ניסיון ההפיכה בוונצואלה: האיחוד האירופי הכיר בגואידו נשיא

ספרד, צרפת, גרמניה, בריטניה ומדינות נוספות הכריזו על יו"ר האופוזיציה כנשיא הלגיטימי של המדינה, לאחר שמדורו לא עמד באולטימטום שהציבו לו וסירב להודיע על בחירות

מדורו, גואידו והפגנות בונצואלה
מדורו, גואידו והפגנות בונצואלה | צילום: רויטרס

האיחוד האירופי הודיע היום (שני) על הכרתו ביו"ר האופוזיציה, חואן גואידו, כנשיא הלגיטימי של ונצואלה, זאת לאחר שניקולאס מדורו, הנשיא המכהן, סירב לאולטימטום להכריז על בחירות. "מחזקים את התמיכה באסיפה הלאומית ובנשיא שלה", מסרו.

ההכרה נעשתה לאחר שמוקדם יותר היום, שורה של מדינות ארופאיות הודיעו על תמיכתן בגואידו, ביניהן ספרד, צרפת, גרמניה, שוודיה, בריטניה, הולנד, אוסטריה, דנמרק ופורטוגל. בתגובה, יו"ר האופוזיציה הודה בחשבון הטוויטר שלו לכל המדינות שהכירו בו.

משאית עם סיוע הומניטרי עולה באש בוונצואלה
משאית עם סיוע הומניטרי עולה באש בוונצואלה

ראש ממשלת ספרד, פדרו סנצ'ז, אמר: "היום, שמונה ימים אחרי שביקשנו מוונצואלה להכריז על בחירות, בגלל שלא הייתה תשובה, ממשלת ספרד מכריזה היום שמכירה רשמית בגואידו כנשיא ונצואלה". עוד הוסיף כי "מהיום, אנחנו נעזור במה שצריך לוונצואלה וכל המדינות באיחוד האירופי עובדות בתאום בנשוא. אנחנו מבקשים מגואידו להכריז כמה שיותר מהר על בחירות דמוקרטיות ושקופות. אנחנו נכבד כל תוצאה דמוקרטית".

בתגובה להודעת מדינות אירופה, הקרמלין, שהודיע על תמיכתו בנשיא המכהן מדורו, מסר כי המהלך הוא "ניסיון לתת לגיטימציה למהפכה הלא חוקית והתערבות במדינה זרה".

נשיא קולומביה ונשיא צ'ילה עם יו''ר האופוזיציה בוונצואלה חואן גויאדו
נשיא קולומביה ונשיא צ'ילה עם יו''ר האופוזיציה בוונצואלה חואן גואידו | צילום: Getty Images

כאמור, מדינות מרכזיות באירופה מסרו כי עד יום ראשון, אתמול, מדורו צריך להודיע על בחירות, ואם לא הן יתמכו בגואידו. עד כה, מדינות רבות הודיעו כי כן תומכות בגואידו, ביניהן ישראל, ארצות הברית, צרפת, קנדה, ברזיל, ארגנטינה, צ'ילה, קולומביה ואקוודור. עם זאת, רוסיה, סין, קובה, בוליביה ומקסיקו המשיכו להכיר במדורו כנשיא הלגיטימי.

ביום שבת התחדשו ההפגנות בוונצואלה, כאשר עשרות אלפי תומכי יו"ר האופוזיציה, גואידו, שהכריז על עצמו כנשיא הלגיטימי של המדינה, יצאו לרחובות וקראו לנשיא המכהן מדורו להתפטר מתפקידו ולהודיע על בחירות. לטענת גואידו, ההפגנות, שמתקיימות בבירה קראקס ובמוקדים נוספים, הן הגדולות ביותר שנראו במדינה.

במקביל, התקיימה הפגנת תמיכה בנשיא מדורו, שהודיע כי הוא מוכן להקדמת הבחירות לפרלמנט בניסיון להציג יציבות. "אני אומר לאלה שבימין, חשבו על 20 שנים של קנוניות, על 20 שנים שבהן הפיכה רודפת הפיכה או תבוסה רודפת תבוסה. מתי תפסיקו לפגוע במדינה?", אמר הנשיא במהלך עצרת התמיכה.

הפגנות בוונצואלה
הפגנות בוונצואלה | צילום: רויטרס

כאמור, צבא ונצואלה הכריז על תמיכתו במדורו. מוקדם יותר היום, ראש התכנון האסטרטגי של חיל האוויר, הגנרל פרנסיסקו יאנז, פרסם בחשבון הטוויטר שלו סרטון ובו מביע את תמיכתו ביו"ר האופוזיציה גואידו, וקרא לאנשי צבא אחרים להצטרף להחלטה. בעקבות הסרטון, מפקדים בכירים ביחידה האשימו את יאנז בבגידה.

גואידו אמר כי הוא ערך פגישות חשאיות עם אנשי צבא כדי לקבל תמיכה מהם. כמו כן, הוא פנה לסין בתקווה לשפר את היחסים בין המדינות. בהודעה שהתפרסמה מוקדם יותר אתמול במדינה הקומוניסטית, גואידו אמר כי הוא רוצה קשר "פרודוקטיבי ומועיל" עם סין, והוסיף כי הוא מוכן לקיים דיאלוג "בהקדם האפשרי".