עידן חדש בבריטניה: צ'ארלס השלישי הוכתר למלך

כ-70 שנים לאחר הכתרתה של אליזבת', יש לבריטניה מלך חדש: צ'ארלס ה-3 נשבע אמונים, נמשח והכתר הונח על ראשו. הקהל קרא: "אלוהים, נצור את המלך". גם רעייתו קמילה הוכתרה. משפחת המלוכה הגיעה לארמון בקינגהאם ונופפה להמונים מהמרפסת

בקצרה:

לאחר הכנה של חודשים, בטקס חגיגי והיסטורי ששודר לראווה לעייני כל העולם - ולראשונה אחרי 70 שנים, בריטניה הכתירה היום (שבת) מלך חדש. צ'ארלס השלישי, בנה בן ה-74 של המלכה המנוחה אליזבת' השנייה, הוכתר כמלך של הממלכה המאוחדת והכתר הונח על ראשו בכנסיית ווסטמינסטר. ברגעים אלו, שב המלך החדש לארמון בקינגהאם, יחד עם אשתו קמיליה שגם היא הוכתרה כמלכה.

זו אינה הפעם הראשונה שכתר זהב ויהלומים מונח על ראשו של צ’ארלס. לפני 54 שנים, הוא הוכרז כנסיך וויילס ויורש העצר של הממלכה הבריטית וקיבל כבר רשמי, אך הפעם יחבוש את כתר סנט אדוארד, ששימש להכתרת מלכי בריטניה מזה 400 שנה.

הכתר הקדוש מונח על ראשו של צ'ארלס
הכתר הקדוש מונח על ראשו של צ'ארלס | צילום: רויטרס

המלך צ'ארלס והמלכה קמילה בדרך לארמון בקינגהאם
המלך צ'ארלס והמלכה קמילה בדרך לארמון בקינגהאם | צילום: רויטרס

בית המלוכה מותח קו פוליטי אדום ברור באשר למי שלא הוזמנו להכתרה. ראשי מדינות עם דיכוי זכויות אדם - כמו פוטין, מנהיגי איראן, סוריה, אפגניסטן, בלארוס ונצואלה ומיאנמאר - אינם רצויים בטקס. לצידם גם מי שאולי ישוב לבית הלבן בתחילת 2025- דונאלד טראמפ. את ישראל ייצג בטקס נשיא המדינה יצחק הרצוג.

מפגינים אנטי- מלוכניים עם שלטים האומרים ''לא המלך שלי''
מפגינים אנטי- מלוכניים עם שלטים האומרים ''לא המלך שלי'' | צילום: רויטרס

כמו כן, האירוע היה מבצע האבטחה הגדול ביותר שנערך אי פעם בבריטניה. בניגוד להמוני האנשים שהגיעו להביע את תמיכתם במלך החדש - יש מי שהתנגד להכתרה, מתוך התנגדות למוסד המלכוני בכללותו. בהפגנות שהתקיימו היום בלונדו במהלך ההכתרה, עצרה המשטרה כ- 52 פעילים -  ביניהם מנהיג התנועה הרפובליקנית האנטי-מלוכנית, גרהאם סמית'.

[timeline id="3300" name="טקס הכתרה - 1"]