נשיא בלארוס מזהיר: "גשר קרים ייראה כמו טיול בפארק אם נותקף"

שעות לאחר התקיפה הצבאית של רוסיה ברחבי אוקראינה, שגבתה את חייהם של 11 בני אדם, אלכסנדר לוקשנקו טוען שזלנסקי מתכנן תקיפה בבאלרוס: "הם לא רק דנים בתקיפה, אלא מתכננים אותה". בנוסף הודיע על פריסת כוח צבאי מיוחד ברחבי המדינה בשיתוף חיילים רוסים

אלכסנדר לוקשנקו וולדימיר פוטין
אלכסנדר לוקשנקו וולדימיר פוטין | צילום: רויטרס

שעות ספורות אחרי התקיפה הצבאית הרוסית ברחבי אוקראינה, במהלכה נהרגו 11 בני אדם ויותר מ-60 נוספים נפצעו, הזהיר היום (שני) נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו את אוקראינה מפני תקיפה בשטח מדינתו, ופנה אל הנשיא ולודימיר זלנסקי: "צריך לספר לו שגשר קרים ייראה כמו טיול בפארק אם האוקראינים יגעו אפילו במטר מהשטח שלנו עם הידיים המלוכלכות שלהם". כך פורסם ב-BBC.

לוקשנקו, שנחשב לחבר קרוב ולבן ברית של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, הגיע להחלטה כבר לפני יומיים יחד עם הנשיא הרוסי כי יאפשר כניסה של יותר מאלף חיילים רוסים אל שטח בלארוס על מנת ליצור כוח צבאי מיוחד, בעקבות מה שהוא קורא לו "מתיחות סביב גבולותיה המערביים של המדינה". עוד הוסיף לוקשנקו: "כבר אמרתי שבאוקראינה לא רק דנים, אלא מתכננים תקיפה בשטחה של בלארוס".

נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו | צילום: רויטרס

נזכיר כי פחות מיממה לאחר שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין האשים את אוקראינה בפיצוץ הגשר המחבר בין רוסיה לחצי האי קרים, הבוקר נשמעה סדרה של פיצוצים עזים - לפחות ארבעה - ברובע שבצ'נקו שבמרכז העיר. עד כה דווח כי ישנם 11 הרוגים ויותר מ-60 פצועים. במקביל, נרשמו כמה פיצוצים נוספים בערים לבוב, דניפרו, מיקולאייב, טרנופול, ויניציה, ז'יטומיר וחמלניצקי.

שעות בודדות לאחר התקיפות הרוסיות ברחבי אוקראינה, במהלך נאום טלוויזיוני ששודר ברוסיה, הנשיא פוטין שיגר איום לעבר אוקראינה. הוא אמר כי "אם התקיפות נגד רוסיה יימשכו - התגובה תהיה קשה". עוד אמר פוטין כי הכוחות הרוסיים תקפו הבוקר תשתיות צבאיות, אנגרטיות ואתרי תקשורת אוקראיניים. סמוך ל-16:00 נשמעו עוד אזעקות בקייב. נרשמה פגיעה בבניין ריק, שככל הנראה מאכלס את הקונסוליה הגרמנית.

ענן עשן מיתמר בבירה קייב. הבוקר
ענן עשן מיתמר בבירה קייב. הבוקר | צילום: רויטרס

לדברי פוטין, ההפצצות הרוסיות באוקראינה הן תגובה למה שכינה "מתקפת הטרור האוקראינית" בגשר קרים. "התגובות יהיו באותו קנה מידה כמו האיומים על רוסיה. במקרה של ניסיונות נוספים לבצע פעולות טרור בשטחנו, תגובתה של רוסיה תהיה קשה", הוסיף. שר החוץ האוקראיני דימיטרי קולבה הגיב על הדברים ואמר כי פוטין "נואש" ומשתמש ב"טרור של טילים כדי לנסות לשנות את מאזן המלחמה לטובתו".

 נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי התייחס גם הוא לתקיפות הרוסיות וטען כי הן נועדו לייצר נזק משמעותי לתשתיות האנרגיה של אוקראינה. "יש לנו עסק עם מחבלים", אמר זלנסקי. לדבריו, המתקפות הרוסיות בוצעו באמצעות עשרות טילים וכטב"מים איראניים מסוג "שאהד".

"יש להם שתי מטרות: לפגוע במתקני האנרגיה שלנו ולפגוע באנשים. אוקראינה הייתה כאן לפני שהאויב הזה הופיע, אוקראינה תהיה כאן אחריו". מוקדם יותר, זלנסקי פרסם הודעה בחשבון הטלגרם שלו, ובה כתב: "הם מנסים להשמיד אותנו ולמחוק אותנו מעל פני האדמה. להשמיד את האנשים שלנו שישנים בבית בזפוריז'יה. להרוג אנשים שהולכים לעבוד בדניפרו ובקייב. למרבה הצער, יש הרוגים ופצועים. נא לא לעזוב את המקלטים. שמרו על עצמכם ועל יקיריכם".