טרור בסומליה: לפחות 100 הרוגים בשני פיצוצים בעיר הבירה

שתי מכוניות תופת התפוצצו באזור הומה אדם סמוך לבניין משרד החינוך במוגדישו, בפיגוע קטלני המיוחס לקבוצה המזוהה עם אל-קאעידה. הפיצוץ השני התרחש כשאמבולנסים הגיעו למקום ואנשים התאספו באזור כדי לסייע לנפגעים, לפחות 300 בני אדם נפצעו. הנשיא הסומלי: "אמהות נטבחו עם ילדיהן על הידיים"

זירת הפיצוצים במגדישו, סומליה
זירת הפיצוצים במגדישו, סומליה | צילום: רויטרס

לפחות מאה הרוגים ו-300 פצועים בעקבות שני פיצוצים, ככל הנראה של מכוניות תופת, שאירעו הלילה (ראשון) בעיר הבירה מוגדישו. התקיפה קרתה ביום בו נשיא המדינה, חסן שייח' מחמוד, ראש הממשלה ובכירים נוספים נפגשו כדי לדון בנושא האלימות במדינה, בעיקר מצד קבוצה המוזהה עם ארגון הטרור "אל-קאעידה". כך על פי רשת "סקיי".

התקיפה אירעה באזור הומה אדם, ששוכנים בו מספר משרדי ממשלה מרכזיים. אף איש או ארגון עדיין לא לקחו אחריות באופן רשמי על האירוע. הפיצוץ הראשון פגע במבנה של משרד החינוך בסמוך לצומת סואן, ואילו השני התרחש כשכוחות הצלה הגיע למקום כדי לעזור ולטפל בפצועים.

זירת הפיצוצים במגדישו, סומליה
זירת הפיצוצים במגדישו, סומליה | צילום: רויטרס

הנשיא הסומלי הגיב בעקבות האירוע: "האנשים שלנו שנטבחו, כללו אמהות עם ילדיהן על הידיים, אבות במצבים רפואיים שונים, סטודנטים שנשלחו ללמוד ואנשי עסקים שנאבקו עבור חיי משפחותיהם".

תושב המקום, אחמד נור, שהיה עד לאירוע, סיפר: "שתי מכוניות תופת כוונו לבניין משרד החינוך". ראש שירות האמבולנסים, הוסיף: "הפיצוץ השני שרף את האמובלנס שלנו כשבאנו לטפל בנפגעים מהפיצוץ הראשון".

עיתונאי של סוכנות הידיעות "AP" שנכח במקום דווח שראה גופות של אנשים רבים, שכחלק ככל הנראה נסעו בתחברות ציבורית סמוך למוקד הפיצוצים. לדבריו, הפיצוץ השני אירע ליד מסעדה עמוסה. בתמונות שתיעדו את האזור ניתן לראות מכוניות וכלי רכב נוספים מרוסקים.

זירת הפיצוצים במגדישו, סומליה
זירת הפיצוצים במגדישו, סומליה | צילום: רויטרס

על פי הדיווח, התנועה שאחראית לתקיפה היא ככל הנראה "א-שבאב", השייכת ל-"אל קאעידה". לעיתים קרובות היא נוטה להתמקד במתקפות באזורים מרכזיים בעיר הבירה. בדרך כלל מדובר בפיצוץ ראשוני, ואז על כניסת כוח חמוש לאזור שנאבק בכוחות ההצלה והאבטחה. התנועה כבר תקפה בשנת 2015 את משרד החינוך, וב-2017 אירע פיצוץ אדיר שגבה את חייהם של כ-500 בני אדם.

בעבר סומליה כבר יצאה למאבק נגד התנועה, שנחשבת על ידי ארה"ב כאחת מהקבוצות המסוכנות ביותר של "אל-קאעידה". הנשיא אמר כי מדובר ב-"מלחמה מוחלטת" נגד הקיצוניים, ששולטים בחלקים נרחבים במרכז ובדרום המדינה, והיו יעד לעשרות תקיפות אוויריות של האמריקנים במהלך השנים האחרונות.