אחרי לחץ ישראלי: "טראמפ עצר סיוע צבאי ללבנון"

השבוע אמרו גורמים ישראלים בכירים כי ישראל ביקשה מארה"ב וממעצמות נוספות התניית הסיוע לביירות בטיפול במפעל הטילים של חיזבאללה. על פי דיווח - הממשל האמריקני מעכב העברת 105 מיליון דולר

זמן צפייה: 02:39

שני גורמים אמריקנים מסרו הלילה (שישי) לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי ארצות הברית לא תעביר ללבנון סיוע ביטחוני בסך של 105 מיליון דולרים. זאת, יומיים לאחר התפטרות ראש ממשלת לבנון, סעד אל-חרירי. על פי הדיווח, מחלקת המדינה הודיעה לקונגרס שההחלטה התקבלה על ידי הבית הלבן והמועצה לביטחון לאומי, אך לא סיפקה הסבר למהלך. ממחלקת המדינה לא נמסרה תגובה.

אחד מהגורמים טען כי הוא סבור שהסיוע ללבנון נחוץ, היות שהמדינה נאבקת בחוסר יציבות כתוצאה מהמצב הפוליטי ומהמתיחות באזור. לדבריו, חשוב במיוחד לחזק את צבא לבנון, ועצירת הסיוע עלולה לסלול את הדרך לרוסיה - שכבר חיזקה את השפעתה בסוריה, לאחר הודעת טראמפ על הסגת הכוחות האמריקניים.

עוד בחדשות 13:

"ישראל למערב: התנו הסיוע ללבנון בכך שתפעל נגד פרויקט הטילים"

המשבר בלבנון: התפטרות אל-חרירי מזיקה לנסראללה • פרשנות

בעקבות המחאות: ראש ממשלת לבנון הודיע על התפטרותו

Gfdgfdgfdg
נשיא לבנון מישל עאון ונשיא ארה''ב דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

ביום רביעי טענו פקידים ישראלים בכירים כי ישראל העבירה מסרים לארה"ב ולמדינות מערביות נוספות, לפיהם יש להתנות את המשך הסיוע הכלכלי ללבנון בפעולה של ממשלת לבנון נגד פרויקט הטילים המדוייקים של חזבאללה ובהרחקת הארגון ממוקדי הכוח בממשלה. זאת, ברקע המשבר הפוליטי הנוכחי בלבנון.

הפקידים ציינו כי בשבועות האחרונים הנחה משרד החוץ את שגרירי ישראל בכמה בירות מרכזיות בעולם להעביר את המסרים הללו למקבלי ההחלטות. העברת המסרים החלה עוד לפני תחילת ההפגנות בלבנון. עוד צוין כי התערבות או אמירות פומביות ישראליות בנוגע למחאה בלבנון יהיו בלתי מועילות, אולם אין ספק שאם השפעת חזבאללה על הממשלה בביירות תפחת, הדבר יקל מאוד על מדינות לסייע ללבנון.

חסן נסראללה
חסן נסראללה | צילום: מתוך שידורי הטלוויזיה של חיזבאללה

הפקידים הבכירים הוסיפו כי ישראל פועלת בין השאר בשיתוף פעולה עם ארה"ב כדי לחסום את ערוצי העברות הכסף לארגון השיעי ולגורמים שקשורים אליו. לדבריהם, כתוצאה משיתוף הפעולה הזה הכניסו האמריקנים בתקופה האחרונה אישים וחברות רבות שקשורות לחזבאללה לרשימת הסנקציות של משרד האוצר האמריקני.

יום קדם לכן, הודיע אל-חרירי כי בעקבות המחאות על יוקר המחייה הוא מגיש את התפטרותו. "הגעתי לדרך ללא מוצא. היינו צריכים לעשות זעזוע גדול, כדי להתמודד עם המשבר. את התפטרותי אני מניח לאישורו של הנשיא והעם הלבנוני", אמר אל-חרירי בנאומו הטלוויזיוני. "במשך 13 ימים חיכה העם הלבנוני לפתרון פוליטי שיעצור את ההידרדרות. בזמן הזה ניסיתי למצוא את הדרך תוך הקשבה לקול העם".

נתניהו נואם בטקס סיום קורס קצינים קרביים בבית הספר לקצינים
ביקורת על טראמפ. נתניהו בבה''ד 1 | צילום: חדשות 13

על רקע הדברים, מתח אתמול ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקורת על מדיניות הנשיא טראמפ מול איראן ושלוחותיה במזרח התיכון, בנאום בטקס סיום קורס הקצינים בבה"ד 1. "המרחב סביבנו סוער וגועש, האיומים צצים בכל פינה", אמר רה"מ, "סוריה, לבנון, עזה, תימן, עיראק, איפה לא? כוחות איראניים ופרו איראניים נערכים לפעולה, לא נהסס להפעיל פעולה קשה כדי לעצור אותם. רף התעוזה של איראן עלה, ובהיעדר תגובה – הוא עוד יעלה".

נתניהו הוסיף כי "כוחות איראניים פועלים להתחמש ללא הפוגה, אנחנו ערוכים לאיומים ולא נהסס להנחית מהלומה קשה על מי שינסה לפגוע בנו. ישראל לא תגיש את הלחי השנייה, מי שפניו לתוקפנות ייענה במלוא התקיפות ויספוג מחיר כבד".