למעלה מ-20 אלף הרוגים בטורקיה ובסוריה: "האחראים להרס ישלמו"

מספר הפצועים עלה ל-69 אלף, כשבמקביל נמשכים המאמצים לחלץ שורדים תחת ההריסות והקור הרב. באופוזיציה בטורקיה תוקפים את ארדואן: "רק אדם אחד אחראי למצב". משלחת צה"ל חילצה עד כה 12 בני אדם חיים מבין ההריסות. עדכונים שוטפים

בקצרה:

מאמצי החילוץ והחיפוש אחר ניצולים בטורקיה וסוריה נמשכים גם היום (חמישי) כשכוחות החילוץ המקומיים והבינלאומיים ממשיכים לנסות ולהציל כמה שיותר בני אדם במוקדי האסון בשתי המדינות, כשהשורדים שמחכים לחילוץ נכנסים אל היממה הרביעית תחת ההריסות. מספר ההרוגים בשתי המדינותחצה את רף ה-20 אלף בני אדם, אליהם נוספים לפחות 69 אלף פצועים. נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן הודה כי היו מספר בעיות עם התגובה הראשונית של מדינתו לאסון, אך טען כי כעת המצב נמצא "תחת שליטה".

למרות טענתו של ארדואן כי הוא שולט בנעשה, במפלגת האופוזיציה בטורקיה, מפלגת העם הרפובליקאית" (ה-CHP), תקפו את הנשיא בחריפות. יו"ר המפלגה כמאל קיליצ'דראולו אמר: "אם יש אדם אחד שאחראי למצב, זה ארדואן". נשיא טורקיה דחה את ההאשמות, וטען לניצול פוליטי ציני של האסון: "בתקופה כזו אני לא יכול לקבל שאנשים עושים קמפיינים שליליים מתוך אינטרס פוליטי".

אזור רעידת האדמה בטורקיה
אזור רעידת האדמה בטורקיה | צילום: רויטרס

יצוין כי נשיא טורקיה ארדואן עלה לשלטון בעקבות ביקורת על התפקוד של קודמו לאחר רעידת האדמה שפקדה את המדינה ב-1999, שגבתה את חייהם של 17 אלף בני אדם. אחרי יותר מ-20 שנה בשלטון, ארדואן השכיל להפיל את יריביו הפוליטיים ולסלול את דרכו לניצחון חוזר בבחירות בעוד שלושה חודשים, אך ייתכן כי רעידת האדמה ההרסנית - היא דווקא זו שתפיל אותו.

במקביל, אלפי ניצולים שמתפללים לחילוץ העבירו לילה שלישי תחת ההריסות בקור המקפיא, כשהטמפרטורות מגיעות לאפס ואף נמוכות יותר. המצב ההומניטרי במוקדי האסון מוסיף להיות קשה, כשמאות אלפים נותרו ללא קורת גג וללא לבוש ומזון. נסיונות החילוץ בסוריה הסמוכה נתקלים בקשיים משמעותיים, מכיוון ששנים של הזנחה הביאו להרס תשתיות רבות של המדינה, נוסף על הקושי הרב שבהענקת סיוע למדינה הנמצאת תחת סנקציות מסיביות של המערב.

[timeline id="3223" name="רעידת אדמה טורקיה 9.2"]