כאוס בקונגרס: מקארתי לא יתמודד שוב על התפקיד, מונה יו"ר זמני

בפעם הראשונה בתולדות ארצות הברית הודח יושב-ראש בית הנבחרים, והיו"ר המודח הודיע שלא יתמודד שוב. בן בריתו פטריק מקהנרי מונה ליו"ר הזמני - בשעה שבית הנבחרים יצא לפגרה בעקבות הדרמה ההיסטורית

זמן צפייה: 04:32

קווין מקארתי לא יתמודד שוב על תפקיד יושב-ראש בית הנבחרים, כך הוא הודיע לאחר שהודח הלילה (רביעי) מתפקידו, במהלך שמאיים להכניס את הרפובליקנים בבית הנבחרים לכאוס, כאשר הבית יצטרך כעת לבחור יו"ר חדש. פטריק מקהנרי, בן בריתו של מקארתי, מונה ליו"ר זמני, ובית הנבחרים יצא לפגרה להמשך השבוע בטרם ימונה יו"ר קבוע חדש, ככל הנראה ביום רביעי הבא. בבית הלבן הגיבו לאירועים, ונמסר כי הנשיא ג'ו ביידן מקווה שייבחר יו"ר חדש במהרה.

ההדחה הדרמטית של מקארתי, בפעם הראשונה בהיסטוריה של ארצות הברית שבה מודח יו"ר בית הנבחרים, עברה ברוב של 216 תומכים מול 210 מתנגדים, לאחר שהקיצוניים במפלגה הרפובליקנית, הנתמכים על-ידי הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, חברו לדמוקרטים. ההצבעה על ההדחה הועלתה בידי חברו של מקארתי לסיעה הרפובלקינית בבית הנבחרים, חבר הקונגרס מאט גייטס מפלורידה, שמשתייך לקבוצה הקיצונית בסיעה, יומיים בלבד לאחר שמקארתי נשען על קולות של חברי הסיעה הדמוקרטית בכדי להעביר הצעת מימון שמנעה את השבתת הממשלה.

"אני לא מתחרט על דבר", אמר מקארתי במסיבת עיתונאים, "עשיתי את העבודה שלי וזו האחריות שלי. אני לא מתחרט שניהלתי משא ומתן, למשול זה למצוא פשרה". מקארתי לא ציין אם הוא מתכוון להישאר בקונגרס, וכשנשאל האם יש משהו שהיה עושה אחרת ביחס לשמונה הרפובליקנים שהצביעו בעד הדחתו הוא התבדח ואמר: "כן, להרבה מהם עזרתי להיבחר אז כנראה שהייתי צריך לבחור מישהו אחר".

יו"ר בית הנבחרים המודח קווין מקארתי
יו"ר בית הנבחרים המודח קווין מקארתי | צילום: רויטרס
יו"ר בית הנבחרים המודח קווין מקארתי
יו"ר בית הנבחרים המודח קווין מקארתי | צילום: רויטרס

פטריק מקהנרי, שמונה ליו"ר בית הנבחרים הזמני, מכהן מטעם מחוז הקונגרס העשירי של מדינת קרוליינה הצפונית ברציפות מאז שנת 2005, ולפני כן היה חבר בית הנבחרים של קרוליינה הצפונית. בין השנים 2019-2014 הוא כיהן כסגן הראשי של מצליף הסיעה הרפובליקנית, ומאז התכנסות הקונגרס ה-116 בשנת 2019 הוא מכהן כחבר הבכיר בוועדת השירותים הפיננסיים של בית הנבחרים.

פטריק מקהנרי, יו"ר בית הנבחרים הזמני
פטריק מקהנרי, יו"ר בית הנבחרים הזמני | צילום: רויטרס

הפעם האחרונה שבה התקיימה הצבעה להדחת יושב ראש בית הנבחרים, הנמצא שני בסדר הירושה של נשיא ארצות הברית לאחר סגן הנשיא, הייתה לפני יותר ממאה שנים, בשנת 1910, והלילה כאמור התרחשה היסטוריה כאשר לראשונה בתולדות ארצות הברית הודח יו"ר בית נבחרים מכהן.

img_figure src="https://media.reshet.tv/image/upload/t_image_article/v1696168147/uploads/2023/903730505.jpg" name="הקפיטול, וושינגטון די.סי" desc="הקפיטול, וושינגטון די.סי" credit="רויטרס"]

שלשום, כאמור, עברה הצעת המימון של מקארתי, והמשך הפעילות הממשלה הפדרלית התאפשרה - שעות ספורות לפני שהשבתת הממשל נכנסה לתוקף. הנשיא לשעבר דונלד טראמפ פעל מאחורי הקלעים עם תומכיו בקונגרס כדי למנוע את הפשרה ולהביא להשבתה.

לאחר אישור בית הנבחרים, ההצעה עברה בתמיכה דו-מפלגתית רחבה גם בסנאט - ומשם היא עברה לשלוחנו של הנשיא ג'ו ביידן שהכניס אותה לתוקף. בעקבות זאת, הממשל ימשיך לפעול עד ל-17 בנובמבר. המחוקקים בקונגרס יידרשו להעביר חוק מימון נוסף לפני תאריך זה כדי למנוע השבתה. "בדיוק חתמתי על חוק שימנע את סגירת הממשלה ל-47 ימים", צייץ הנשיא ביידן, "יש עוד מספיק זמן כדי להעביר חוקים למימון הממשלה למשך כל השנה הבאה ואני מפציר בקונגרס לעשות זאת. העם האמריקני מצפה מהממשלה לעבוד בשבילו". עם זאת, כעת הקונגרס מוצא את עצמו ללא מנהיג.