נשיא ונצואלה: "נסגור את הגבולות עם קולומביה וברזיל"

האופוזיציה מנסה להיאבק בהחלטתו של מדורו, על מנת לאפשר את הכנסת הסיוע ההומניטרי למדינה דרך קולומביה - חרף התנגדות הנשיא, שטוען כי מדובר בפגיעה קשה בריבונות

נשיא ונצואלה ניקולס מדורו
נשיא ונצואלה ניקולס מדורו | צילום: רויטרס

ניסיון ההפיכה בוונצואלה: ממשלת ונצואלה, בראשות ניקולאס מדורו, הודיעה הלילה (שבת) על סגירת הגבולות שלה עם קולומביה וברזיל - שעות ספורות לפני שמשלוח של סיוע הומניטרי היה אמור להיכנס לוונצואלה. סגנו של הנשיא כתב בחשבון הטוויטר שלו כי הממשלה החליטה על סגירת שלושה מעברי גבול בעקבות "איומים חמורים ובלתי חוקיים" נגד השלום בוונצואלה והריבונות בה. האופוזיציה תפעל במהלך היום על מנת לאפשר את הכנסת הסיוע. עד כה, שלושה חיילים שהוצבו בגבול עם קולומביה נטשו את עמדותיהם, וכמה חיילים ניסו לחצות את הגבול.

ההחלטה לצמצם את יכולת המעבר בין המדינות הגיעה לאחר שחואן גואידו, יו"ר האופוזיציה שהכריז על עצמו הנשיא הלגיטימי של המדינה, ביקר בקולומביה השכנה כדי להשתתף במופע התרמה לגיוס סיוע הומניטרי לארצו, הכולל בין היתר מזון חירום וציוד רפואי. זאת, על אף שנאסר עליו לצאת מגבולות המדינה, וחרף התנגדותו של מדורו לקבל סיוע מסוג זה למדינה. יו"ר האופוזיציה הופיע שם לצד הנשיא של קולומביה, צ'ילה ופרגוואי.

נשיא קולומביה ונשיא צ'ילה עם יו''ר האופוזיציה בוונצואלה חואן גויאדו
נשיא קולומביה ונשיא צ'ילה עם יו''ר האופוזיציה בוונצואלה חואן גואידו | צילום: Getty Images

בחשבון הטוויטר שלו, כתב גואידו: "הגיע היום שנאפשר את הכניסה לעזרה ההומניטרית. דרך הים והיבשה נביא את התקווה ואת התרופות לנזקקים".

המתיחות בין המדינות ממשיכה לגבור והגיעה לשיא כאשר אתמול חיילי ונצואלה ירו למוות בגבר ואישה בגבול עם ברזיל.  בעקבות ההתפתחויות, הבין הלבן הוציא הודעה רשמית וגינה את מדורו. "ארצות הברית מגנה בחריפות את השימוש בכוח של צבא ונצואלה נגד אזרחים לא חמושים ומתנדבים חפים מפשע על גבול ונצואלה וברזיל. העולם צופה", נכתב.

בתחילת החודש הודיע האיחוד האירופי על הכרתו ביו"ר האופוזיציה, חואן גואידו, כנשיא הלגיטימי של ונצואלה, זאת לאחר שניקולאס מדורו, הנשיא המכהן, סירב לאולטימטום להכריז על בחירות. "מחזקים את התמיכה באסיפה הלאומית ובנשיא שלה", מסרו.

ההכרה נעשתה לאחר ששורה של מדינות ארופאיות הודיעו על תמיכתן בגואידו, ביניהן ספרד, צרפת, גרמניה, שוודיה, בריטניה, הולנד, אוסטריה, דנמרק ופורטוגל. בתגובה, יו"ר האופוזיציה הודה בחשבון הטוויטר שלו לכל המדינות שהכירו בו. המדינות הצטרפו לרבות אחרות שהודיעו על תמיכתן בגואידו, ביניהן ישראל,ארצות הברית, צרפת, קנדה, ברזיל, ארגנטינה, צ'ילה, קולומביה ואקוודור. עם זאת, רוסיה, סין, קובה, בוליביה ומקסיקו המשיכו להכיר במדורו כנשיא הלגיטימי.

חואן גואידו במופע התרמה בקולומביה
חואן גואידו במופע התרמה בקולומביה | צילום: Getty Images

כמו כן, הנשיא טראמפ אמר בריאיון לרשת CBS כי ישקול לשלוח כוחות צבאיים לוונצואלה במידת הצורך, וכי דחה הצעה לפגישה עם הנשיא ניקולאס מדורו בגלל "הדברים המזוויעים" שקורים, לטענתו, במדינה הדרום אמריקנית. מדורו, בתגובה, פנה לטראמפ ואמר: "אתה עושה טעות שתכתים את ידיך בדם. למה שתרצה לחזור על טעויות ארצות הברית במלחמת ויאטנם?".

"אם האימפריה הצפון אמריקנית תתקוף אותנו – נגן על עצמנו. לא נוותר על מדינתנו", המשיך מדורו באיומיו על ארצות הברית, שלטענתו מעוניינים במאגרי הנפט שבמדינתו. "האמריקנים משתמשים בפטיש במקום בכפפות אגרוף, אבל זאת סיטואציית דויד וגוליית. יש לנו את הסודות שלנו – גם לנו, כמו לדויד, יש רוגטקה".