פוטין: "נקפיא את הסכם הפיקוח על נשק גרעיני עם ארה"ב"

במלוא שנה למלחמה באוקראינה, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נשא נאום מיוחד ונרחב, ובו התמקד ב"מבצע הצבאי המיוחד" שמנהלת מדינתו באוקראינה. "רוסיה הייתה גלויה וניסתה למצוא פתרון בדרכי שלום, אבל אוקראינה 'רימתה' אותנו", אמר תוך שהוא מאשים את ארה"ב והמערב ב"פיצוץ" תהליך השלום

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין | צילום: רויטרס

במלאת שנה למלחמה באוקראינה, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נשא היום (שלישי) נאום מיוחד ונרחב, ובו התמקד ב"מבצע הצבאי המיוחד" שמנהלת מדינתו באוקראינה. "אוקראינה לא הותירה לנו ברירה אלא לצאת למבצע צבאי נגדה", טען הנשיא. "רוסיה הייתה גלויה וניסתה למצוא פתרון בדרכי שלום, אבל אוקראינה 'רימתה' אותנו", הוסיף.

בהמשך, הנשיא פוטין האשים את ארצות הברית, מדינות אירופה וחברות נאט"ו ב"פיצוץ" תהליך השלום בין המדינות, תוך שהוא מציין כי רוסיה "העבירה" ערבויות ביטחוניות לוושינגטון ולנאט"ו לסיום המלחמה, ערבויות שלטענתו, הם סירבו לקבל. "המערב התחיל במלחמה ורוסיה משתמשת בכוח כדי לעצור אותה. הוא מכין את אוקראינה למלחמה ממושכת", הוסיף. עוד פוטין הכריז כי רוסיה משהה את חברותה בהסכם הפיקוח לצמצום נשק גרעיני ואמר: "אם ארה"ב תערוך ניסויים גרעיניים, אנחנו נעשה את אותו הדבר".

הנשיא ביידן והנשיא זלנסקי בפגישתם בקייב
הנשיא ביידן והנשיא זלנסקי בפגישתם בקייב

מחר, יתכנס הפרלמנט הרוסי, והוא צפוי לעסוק בדברים שיישא הנשיא פוטין. אמש יוזכר, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הגיע במפתיע לבירת אוקראינה קייב, משם המשיך לפולין. בסרטונים שונים נראים ביידן יחד עם נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי כשהם צועדים ברחובות קייב.

בביקורו באוקראינה, הנשיא ביידן וארה"ב כולה מעבירים מעין מסר כי אינם חוששים מרוסיה, וכי תמיכתם באוקראינה תימשך. באוקראינה חוששים מפני מתקפה רוסית מסיבית, אווירית, קרקעית או משולבת, שתפרוץ לקראת ציון יום השנה לפלישה לאוקראינה, שכן, הרוסים מרכזים כוחות אווריים וקרקעיים באזור הגבול עם אוקראינה. בינתיים, המצב בשדה הקרב נותר ללא שינוי משמעותי, והקרבות במחוז דונייצק ולוגנסק נמשכים, ללא הכרעה בינתיים.

יולי אדלשטיין וזאב אלקין בפגישה עם נשיא אוקראינה זלנסקי
יולי אדלשטיין וזאב אלקין בפגישה עם נשיא אוקראינה זלנסקי

מוקדם יותר, יו"ר ועדת החוץ והביטחון יולי אדלשטיין וח"כ זאב אלקין נפגשו בקייב עם הנשיא זלנסקי. השניים, המכהנים כראשי אגודת הידידות הפרלמנטרית ישראל-אוקראינה, שוחחו עם הנשיא בפגישה שארכה כשעה. במהלך הפגישה, כך נמסר מטעמם, הצדדים דנו על הצורך בהגברת הסיוע הישראלי לאוקראינה, לרבות בתחום ההגנה נגד טילים והמל"טים האיראניים. עוד הם דנו בהרחבת שיתוף הפעולה נגד איראן בזירה הבינלאומית.

"כבר שנה העם האוקראיני מגן על אדמתו מפני הפלישה הרוסית. במלחמה הנוראה הזו נהרגים לא רק אנשי צבא, אלא גם אזרחים, קשישים, נשים וילדים. רוסיה ממשיכה להפגיז את הערים האוקראיניות. נמשך ירי הטילים ופגיעה באמצעות המל"טים האיראניים כנגד תשתיות אזרחיות. כל האשמים בפשעי מלחמה נגד האנושות חייבים לשאת באחריות. מדינת ישראל כחלק מקהילת המערב וכמדינה שיודעת היטב את משמעות ההגנה על עצמאותה עם נשק ביד במאבק בתוקפנות לא צודקת ובהפגזות מתמשכות באוכלוסייה אזרחית, אינה יכולה לעמוד מן הצד בשעה זו", אמרו לנשיא.

בניגוד לדבריו של שר החוץ כהן בעת ביקורו במדינה, בהם בחר שלא להסכיר את שמה של רוסיה, אדלשטיין ואלקין היו תקיפים הרבה יותר אל מול רוסיה: "ישראל סיפקה ותמשיך להעניק סיוע הומניטרי נרחב לאוקראינה, אבל, לדעתנו, זה לא מספיק. ישראל צריכה להגביר משמעותית את תמיכתה באוקראינה, ישראל יכולה וצריכה לעשות הרבה יותר ממה שעשתה עד כה. עלינו להפסיק לחשוש, ולנקוט עמדה חד משמעית פעילה בהתאם לערכי המוסר הבסיסיים, כפי שמצופה מכל מדינה מערבית. עלינו לסייע לאוקראינה בכל התחומים שבהם טכנולוגיות ישראליות, כולל צבאיות, יכולות לסייע להגן על האוכלוסייה האזרחית, על חירותה ועצמאותה".