מסך עשן: מה יעלה בגורל הסיגריות האלקטרוניות?

השימוש במוצר, ששווק כאמצעי לגמול מעשנים מסיגריות, הוגדר בארה"ב כמגפה של ממש. לפחות 12 מקרי מוות כבר נרשמו ומנכ"ל היצרנית הגדולה "ג'ול" התפטר השבוע. "אל תתחילו להשתמש בניקוטין"

זמן צפייה: 02:13

עישון הסיגריות האלקטרוניות כבר הוגדר בארצות הברית כמגיפה של ממש. עד כה, מי ששילמו את המחיר היו בעיקר המשתמשים שבריאותם נפגעה, אך השבוע היה זה תורה של היצרנית הגדולה, "ג'ול", שהמנכ"ל שלה, קווין בורנס, התפטר. "אל תתחילו להשתמש בניקוטין אם אין לכם עבר של שימוש בו. אל תעשנו סיגריות אלקטרוניות, אל תשתמשו ב'ג'ול'", אמר בורנס בריאיון לרשת cbs.

כאמור, ביום רביעי האחרון הודיעה "ג'ול" על עזיבתו של בורנס. עוד הודיעה על עצירת כל הפרסום של החברה ברחבי ארצות הברית על שלטי חוצות, בעיתונים ובאינטרנט. הטלטלה הזו מגיעה בזמן שהחברה מתמודדת במקביל עם תביעות מכמה מדינות בארצות הברית, וכן עם חקירה של מנהל המזון והתרופות האמריקני. זאת,  בשל הנזק שנגרם משימוש בסיגריה האלקטרונית.

צעיר מעשן סיגריה אלקטרונית
צעיר מעשן סיגריה אלקטרונית | צילום: רויטרס

לכתבות נוספות בחדשות 13:

משרד הבריאות בוחן: איסור מוחלט על שיווק סיגריות אלקטרוניות

"צעד נועז": ארה"ב תאסור על מכירת סיגריות אלקטרוניות

עד כמה קל לבני נוער לרכוש סיגריות אלקטרוניות בישראל?

עיקר הביקורת הציבורית נגד היצרניות נעוצה בעובדה שהמוצר שנמכר כאמצעי שמטרתו לגמול את מעשן הסיגריות – הפך להיות מושא ההתמכרות בעצמו, בעיקר בקרב צעירים, בין היתר כאלה שלא עישנו סיגריות מעולם. "'גול' בהחלט תורמת לירידה בשיעור העישון בארצות הברית", אמר בורנס.

בינתיים, מספר הנפגעים הולך ועולה. לפחות 12 מקרי מוות נרשמו עד כה מהשימוש; מאות נוספים מאושפזים בבתי החולים בעיקר עם מחלות ריאה שונות. הבית הלבן צפוי לפרסם שורת הגבלות ואיסורים בנושא, ובמקביל מדינות רבות בארצות הברית אוסרות על מכירת הסיגריות האלקטרוניות, לפחות באופן זמני.

השימוש בסיגריות האלקטרוניות נפוץ גם בישראל, ובעקבותיו גם החשש מפני השפעתן המזיקה. במשרד הבריאות הודיעו השבוע כי הם שוקלים לאסור על שיווק המוצר. מהלך זה אף ספג ביקורת מצד פרופ' מוטי רביד, מומחה לרפואה פנימית, מנהל בית החולים מעייני הישועה, שאמר השבוע:  "אם מתירים לאנשים להרוג את עצמם עם סיגריות,  ויש אמצעי שיכול לעזור להם להיגמל עם פחות נזק. למה לאסור את זה?".

מטעמה של JUUL נמסר בתגובה: אנו מבקשים להדגיש כי מוצרי ג׳ול פועלים על בסיס מערכת סגורה. הקפסולות של ג'ול לא מיועדות למילוי חוזר והנוזל שבהן אינו כולל THC או כל רכיב אחר שמקורו בקנאביס. כמו כן, במוצרינו לא נעשה כל שימוש בתרכובות של ויטמין E.

בראש סדר העדיפויות של ג׳ול לאבס נמצאים ההקפדה על איכות המוצרים, בטיחות הצרכנים, והקפדה על כך שמוצרינו יגיעו רק למעשנים בגירים שעבורם הם מיועדים.

אנו מיישמים מנגנוני בקרת איכות מחמירים בכל תחומי הפעילות שלנו כדי להבטיח שמוצרינו מיוצרים, ארוזים, מתויגים, משווקים, מפורסמים ומונגשים כנדרש. המכשירים שלנו והמפעלים בהם הם מיוצרים כפופים לתקני איכות רבים, ואנו מבצעים בדיקות מקיפות לנוזלי האיוד שלנו, וכן לאדים שנוצרים מהם כתוצאה מהחימום שלהם.

אנו מעריכים את העבודה המתמשכת של המרכז לבקרת ומניעת מחלות (CDC), מנהל המזון והתרופות (FDA) וגופי בריאות ציבור נוספים בארה״ב - ואנו משוכנעים שהם יגיעו לחקר האמת.

מספר גופים וארגונים לבריאות הציבור ברחבי אירופה מכירים בפוטנציאל של איוד כחלופה מופחתת נזק לסיגריות בוערות, ואנו מחויבים יותר מאי פעם להמשיך במשימתנו לשיפור חייהם של מיליארד מעשנים ברחבי העולם, ובסופו של דבר להעלים את הסיגריות.