לקראת יום הניצחון של ברה"מ על גרמניה הנאצית: לפוטין יש מעט מאוד מה לחגוג

יום הניצחון של בריה"מ על גרמניה הנאצית כבר מזמן הפך לפישוט העובדות ההיסטוריות ולפולחן אישיות של המנהיג, שמאדיר את ההקרבה הסובייטית מצד אחד, ומוריד מצד שני את נכונותו של סטלין לבזבז חיי אדם. פוטין מגיע למצעד כשהוא מבודד מהמערב, עם צבא מוחלש, עם הישגים קטנים במזרח אוקראינה וכשמעל ראשו חרב הסנקציות

נשיא רוסיה פוטין צופה במצעד צבאי בבייג'ינג | צילום: רויטרס

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מתייחס למועדים רוסיים ברצינות רבה, ואין זה במקרה שהמלחמה שחולל באוקראינה החלה ה-24 בפברואר - יום אחד בלבד אחרי "יום מגן המולדת" במהלכו מציינים את הישגי הצבא הרוסי. גם הסיפוח הלא חוקי של חצי האי קרים על ידי הרוסים ב-2014 התרחש בחודש בפברואר.

לצד זאת, הנשיא הרוסי קיווה שיהיו לו יותר סיבות לחגוג מחר (שני) את יום הניצחון על גרמניה הנאצית - החג הכי פטריוטי עבור הרוסים. למרות שגרמניה הנאצית חתמה על כניעתה ב-8 במאי 1945, יום הניצחון נחגג ברוסיה ב-9 במאי מכיוון שאזור הזמן שלה ממהר בשעה אחת קדימה, לכן הכניעה נחתמה אחרי חצות של ה-8 במאי. כידוע, רוסיה ספגה את האבדות הכבדות ביותר כתוצאה ממלחמת העולם - 27 מיליון חיילים ואזרחים שנהרגו.

מצעד יום הניצחון במוסקבה
מצעד יום הניצחון במוסקבה | צילום: רויטרס

פוטין הצדיק את המלחמה שלו נגד אוקראינה בכך שהציב דדליין להצלחות הצבאיות עד קיומו של המצעד מחר, אלא שגם מכונת התעמולה המשומנת מאוד של הקרמלין תקשה על פוטין לעוות עד כדי כך את ההפסדים הקשים של רוסיה במלחמה ולהפוך אותם לניצחון.

גורמים במערב טוענים כי לטענה הרוסית שה"דה-נאציפיקציה" של אוקראינה היא עניין של חיים ומוות עבור רוסיה אין ממש אחיזה במציאות, והיא בעצם נועדה לגבות את "הרנסנס הרוסי". לכל הפחות, ה"מבצע הצבאי" של רוסיה באוקראינה הוא השפלה בינלאומית עבור הרודן הרוסי שנמצא בשלטון מאז 1999.

Whatsapp Image 2022 04 23 At 0
ההרס במריופול | צילום: רויטרס

על אף העובדה שהצבא הרוסי עולה במימדיו על צבא אוקראינה, הקרמלין נכשל עד כה לכבוש את החלקים הצפוניים של אוקראינה, לרבות את הבירה קייב. כמו כן, הרוסים נכשלים אפילו בלכבוש את מזרח אוקראינה, היכן שמושקעים כעת רוב המאמצים של הרוסים.

לטענת האוקראינים, עד כה נהרגו למעלה מ-20 אלף חיילים רוסים תוך חודשיים בלבד, בנוסף ליותר מ-1,000 טנקים ו-2,600 כלים משוריינים שהושמדו ומאות כלי טיס רוסיים הופלו. אמנם אין דרך לאמת את המספרים, אך אין ספק כי הצבא הרוסי נחלש באוקראינה.

לא רק בזירה הצבאית פוטין מפסיד, אלא גם בזירה הפוליטית, כאשר נאט"ו, האיחוד האירופי וארה"ב, אותן ניסה במשך עשורים להפריד ולהחליש - הפגינו אחדות יוצאת דופן. המטרה של המערב היא להבטיח את ניצחונה של אוקראינה, וזה בא לידי ביטוי בסבבי סנקציות ובסיוע ביטחוני של מיליארדי דולרים. עד כה, ההתנגדות העזה של האוקראינים מנעה מהרוסים הישגים גדולים במזרח, שכן אף חלק מאוקראינה לא סופח לידיה של רוסיה.

גופות של חיילים רוסים
גופות של חיילים רוסים | צילום: טוויטר

עם זאת, מי שחי ברוסיה, עשוי לחשוב כי המלחמה מתקדמת לפי התכנון המקורי שלה, זאת כשברקע תעמולה רוסית שמציפה את התקשורת, שכמעט כולה נשלטת על ידי הקרמלין. חוק חדש שחוקק בתחילת המלחמה קבע כי מי שיפיץ "מידע כוזב" על הצבא הרוסי יישלח ל-15 שנות מאסר לכל היותר.

בזמן שהנשיא הרוסי יישא מחר את נאומו במצעד יום הניצחון, גורמים רבים במערב יאזינו לדבריו גם כן - בניסיון ללמוד לאן עשוי פוטין לקחת את המלחמה שלו. לצד השמועות הרבות בעניין, אף אחד לא באמת יודע מה הנשיא הרוסי יעשה - מה שמגביר את החשש של מנהיגי המערב מפני הדברים שפוטין עתיד לומר.

למרות שהקרמלין הכחיש בשבוע שעבר כי פוטין יכריז מחר מלחמה כוללת נגד אוקראינה, במערב בטוחים כי אם הרוסים ימשיכו להפסיד בקצב הנוכחי - הכרזת מלחמה היא דבר בלתי נמנע. כידוע, מדובר בצעד שיאפשר לפוטין לגייס מאות אלפי חיילים ולהעמיד את הכלכלה של רוסיה במצב חירום.