אחרי שעות: הסתיים משבר בני הערובה בבית הכנסת בטקסס

בתום מו"מ ולאחר ששוחרר אחד מבני הערובה, כוחות ביטחון פרצו לבית הכנסת בקוליוול. בני הערובה שוחררו, אושר כי החמוש נהרג. לפני כן הודיעו כי לא מדובר באחיה של הטרוריסטית הכלואה בארה"ב. נשיא ארה"ב ביידן: "עוד נלמד על מניעיו של החוטף; נתייצב נגד האנטישמיות uעליית הקיצוניות במדינה"

זמן צפייה: 02:33

סוף טוב: אחרי כשמונה שעות הסתיים הבוקר (ראשון) ללא נפגעים משבר בני הערובה בבית הכנסת בעיירה קוליוול שבטקסס שהחל אמש. החמוש שחטף את בני הערובה נהרג על ידי אנשי הבולשת שפרצו לבית הכנסת.

במסיבת עיתונאים שנערכה לאחר תום האירוע נמסר כי זהותו ידועה לרשויות, אך לא מסרו עליו פרטים. מוקדם יותר דווח כי בניגוד לנטען אמש, לא מדובר באחיה של עפיה סידיקי, טרוריסטית שכלואה ל-86 שנה על ניסיון רצח של חיילים אמריקנים.

Xyrhyz
בית הכנסת ''בית ישראל'' בטקסס | צילום: גוגל מאפס

דובר המשטרה המקומית בדאלס מסר לאחר האירוע: "במהלך המשא ומתן עם החוטף, הוא שחרר את אחד מבני הערובה ומצבו כעת טוב. ה-FBI נעזרו בכוח משימה מיוחד לחילוץ בני הערובה שהגיע בטיסה מוירג'יניה, שאנשיו הצליחו לפרוץ לבית הכנסת ולחלץ את בני הערובה".

נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, מסר בהצהרה לאחר שחרורם של בני הערובה ואמר כי "הודות לעבודה האמיצה של רשויות אכיפת החוק הממלכתיות, המקומיות והפדרליות, ארבעה אמריקאים שהיו בני ערובה בבית כנסת בטקסס יהיו בקרוב בבית עם משפחותיהם". ביידן סיכם ואמר כי "עוד נלמד בימים הקרובים על מניעיו של החוטף", אך הבהיר: "לכל מי שמתכוון להפיץ שנאה - אנחנו נתייצב נגד האנטישמיות ונגד עליית הקיצוניות במדינה הזו. זה מי שאנחנו, והלילה, אנשי ונשות אכיפת החוק גרמו לכולנו להיות גאים".

 

כזכור מוחמד סידיקי, חמוש ממוצא פקיסטני, השתלט אמש על בית כנסת בטקסס, בעודו מחזיק מספר מתפללים כבני ערובה, ביניהם גם רב בית הכנסת, צ'ארלי סיטרון-ווקר. סוכני FBI שהגיעו לזירה ניהלו מו"מ עם החוטף.

תחילת האירוע הועבר בשידור ישיר בפייסבוק, שהיה אמור לשמש לשידור התפילה מבית הכנסת. השידור כלל רק סאונד ולפי דיווחים נשמע כי אדם, ככל הנראה החמוש, אמר למתפללים "ביום הזה אני הולך למות" ואיים להרוג כל שוטר שייכנס למקום. בנוסף, הוא נשמע מנהל משא ומתן עם המשטרה ומזכיר את היותו מוסלמי, וגם את העובדה שהוא לא רוצה לפגוע באף אחד.

הליגה נגד השמצה שיבחה את משטרת טקסס ואת ה-FBI על סיומו של אירוע בני הערובה בבית הכנסת בקוליוויל. ג'ונתן גרינבלט, המנכ"ל העולמי של הליגה נגד השמצה, פירסם את ההודעה ובה כתב כי "האירוע מהווה תזכורת כואבת לכך שבתי כנסת בארה"ב ממשיכים להיות בסכנה להתקפות טרור".

"אין ספק, בהינתן מה שאנו יודעים עד כה, שהחוטף בחר את יעדו לאחר חשיבה. אנו קוראים לגורמי אכיפת החוק והמשפט לחקור את המימד האנטישמי שייתכן שהניע את החשוד לפעולה", כתב גרינבלט והוסיף כי "ע"פ הדיווחים, החשוד קרא לשחרורה של עאפיה סידיקי, מחבלת מורשעת עם קשר לאל-קאעדה, שיצאה נגד יהודים במהלך משפטה והאשימה את ישראל בהכרעת הדין ובאישומים נגדה".

"בין אם הדבר נכון או לא, המתקפה היא תזכורת לכך שאנטישמיות קונספירטיבית מוצקה הינה בליבת האגנ'דה של גורמים קיצוניים על כל הקשת כולל בקרב איסלאמיסטים קיצוניים", טען גרינבלט, "אנו תקווה כי פתרון המשבר הזה יספק הזדמנות לדיאלוג וחיבור בין הקהילות היהודיות והמוסלמיות בארה"ב כך שלא נאפשר לשנאה ולאלו המקדמים אותה לייצר פילוג ביננו".

גרינבלט סיכם וכתב "על אף שבני הערובה שוחחרו, אנו קוראים להמשך דריכות באבטחת בתי כנסת ומוסדות יהודים בעקבות המתקפה הזאת. הסיכון נותר גבוה לאור שיעורי אנטישמיות ברמה היסטורית ברחבי היבשת והתפשטותה של שנאת יהודים ברשת".