בגלל מזג האוויר ובעיות טכניות: בוטל שיגור החללית של נאס"א לירח

החללית הראשונה במשימה השאפתנית של נאס"א, "ארטמיס 1", להטיס אנשים לירח הייתה אמורה לצאת אחר הצהריים (שעון ישראל), אולם נתקלה בקשיים טכניים ובסוכנות החלל הודיעו על ביטול השיגור לעת עתה

זמן צפייה: 00:21

50 שנים לאחר החללית האחרונה שנחתה על הירח, נאס"א התכוננה היום (שני) לשיגור של החללית הלא-מאוישת הראשונה למשימתה בירח, אולם זמן קצר לפני השיגור המיועד הכריזה על עיכוב בעקבות בעיות טכניות ומזג אוויר בעייתי. זמן קצר לאחר מכן הודיעו על ביטול השיגור, שיתחדש ככל הנראה ב-2 בספטמבר או אחריו.

הרקטה החדשנית מסוג SLS (Space Launch System) הייתה אמורה לצאת ממתקן השיגור בפלורידה בשעה 15:33 שעון ישראל, כחללית בלתי-מאוישת שתהיה הסנונית הראשונה של מיזם "ארטמיס 1". ארטמיס הוא פרויקט שאפתני של נאס"א שנועד להטיס אנשים לירח ב-42 יום בלבד, ולשמש כמעין "מעבורת" לירח, בדומה לפרויקטים דומים שנערכים בחברות הפרטיות של ג'ף בזוס ואילון מאסק.

אחת המטרות של נאס"א, כך דווח ב"גרדיאן" הבריטי, היא להשתמש בירח כמנחת ביניים בדרך למאדים. החללית שאמורה לצאת היום משמשת כ"נסיעת מבחן" ומתוכננת להקיף את הירח ולחזור לכדור הארץ, ללא נחיתה.

Whatsapp Image 2022 08 29 At 1
החללית הראשונה של ארטמיס 1 בתחנת השיגור של נאס''א
החללית הראשונה של ארטמיס 1 בתחנת השיגור של נאס''א | צילום: רויטרס

שאלות רבות עולות בארצות הברית בנוגע לנחיצות של שליחת בני אדם לירח, ולחלל בכלל, בעידן שבו רובוטים יכולים לשוט בחלל ולא לסכן חיי אדם. השאלות מתרבות בייחוד לאור ההשקעה הכספית של משלמי המסים בארה"ב בפרויקט של סוכנות החלל הלאומית, שעומדת על 93 מיליארד דולרים. התשובה לכך אולי נעוצה במירוץ המתחדש ל"כיבוש" הירח בין ארה"ב לרוסיה לסין, בעוד השתיים האחרונות שואפות למצב עצמן כמעצמות חלל ואף חשפו תוכניות לתחנות חלל לאומיות חדשות.