היסטוריה במקסיקו: קלאודיה שיינבאום ניצחה בבחירות לנשיאות

ד"ר קלאודיה שיינבאום היהודייה ניצחה בבחירות במדינה - ובכך הפכה לנשיאה הראשונה בתולדות מקסיקו. היא צפויה להיכנס לתפקידה ב-1 באוקטובר

זמן צפייה: 03:14

ד"ר קלאודיה שיינבאום, יהודייה ילידת מקסיקו, זכתה היום (שני) בניצחון מוחץ בבחירות לנשיאות המדינה, ונבחרה לאישה הראשונה בהיסטוריה של מקסיקו שתכהן בתפקיד זה. שיינבאום זכתה ליותר מ-59% מהקולות, והביסה את יריבתה העיקרית, אשת העסקים קוצ'יטל גאלבז שזכתה לכ-30% מהקולות בלבד. מפלגתה הכריזה על ניצחונה עוד לפני שהתוצאות הרשמיות פורסמו. היא צפויה להיכנס לתפקידה ב-1 באוקטובר.

לאחר ההכרזה הרשמית על ניצחונה, אמרה ד"ר שיינבאום: "הממשלה שלנו תהיה צנועה, תכבד את האוטונומיה של הבנק הלאומי ותהיה אחראית מבחינה פיסקלית. אנו נבטיח חופש עיתונות, נכבד את עצמאות בעלי העסקים, נקדיש כספי ציבור להמשך התוכניות החברתיות של הנשיא לופז אוברדור, ונקדם שימוש באנרגיה מתחדשת". על היחסים עם ארה"ב אמרה כי "קשרי הידידות בין המדינות יימשכו, תמיד נגן על המקסיקנים בארצות הברית".

בחירות כלליות במקסיקו קלאודיה שיינבאום נשיאה
בחירות כלליות במקסיקו | צילום: רויטרס

ד"ר שיינבאום היא מדענית אקלים במקצועה והייתה ראש עיריית מקסיקו סיטי בשנים 2018-2023. היא רצה בבחירות מטעם מפלגת השמאל "מורנה", וזכתה לגיבויו של הנשיא היוצא אנדרס מנואל לופז אוברדור שהיה בשלטון מאז 2018, ושבעיני רבים היה ה"מנטור" שלה.

כמו כן, הנשיאה הנבחרת היא נכדה למהגרים יהודים מליטא ובולגריה, אך אינה מגדירה את עצמה יהודייה ולא מקשרת את עצמה אל הקהילה היהודית במקסיקו. המפלגה מטעמה נבחרה אינה תומכת בישראל, והברכות הראשונות שקיבלה ממקביליה בתפקיד באמריקה הלטינית היו מנשיא קולומביה גוסטבו פטרו, נשיא בוליביה לואיס ארסה, ונשיא ארגנטינה לשעבר אלברטו פרננדס - שלושתם מבקרים חריפים של ישראל.

מקסיקו נשיאה יהודייה קלאודיה שיינבאום
קלאודיה שיינבאום | צילום: רויטרס
בחירות כלליות במקסיקו קלאודיה שיינבאום נשיאה
בחירות כלליות במקסיקו | צילום: רויטרס

ד"ר שיינבאום רצה לנשיאות לאחר שהנשיא הנוכחי לופז אוברדור לא יכל להתמודד שוב על התפקיד, משום שחוקת מקסיקו מגבילה את נשיאי המדינה לתקופת כהונה אחת בת שש שנים. נשיא מפלגת "מורנה", מריו דלגדו, כינה את ניצחונה של ד"ר שיינבאום "רגע השיא בהיסטוריה של ארצנו".

בבחירות שהתקיימו, אזרחי מקסיקו בחרו גם את כל חברי הקונגרס של המדינה ואת המושלים בשמונה מדינות, כמו גם את ראש ממשלת מקסיקו סיטי, בקמפיינים פוליטיים שהיו נגועים באלימות רבה. הממשלה טוענת שיותר מ-20 מועמדים מקומיים נרצחו ברחבי מקסיקו, אם כי סקרים שונים טוענים כי המספר הגיע אף לכ-37 נרצחים.