פוטין בנאום ביום הניצחון על הנאצים: "המערב תכנן לפלוש למדינתנו"

בכיכר האדומה התקיים המצעד הצבאי לכבוד יום הניצחון על גרמניה הנאצית. לאחר שקיבל את שר ההגנה שלו סרגיי שויגו, נאם נשיא רוסיה פוטין והאשים את המערב ואת אוקראינה באחריות למלחמה. "אנחנו נמשיך להילחם עבור רוסיה", אמר פוטין

זמן צפייה: 03:58

יום הניצחון על הנאצים בצל המלחמה באוקראינה: נשיא רוסיה ולדימיר פוטין השתתף הבוקר (שני) במוסקבה במצעד הצבאי המסורתי שמתקיים מדי שנה ב-9 במאי, חג לאומי עבור רוסיה המציין את יום הניצחון על גרמניה הנאצית במלחמת העולם השנייה.

פוטין מייחס חשיבות רבה למועדים רוסיים, ואין זה במקרה שאת המלחמה באוקראינה החל ב-24 בפברואר - יום אחד בלבד אחרי "יום מגן המולדת", שבמהלכו מציינים את הישגי הצבא הרוסי. גם הסיפוח של חצי האי קרים על ידי רוסיה ב-2014 התרחש בחודש בפברואר.

בנאומו האשים פוטין את אוקראינה והמערב באחריות למלחמה: "בחודש דצמבר האחרון הצענו משא ומתן, אבל הוא היה לשווא. חזינו מראש מה יקרה. בקייב התחמשו, נאט"ו ניסתה לחרחר מלחמה והמערב תכנן לפלוש למדינתנו. הם לא רוצים להקשיב לנו"

סרגיי שויגו יום הניצחון נאצים רוסיה מוסקבה
שר ההגנה סרגיי שויגו השתתף במצעד בצל גל השמועות בעניינו | צילום: רויטרס

מצעד יום הניצחון רוסיה מוסקבה נאצים
החיילים משולהבים במצעד יום הניצחון ברוסיה | צילום: רויטרס

פוטין המשיך ואמר כי החיילים הרוסים שנלחמים באוקראינה נלחמים עבור המולדת שלהם. "אויבינו ניסו להשתמש בטרוריסטים נגדנו. אנחנו נמשיך להילחם עבור עצמנו. עבור רוסיה", כך אמר נשיא רוסיה.

למרות שהקרמלין הכחיש בשבוע שעבר כי פוטין יכריז מחר מלחמה כוללת נגד אוקראינה, במערב בטוחים כי אם הרוסים ימשיכו להפסיד בקצב הנוכחי - הכרזת מלחמה היא דבר בלתי נמנע. כידוע, מדובר בצעד שיאפשר לפוטין לגייס מאות אלפי חיילים ולהעמיד את הכלכלה של רוסיה במצב חירום.

מצעד יום הניצחון רוסיה מוסקבה נאצים
חיילים רוסים במצעד יום הניצחון במוסקבה | צילום: רויטרס

ראש מנהלת המודיעין של משרד ההגנה האוקראיני, קירילו בודאנוב סבור כי רוסיה תכריז היום על גיוס כללי. לדבריו, "הממשל ברוסיה החל להיערך לקראת מצב חירום במדינה". שר ההגנה הבריטי, בן וואלס, התייחס גם הוא למאורע וטען כי "פוטין ינסה למסגר את המצעד הנוכחי כניצחון נוסף על הנאצים של ימינו".

התגובה האוקראינית למצעד לא איחרה לבוא ובסרטון שפרסם משרד החוץ האוקראיני, החיילים הרוסים מוצגים כ"אנסים, רוצחי נשים וילדים, גנבים ובוזזים, פושעי מלחמה חסרי כבוד". אוקראינה האשימה את רוסיה ב"השלטת טרור על העולם כולו".

נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי התייחס ל"יום הניצחון" ואמר: "אנו נלחמים בשביל החופש של ילדינו. לעולם לא נשכח מה עשו אבותינו במלחמת העולם השנייה, בה נהרגו למעלה מ-8 מיליון אוקראינים. בקרוב לאוקראינה יהיו שני ימי ניצחון בעוד למישהו לא יהיה בכלל. ניצחנו אז וננצח גם היום. יום הניצחון שמח! תהילה לאוקראינה!"

נשיא אוקראינה זלנסקי
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי | צילום: רויטרס