מנהיגי העולם ספדו למלכה: "הסלע עליו נבנתה בריטניה המודרנית"

המלכה אליזבת השנייה, מלכת הממלכה המאוחדת, הלכה לעולמה היום בגיל 96 בטירת בלמורל בסקוטלנד. אליזבת השנייה, בשמה המלא אליזבת אלכסנדרה מרי, החזיקה בכתר הבריטי במשך 70 שנה, מאז שנת 1952. בנה, הנסיך צ'ארלס, יהפוך כעת למלך. מנהיגים רבים ברחבי העולם ספדו למלכה. הנשיא ביידן: "הקדישה את כל חייה לשירותם של האנשים"

זמן צפייה: 22:06

המלכה אליזבת השנייה, מלכת הממלכה המאוחדת, הלכה לעולמה היום (חמישי) בגיל 96 בטירת בלמורל בסקוטלנד. אליזבת השנייה, בשמה המלא אליזבת אלכסנדרה מרי, החזיקה בכתר הבריטי במשך 70 שנה, מאז שנת 1952. בנה, הנסיך צ'ארלס, יהפוך כעת למלך.

יורש העצר הנסיך צ'ארלס אמר בהתבטאות הראשונה לאחר מות אמו: "האובדן יורגש עמוקות במדינה ובעולם". לדבריו, "מותה של אימי האהובה, הוד מלכותה המלכה, הוא רגע של עצבות גדולה עבורי ובעבור כל בני משפחתי. אנו אבלים על לכתה של ריבון אהוב ואמא אהובה. אני יודע שהאובדן שלה יורגש עמוקות בכל הארץ, בממלכות ובחבר העמים (הבריטי), ועל ידי אינספור אנשים ברחבי העולם. במהלך התקופה הזו של אבל ושינוי, אני ומשפחתי נתנחם ונתחזק מהידע שלנו על הכבוד והחיבה העמוקה שאפיינו את המלכה".

הנסיך צ'ארלס והמלכה אליזבת
הנסיך צ'ארלס והמלכה אליזבת | צילום: רויטרס

ראש ממשלת בריטניה הנכנסת, ליז טראס ספדה הערב למלכה: "המלכה אליזבת הייתה הסלע עליו נבנתה בריטניה המודרנית. המדינה שלנו צמחה ושגשגה תחתיה. היא הייתה אהובה ונערצת בכל העולם". טראס הוסיפה: "זה יום של אובדן גדול. המלכה אליזבת השאירה מורשת אדירה, עלינו להתאחד על מנת לתמוך במלך החדש. אנחנו נכנסים לעידן חדש בהיסטוריה של המדינה הנפלאה שלנו".

ראש ממשלת בריטניה ליז טראס סופדת למלכה אליזבת
ראש ממשלת בריטניה ליז טראס סופדת למלכה אליזבת. רחוב דאונינג 10, הערב | צילום: רויטרס

"המלכה אליזבת השנייה סיפקה לנו את היציבות והכוח שהיינו צריכים", הוסיפה טראס, "היא הייתה הרוח של בריטניה הגדולה - והרוח הזו תחזיק מעמד. זהו הישג יוצא דופן לנהל בכבוד ובחסד שכזה את בריטניה במשך 70 שנה. אורך השירות שלה השתרע מעבר לרוב זיכרונות החיים שלנו. הייתה אהובה ומוערצת על ידי האנשים בבריטניה ובכל רחבי העולם".

ג'ו ביידן בנאום לאומה
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ספד למלכה: "היא הייתה המלכה הבריטית הראשונה שאנשים בכל העולם יכלו להרגיש אליה קשר אישי ומיידי היא, בתורה, הקדישה את כל חייה לשירותם של האנשים". לדבריו, "המלכה אליזבת ה-2 הייתה מדינאית בעלת כבוד ועמידות שאין שני לה".

"המלכה הייתה לדמות מפתח שהעמיקה את הברית האיתנה בין בריטניה לארה"ב. היא עזרה להפוך את מערכת היחסים שלנו למיוחדת. פגשנו את המלכה לראשונה ב-1982, כשנסענו לבריטניה כחלק ממשלחת של הסנאט. התכבדנו שהיא אירחה ביוני 2021 במהלך הביקור הראשון שלנו מחוץ לארה"ב כנשיא וכגברת ראשונה, שם הקסימה אותנו בשנינותה, ריגשה אותנו באדיבותה ושיתפה אותנו בנדיבות בחוכמתה".

ביידן הוסיף: "בסך הכל, היא עבדה והכירה 14 נשיאים אמריקנים. היא עמדה בסולידריות עם ארה"ב במהלך הימים האפלים ביותר שלנו. אחרי ה-11 בספטמבר, שהיא הזכירה לנו בחריפות ש/אבל - הוא המחיר שאנו משלמים על אהבה'. אנו מצפים להמשך ידידות קרובה עם המלך והמלכה. תנחומינו העמוקים למשפחת המלוכה".

בוריס ג'ונסון
ראש ממשלת בריטניה היוצא בוריס ג'ונסון | צילום: רויטרס

ראש ממשלת בריטניה לשעבר בוריס ג'ונסון ספד גם הוא למלכה: "זה היום העצוב ביותר של ארצנו. למלכה היה כוח ייחודי ופשוט לשמח אותנו. זו הסיבה שאהבנו אותה. אנחנו מתאבלים על אליזבת הגדולה, שבמובנים רבים הייתה המלכה הטובה ביותר בהיסטוריה שלנו".

ג'ונסון הוסיף: "אחד מהישגיה המרשימים ביותר הוא לא רק קידום ה'מודרניזציה של המלוכה החוקתית', אלא גם יצירת יורש לכס המלכות שלה שיעשה צדק עם מורשתה, ושתחושת החובה שלו היא במיטב המסורות של אמו וארצו. למרות שקולנו עדיין חנוק מעצב, אנו יכולים לומר את המילים שלא נשמעו במדינה במשך יותר משבעה עשורים. אלוהים ישמור את המלך".

