הרוגים בעימותים ואיסור על כניסת סיוע: מתיחות שיא בוונצואלה

כוחות המשטרה ירו גז מדמיע לעבר משאיות שנשאו מזון וציוד רפואי. חמישה נהרגו במהומות סמוך לגבול עם ברזיל. גואידו ייפגש עם פנס: "אבקש עזרה מהקהילה הבין-לאומית"

משאית עם סיוע הומניטרי עולה באש בוונצואלה

ניסיון ההפיכה בוונצואלה: מספר נהגי משאיות, שעליהן היה ציוד הומניטרי, נאלצו לשוב הלילה (ראשון) לקולומביה, לאחר שכוחות המשטר בוונצואלה ירו לעברם גז מדמיע וניסיון כניסתם למדינה נכשל. בתוך כך, הלילה הודיע יו"ר האופוזיציה גואידו כי ייפגש מחר בבוגוטה בירת קולומביה עם סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס. בלשכת פנס אשרו כי הפגישה תתקיים. גואידו הצהיר כי "אבקש מהקהילה הבין-לאומית להשאיר את כל האופציות פתוחות, במסגרת המאבק לשחרור ארצי".

מדובר במשאיות עם מזון ותרופות, שקולומביה ניסתה להכניס לוונצואלה בשיתוף פעולה עם ארצות הברית וברזיל. כיוון שהסיוע הובטח על ידי גואידו, שהכריז על עצמו נשיא לפני כחודש, הנשיא מדורו סירב לאפשר את כניסתו. אתמול, אחת ממשאיות הסיוע שהגיעו למדינה עלתה באש בעקבות העימותים בגבול המדינה.

שוטרים ניצבים מול מפגינים במהלך עימותים בוונצואלה
שוטרים ניצבים מול מפגינים במהלך עימותים בוונצואלה | צילום: רויטרס

אתמול, הכריז מדורו על ניתוק הקשרים הדיפלומטיים עם קולומביה, בשל העבודה כי היא ניסתה לסייע לגואידו. "נגמרה לי הסבלנות, איני יכול לסבול זאת. לא אאפשר מתקפות נגד מדינתי משטח קולומביה", אמר נשיא ונצואלה.

במהלך סוף השבוע, נהרגו חמישה בני אדם ונפצעו 285 במהלך עימותים שנרשמו בין מפגינים לכוחות המשטר, סמוך לגבול עם ברזיל. זאת, לאחר שתומכי אופוזיציה רבים הגיעו לאזור כדי לחסום לשוטרים את הכביש ולסייע למשאיות סיוע מברזיל להגיע למדינה, כפי שאכן קרה.

במקביל, גואידו ממשיך בניסיונות לגייס תמיכה בקרב אנשי הצבא. אתמול הכריז קצין בכיר נוסף על תמיכתו ביו"ר האופוזיציה. נוסף על כך, לפחות 60 חיילים נטשו את עמדותיהם וערקו מהצבא, כשחלקם מביעים בפומבי את תמיכתם בגואידו, שאף פרסם סרטון מפגישתו עם חיילים עריקים.

נשיא קולומביה ונשיא צ'ילה עם יו''ר האופוזיציה בוונצואלה חואן גויאדו
נשיא קולומביה ונשיא צ'ילה עם יו''ר האופוזיציה בוונצואלה חואן גואידו | צילום: Getty Images

כזכור, במסגרת הקשחת המדיניות, חסם הנשיא גם את הגבול עם ברזיל, ואף סגר באופן חלקי את המרחב האווירי של מדינתו. כמו כן, מדורו תקף את הנשיא טראמפ וקרא לו "להוריד את הידיים מוונצואלה", וכינה את גואידו "בובה" ו"חייל אמריקני".

ההחלטה לצמצם את יכולת המעבר בין המדינות הגיעה לאחר שחואן גואידו, יו"ר האופוזיציה שהכריז על עצמו הנשיא הלגיטימי של המדינה, ביקר בקולומביה השכנה כדי להשתתף במופע התרמה לגיוס סיוע הומניטרי לארצו, הכולל בין היתר מזון חירום וציוד רפואי. זאת, על אף שנאסר עליו לצאת מגבולות המדינה, וחרף התנגדותו של מדורו לקבל סיוע מסוג זה למדינה. יו"ר האופוזיציה הופיע שם לצד הנשיא של קולומביה, צ'ילה ופרגוואי.

בתחילת החודש הודיע האיחוד האירופי על הכרתו בגואידו, כנשיא הלגיטימי של ונצואלה, זאת לאחר שניקולאס מדורו, הנשיא המכהן, סירב לאולטימטום להכריז על בחירות. "מחזקים את התמיכה באסיפה הלאומית ובנשיא שלה", מסרו.

ההכרה נעשתה לאחר ששורה של מדינות ארופאיות הודיעו על תמיכתן בגואידו, ביניהן ספרד, צרפת, גרמניה, שוודיה, בריטניה, הולנד, אוסטריה, דנמרק ופורטוגל. בתגובה, יו"ר האופוזיציה הודה בחשבון הטוויטר שלו לכל המדינות שהכירו בו. המדינות הצטרפו לרבות אחרות שהודיעו על תמיכתן בגואידו, ביניהן ישראל,ארצות הברית, צרפת, קנדה, ברזיל, ארגנטינה, צ'ילה, קולומביה ואקוודור. עם זאת, רוסיה, סין, קובה, בוליביה ומקסיקו המשיכו להכיר במדורו כנשיא הלגיטימי.