זלנסקי: "הרוסים - טרוריסטים; ננצח גם בלי חשמל, מזון ומים"

נשיא אוקראינה נשא נאום לאומה וטען כי התקיפות הרוסיות המכוונות לעבר תשתיות אזרחיות הן "מכוונות וציניות". לדבריו, זוהי הוכחה נוספת ל"טרור הרוסי". במקביל, שר ההגנה האוקראינה מזהיר מפני שאננות - וקורא לאבטח את האזורים שנכבשו מחדש

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי | צילום: רויטרס

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי נשא הלילה (שני) נאום לאומה, זמן קצר לאחר שדווח פעם נוספת על ירי רוסי לעבר מבני אנרגיה אזרחיים באוקראינה, לרבות תחנת הכוח הגרעינית בזפוריז'יה. זלנסקי התייחס לעונת החורף הקרבה ולמזג האוויר הקר במדינה. "אפילו מבעד לחושך הבלתי חדיר, אוקראינה והעולם כולו רואים בבירור את פעולות הטרור הללו (של רוסיה)".

"אלו תקיפות מכוונות וציניות על תשתיות קריטיות אזרחיות. אין שם מתקנים צבאיים". זלנסקי הוסיף כי בחלק מהערים החשמל נפל בגלל התקיפות הרוסיות, בעוד בערים אחרות ישנן בעיות חלקיות עם אספקת החשמל. בהקשר זה הנשיא ציין כי הכוחות הרוסיים היו ונשארו "טרוריסטים".

דגל אוקראינה שוב מתנוסס באזור חרקוב
דגל אוקראינה שוב מתנוסס באזור חרקוב | צילום: רויטרס

לאחר מכן, הנשיא פרסם הודעה בחשבון הטוויטר שלו בה הוא פנה לרוסיה ושאל: "האם אתם עדיין חושבים שאנחנו עם אחד?". לאחר מכן כתב זלנסקי: "אתם חושבים שאתם יכול לשבור אותנו?". לדבריו, מדינתו תנצח עם או בלי אוכל המיובא מרוסיה, עם גז רוסי או בלי, עם מים מרוסיה או ללא, אבל היא בהחלט לא תהיה תחת שליטה רוסית.

בהמשך, הנשיא זלנסקי קרא לבעלי בריתה של אוקראינה לעשות את מירב מאמציהם ולספק להם מערכות הגנה אווירית שיאפשרו לאוקראינה להתגונן מפני תקיפות רוסיות על תשתיות המספקות מקורות חימום לעם האוקראיני. "אנחנו מייצאים חשמל לשכנים שלנו, מה שעזר להם להחליף את משאבי האנרגיה הרוסיים המלוכלכים, ואנחנו יכולים בקלות להגדיל את הייצוא. אבל בשביל זה, הצבא הרוסי צריך לסגת מזפוריז'יה. זה אינטרס אירופי מובהק", הוסיף.

שר ההגנה של אוקראינה
שר ההגנה של אוקראינה, אולקסי רזניקוב | צילום: רויטרס

גם שר ההגנה האוקראיני, אולקסי רזניקוב התייחס ללחימה במדינה, ולמתקפת הנגד האוקראינית. "מלחמת הבליץ האוקראינית - היא ככדור שלג שמתגלגל במורד הגבעה", טען רזניקוב. "מתקפת הנגד האוקראינית היא הכישלון הרוסי הגדול ביותר מאז פלשה רוסיה לאוקראינה ב-24 בפברואר".

"אוקראינה צריכה לאבטח את השטח העצום שכבשה מחדש מהתקפה רוסית אפשרית", הזהיר שר ההגנה, שכן לדבריו המתקפה האוקראינית עברה "טוב מהצפוי". רזניקוב הוסיף וטען כי הכוחות האוקראינים התעייפו לאחר המתקפה בת ששת הימים, אך המורל בקרב הלוחמים הינו "גבוה" וציין כי "זהו סימן שניתן להביס את רוסיה".

רמזן קדירוב, מנהיג צ'צ'ניה שמקורב לפוטין
רמזן קדירוב, מנהיג צ'צ'ניה שמקורב לפוטין | צילום: רויטרס

באופן חריג, נשיא ההמשלה הפדרית של צ'צ'ניה, רמזן קדירוב, שנחשב לתומך מובהק של הנשיא פוטין מתח ביקורת על ההנהגה הצבאית הרוסית ועל הנסיגה של הצבא הרוסי. לדבריו, "אם האסטרטגיה שלהם לא תשתנה", הוא ידבר עם "הנהגת המדינה". קדירוב הוסיף: "נעשו טעויות. אני חושב שהם יסיקו מסקנות. זה אולי לא נחמד כשאתה אומר למישהו את האמת בפרצוף שלו, אבל אני אוהב להגיד את האמת".

יצוין כי ביום שבת הודיע נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי כי כוחותיו כבשו מחדש כ-30 יישובים באזור חרקיב וחרסון בצפון מזרח המדינה. אתמול, דווח בעיתון "הגרדיאן" הבריטי כי הכיבוש המחודש הצליח לאחר שאוקראינה ביצעה תרגיל הטעיה נגד הרוסים.

חוגגים את הכיבוש האוקראיני בחרקוב
חוגגים את הכיבוש האוקראיני בחרקוב | צילום: רויטרס

לפי הדיווח, ההודעה על מתקפת הנגד בדרום המדינה לפני כ-10 ימים, שעליה הכריז זלנסקי, הייתה הטעיה כדי לגרום לכוחות של צבא רוסיה להסיט כוחות לשם בזמן שיחידות הכוחות המיוחדים של אוקראינה תפעל באזור חרקוב. לאחר שבחרה לא להתייחס לדיווחים על הנסיגה של כוחותיה מהשטחים שכבשה מחדש באוקראינה, רוסיה טענה כי הכירה בכך שחלק מקו החזית שלה מדרום מזרח לעיר חרקוב, השנייה בגודלה באוקראינה - "התפורר". לדברי המשרד, הנסיגה נועדה לצורך "התארגנות הכוחות מחדש".

ולרי זלוז'ני, המפקד העליון של הכוחות המזוינים של אוקראינה טען כי מתחילת חודש ספטמבר - הכוחותה אוקראינים הצליחו להשיב למעלה מ-3,000 קמ"ר, והם נמצאים כ-50 ק"מ בלבד מהגבול עם רוסיה."אולי הניצחו] הזה לא יוכרז בעוד יום או יומיים, אבל זה יקרה בקרוב. אפשר לומר שהמורל שלהם (של הרוסים) נשבר", הוסיף בכיר בצבא אוקראינה.