ראש הממשלה יאיר לפיד
ראש הממשלה יאיר לפיד | צילום: קובי גדעון/לע''מ

ראש הממשלה יאיר לפיד כתב בחשבון הטוויטר שלו: "בשם ממשלת ישראל ואזרחי ישראל, אני שולח תנחומים למשפחת המלוכה ולאזרחי הממלכה המאוחדת על פטירתה של הוד מלכותה המלכה אליזבת השנייה. המלכה היא דמות יוצאת דופן, מנהיגה ייחודית שסימלה מסירות ואהבה למולדתה. יהי זכרה ברוך".

נשיא המדינה יצחק הרצוג
נשיא המדינה יצחק הרצוג | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

נשיא המדינה יצחק הרצוג ספד למלכה הערב: "הוד מלכותה אליזבת השנייה – הייתה "המלכה" בה"א הידיעה. מותה הוא סופו של עידן. בשם העם בישראל אני כואב את לכתה ומשתתף באבל הכבד של העם הבריטי האבל וחבר הלאומים הבריטי, שאיבדו את אם האומה. המלכה אליזבת הייתה דמות היסטורית - היא חיה את ההיסטוריה, היא יצרה היסטוריה, והשאירה אחריה מורשת מפוארת ומלאת השראה".

"כנשיא הישראלי ה-11 שכיהן בתקופת כהונתה, ובשם מדינת ישראל והעם בישראל, אני מבקש למסור תנחומים למלך הנכנס צ׳ארלס ולכל משפחת המלוכה, לעם הבריטי, לממלכה המאוחדת ולחבר העמים כולו. בתקופת כהונתה הארוכה ורבת המשמעות – העולם השתנה דרמטית, ולמול שינוי זה היא הייתה סמל למנהיגות יציבה ואחראית, ומגדלור של מוסריות, אנושיות, ופטריוטיות. בחייה ובשירותה את עמה היא שיקפה רוח של מסורת עמוקת שורשים, יושרה ושליחות. אבי ואמי ז"ל התקבלו על ידה באופן אישי כמה וכמה פעמים לאורך השנים מתוקף תפקידה, והארת הפנים והאירוח החם שלה הותירו בהם חותם שעבר במשפחתנו".

מנהיג מפלגת הלייבור ויושב ראש האופוזיציה הבריטית, קיר סטארמר
מנהיג מפלגת הלייבור ויושב ראש האופוזיציה הבריטית, קיר סטארמר | צילום: רויטרס

מנהיג מפלגת הלייבור הבריטית ויו"ר האופוזיציה הבריטית, סר קיר סטארמר אמר הערב: "היום אנו מתאבלים על לכתו של ריבון יוצא דופן. זהו אובדן עמוק ופרטי עבור משפחת המלוכה וכל מחשבותינו איתם בשלב זה. העם משתתף בצערם. תמיד נטפח את חיי השירות והמסירות של המלכה אליזבת לאומה שלנו ולחבר העמים".

"כשהעידן של אליזבת הגדולה מגיע לסיומו, נכבד את זכרה של המלכה המנוחה על ידי שמירה על ערכי השירות הציבורי שהיא קידמה. במשך שבעים שנה עמדה המלכה אליזבת השנייה כראש הארץ שלנו. אבל, ברוחה, היא עמדה בינינו", הוסיף סטארמר.

המונים התאספו מחוץ לארמון בקינגהאם. לונדון הערב
המונים התאספו מחוץ לארמון בקינגהאם. לונדון הערב | צילום: רויטרס

ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו אמר: "בלב כבד נודע לנו על פטירתה של הריבון בעל השלטון הארוך ביותר בקנדה, הוד מלכותה המלכה אליזבת ה-2. היא הייתה נוכחת בחיינו - והשירות שלה יישאר לנצח חלק חשוב מהמדינה שלנו". נשיא ארה"ב לשעבר ברק אובמה הוסיף: "התמזל מזלנו שלי ושל מישל להכיר את הוד מלכותה, והיא הייתה חשובה לנו מאוד", אמר נשיא ארה"ב לשעבר. "פעם אחר פעם, הופתענו מהחום שלה, מהדרך שבה היא הרגיעה אנשים, ואיך היא הביאה את ההומור והקסם הרבים שלה לרגעים של פאר ונסיבות גדולות".

הנציג העליון לענייני חוץ ומדיניות ביטחון של האיחוד האירופי ג'וזף בורל ספד למלכה: "המלכה אליזבת פיקחה על אירועי מפתח במאה ה-20 וה-21. בעוד שאובדנה יורגש ברחבי העולם, המחשבות המיידיות שלנו הן עם משפחתה והאנשים של בריטניה". הנשיא הגרמני פרנק-ואלטר שטיינמאייר: "המלכה אליזבת השנייה הייתה אישה שעיצבה את המאה. היא הייתה עדה וכותבת של ההיסטוריה העכשווית".

נשיא צרפת עמנואל מקרון אמר על המלכה: "הוד מלכותה המלכה אליזבת השנייה גילמה את ההמשכיות והאחדות של האומה הבריטית במשך למעלה מ-70 שנה. אני זוכר אותה כידידה של צרפת, מלכה טובת לב שהותירה רושם מתמשך על ארצה ועל המאה שלה". ראש הממשלה ההודי נרנדרה מודי הוסיף: "הוד מלכותה המלכה אליזבת סיפקה מנהיגות מעוררת השראה לאומה ולעמה. היא גילמה כבוד והגינות בחיים הציבוריים".