טראמפ פועל להכריז על האחים המוסלמים ארגון טרור

דוברת הבית הלבן אישרה כי הממשל האמריקני מתכנן להטיל סנקציות קשות על הארגון. לפי "הניו יורק טיימס", ההחלטה מגיעה לאחר ביקור נשיא מצרים א-סיסי בוושינגטון

יובילו ועידת שלום מיוחדת? טראמפ וא-סיסי בפגישתם בבית הלבן
יובילו ועידת שלום מיוחדת? טראמפ וא-סיסי בפגישתם בבית הלבן | צילום: רויטרס

ממשל טראמפ מתכנן להגדיר את תנועת "האחים המוסלמים" המצרית ארגון טרור זר ולהטיל עליה סנקציות - כך אישר היום (שלישי) הבית הלבן. "הנשיא התייעץ עם צוות הביטחון הלאומי שלו ועם מנהיגים מהאזור אשר חולקים איתו את דאגותיו", אמרה דוברת הבית הלבן, שרה סנדרס.

מוקדם יותר, דיווח ה"ניו יורק טיימס" כי הבית הלבן הורה לפקידים דיפלומטים ולפקידים במשרד לביטחון לאומי למצוא את הדרך להטיל סנקציות על הארגון. זאת לאחר שהנשיא המצרי, עבד אל–פתאח א–סיסי, ביקר בוושינגטון ב-9 באפריל וביקש מהנשיא טראמפ לנקוט בצעד זה ולהצטרף לאופן שבו מגדירה מצרים את "האחים המוסלמים". בדיווח הודגש כי הנשיא האמריקני הגיב בחיוב לבקשת א-סיסי, ואמר כי "זה הגיוני".

משרדי האחים המוסלמים בעמאן שבירדן
משרדי האחים המוסלמים בעמאן שבירדן | צילום: רויטרס

לפי הדיווח, היועץ לביטחון לאומי, ג'ון בולטון, ושר החוץ מייק פומפאו, תומכים במהלך. זאת, למרות שצעד זה עשוי להשפיע על מדיניות החוץ ובין היתר להחריף את היחסים עם טורקיה, שכן הנשיא ארדואן תומך נלהב של התנועה.

עם זאת, המהלך עורר ויכוח חריף בקרב פקידים בממשל - כך לפי הדיווח. הפנטגון, אנשי המועצה לביטחון לאומי, עורכי דין של הממשל ופקידים דיפלומטיים הביעו התנגדות משפטית ומדינית, ומנסים כעת לבנות הצעה חדשה שתהיה פחות קיצונית. לטענתם, הקריטריונים להגדרת ארגון טרור לא מתאימים לתנועת "האחים המוסלמים", מאחר והיא לא נחשבת ארגון ממוסד. כמו כן, מספר מפלגות פוליטיות, כמו בתוניסיה ובירדן, מגדירות את עצמן חלק מ"האחים המוסלמים", אך דוחות אלימות וקיצוניות.

נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי
נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי | צילום: רויטרס

יממה לפני שא-סיסי הגיע לוושינגטון, הבית הלבן הכריז באופן רשמי על משמרות המהפכה של איראן, כולל כוח קודס, ארגון טרור זר. הנשיא טראמפ אמר כי הלחץ הכלכלי על הרפובליקה האסלאמית יגבר, וכי טהראן "תשלם על תמיכתה בפעילות טרור". זוהי הפעם הראשונה שבה ארגון של ממשלה זרה מוגדר באופן רשמי כיישות טרור. בתגובה, מועצת הביטחון של איראן הכריזה על צבא ארצות הברית ארגון טרור.

שר החוץ פומפאו מסר בהצהרה לתקשורת כי "במשך 40 שנה הארגון עסק בטרור. הוא מעמיד פנים כי הוא ארגון צבאי לגיטימי. מרגע היווסדו המנדט שלו היה לייצא את המהפכה בכל אמצעי אפשרי", אמר, "אנו פשוט מכירים במציאות. הארגון יתפוס את מקומו ליד ארגוני טרור בהם הוא תומך - כמו חזבאללה ועוד".

בטלוויזיה האיראנית פורסמה תגובה, בה נטען כי ההכרזה האמריקנית היא לא חוקית וכי "ההשפעה האיראנית באזור הביאה את ארה"ב להכניס את משמרות המהפכה לרשימה השחורה". שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, קישר את ההחלטה האמריקנית לבחירות בישראל ולנתניהו, וכתב בחשבון הטוויטר שלו כי "עוד מתנת בחירות לנתניהו. עוד החלטה מסוכנת של ארצות הברית באזור".