פינוי המוני בשל פיצוץ הסכר באוקראינה: "תוקפנות רוסית"

שעות אחרי שרוסיה הואשמה בפיצוץ סכר נובה קחובקה שעל הדניפרו, החל מפלס המים לרדת במהירות - והרשויות החלו בפינוי תושבים. שר הפנים האוקראיני: "הצבא הרוסי ממשיך להפציץ את האזור". האיחוד האירופי תקף את מוסקבה: "העלתה את רף התוקפנות"

זמן צפייה: 04:14

קריסתו של סכר נובה קחובקה, הממוקם בטריטוריה דרומית הכבושה על ידי רוסיה, ממשיך לגרום היום (שלישי) לבהלה. הרשויות החלו בפינוי תושבים, ושר הפנים האוקראיני איהור קלימנקו מאשים את רוסיה בהתרסקות הסכר: "הצבא הרוסי ממשיך להפציץ את האזור". הנשיא ולודימיר זלנסקי אמר כי במדינה "עושים הכל כדי להציל אנשים".

עוד אמר נשיא אוקראינה: "הסכר נשלט על ידי רוסיה כבר יותר משנה, בלתי אפשרי להפגיז אותו מבחוץ - הוא הופצץ על ידי כובשים רוסים. היא ביצעה את האסון הסביבתי בידי אדם הגדול ביותר באירופה בעשורים האחרונים, הטרור המסוכן בכל העולם".

קנצלר גרמניה, אולף שולץ אמר: "לכל הדעות, זו תוקפנות מהצד הרוסי שחייבת להיפסק. הם צריכים לשמור על האזרחים שלהם". בנוסף, גם בארצות הברית מודאגים מהאירוע, וממשל הנשיא ג'ו ביידן ממתין להתפתחויות.

גם באיחוד האירופי מפנים אצבע מאשימה לרוסיה, במקרה שעלול להביא לאירוע הומניטרי חמור, כשאלפי בני אדם כבר פונו מהבתים מחשש לחייהם. ז'וזפ בורל, הנציג העליון למדיניות חוץ וביטחון באיחוד, אמר: "רוסיה העלתה את רף התוקפנות שלה עם הרס הסכר. התוקפנות של רוסיה נגד תשתית אזרחית קריטית הגיעה היום לרמה חסרת תקדים".

אוקראינים מחכים לרכבת לפינוי
אוקראינים מחכים לרכבת לפינוי | צילום: רויטרס
פיצוץ הסכר באוקראינה
פיצוץ הסכר באוקראינה | צילום: רויטרס

עוד אמר בורל: "האיחוד האירופי מגנה את התקיפה בצורה החריפה ביותר האפשרית. זה מהווה ממד חדש של זוועה מרוסיה, ודבר העלול להפר את החוק הבינלאומי, בעיקר בתחום המשפט ההומניטרי הבינלאומי". שרת החוץ של גרמניה אנאלנה ברבוק תקפה גם היא: "רק אחראי אחד לקריסת הסכר - הפלישה של רוסיה לאוקראינה". מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש תקף: "מדובר בעוד תוצאה הרסנית של הפלישה הרוסית".

ברוסיה החזירו את כל ההאשמות לצד האוקראיני. שר ההגנה הרוסי טען כי הצבא האוקראיני אשם בפיצוץ, לאחר שניסה לפרוס מחדש יחידות צביאות באזור חרסון, ותקף את הסכר על מנת למנוע מרוסיה להגיב לפעולה הצבאית.

הקצב שבו מאגר המים בקחובקה בכ-35 סנטימטרים בשעה, כך על פי מומחים ברוסיה. פריצת הסכר, המהווה מקור למי קירור לתחנת הכוח הגרעינית בזפוריז'יה שבאוקראינה, הוביל לחשש מאסון גרעיני בכור הגדול באירופה, בחזית העימות בין רוסיה לאוקראינה.

אוקראינים מפונים
אוקראינים מפונים | צילום: רויטרס
פיצוץ הסכר באוקראינה
פיצוץ הסכר באוקראינה | צילום: רויטרס

נזכיר כי על פי סוכנות הידיעות רויטרס, במהלך המלחמה רוסיה ואוקראינה האשימו אחת את השניה בתכנון לפרוץ את הסכר באמצעות חומרי נפץ. צבא אוקראינה טוען כי הכוחות הרוסיים גרמו לפיצוץ, וקורא לתושבי הגדה המזרחית של נהר הדניפרו לעזוב מיד. "הצבא הרוסי ביצע מעשה טרור נוסף", אמר אולכסנדר פרוקודין, ראש הממשל הצבאי של אזור חרסון שנמצא באוקראינה, בסרטון בשפורסם ב"טלגרם".

עם זאת, ראש עיריית נובה קחובקה - בה ממוקם הסכר, ולדימיר לאונטייב, הכחיש היום כל מידע על קריסת הסכר בראיון לתקשורת הממלכתית הרוסית RIA Novosti, וכינה את הידיעות "שטויות". לאחר מכן הוא חזר בדבריו, וטען כי קריסת הסכר אכן התרחשה בעקבות התקפה לילית על האזור, וכן אמר שמדובר ב"פיגוע טרור חמור".

הצפת הסכר באוקראינה
הצפת הסכר באוקראינה | צילום: רויטרס

התושבים באזורי הסכנה הונחו "לעשות כל שביכולתם כדי להציל את חייהם ולסמוך על השוטרים", כמו כן, נאמר להם "לכבות את כל מכשירי החשמל, לקחת מסמכים וחפצים חיוניים ולדאוג ליקירים וחיות מחמד". עוד נאמר בהודעה רשמית כי "האויב הרוסי מנסה להפיץ דיסאינפורמציה ולפטור את עצמו מאחריות לפשע".