן יגיעו לבלארוס, הם ייפרסו "להגנת המדינה שלנו. התנאי העיקרי הוא שאם נצטרך להשתמש ביחידה הזו להגנה על המדינה שלנו, אם הם כאן, הם יופעלו באופן מיידי לכל כיוון. הניסיון שלהם יהיה מבוקש".

כשנשאל מדוע הוא מציע לשכן צבא שכיר שמרד בקרמלין, אמר לוקשנקו: "אני לא חושב שוגנר יקום מתישהו ויפנה את הנשק שלו נגד השלטונות הבלארוסים והמדינה הבלארוסית. הכל יכול לקרות בחיים, אבל אני לא רואה מצב כזה היום. אתה צריך לעבוד עם אנשים".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין | צילום: רויטרס

כזכור, בלארוס מילאה תפקיד מפתח במלחמה באוקראינה. כוחות רוסים פתחו בפלישה ב-24 בפברואר 2022, וחצו לאוקראינה מבלארוס וגם מרוסיה, אבל לוקשנקו אמר היום שהוא לא מתחרט על השתתפותה של ארצו בסכסוך.

המרד של פריגוז'ין בחודש שעבר, סימן הסלמה פתאומית ודרמטית של הסכסוך הממושך שלו עם מפקדי הצבא של רוסיה. הוא השתלט על מפקדה צבאית בדרום רוסיה והפנה את חיילי הצבא הפרטי שלו לעבר מוסקבה, תוך שהוא דרש את התפטרותו של שר ההגנה סרגיי שויגו - קריאה שלוקשנקו אומר שבסופו של דבר נסוג ממנה במהלך דיונים. בסופו של דבר הופסק המרד בתיווכו של לוקשנקו, והוסכם שפריגוז'ין יעבור לבלארוס.