לקראת פינוי אנשיה: ארה"ב שולחת 3,000 חיילים לאפגניסטן

עקב ההערכות כי טליבאן יכבוש בקרוב את קאבול, ארה"ב, בריטניה ומדינות נוספות נערכות לפינוי נציגיהן מהבירה האפגנית. הארגון הקיצוני אישר כי השתלט על קנדאהר, העיר השנייה בגודלה במדינה

כוחות הביטחון האפגניים רוכבים על רכב צבאי במהלך הפסקת האש ברובע באטי קוט במחוז נאנגרהאר, אפגניסטן
כוחות הביטחון האפגניים רוכבים על רכב צבאי במהלך הפסקת האש ברובע באטי קוט במחוז נאנגרהאר, אפגניסטן | צילום: רויטרס

ארה"ב תשלח 3,000 חיילים לאפגניסטן ועוד אלפי חיילים למדינות סמוכות כדי לסייע בפינוי שארית כוחותיה, השגרירות ועובדים אמריקנים מהבירה קאבול, על רקע השתלטות ארגון טליבאן על רוב המדינה כולל העיר השנייה בגודלה ובחשיבותה, קאנדהר. חשיבותה של העיר, בה גרים כ-600,000 תושבים, נובעת מכך שבה צמח ארגון טליבאן, היא מרכז חשוב עבור הקבוצה האתנית הגדולה במדינה - הפשטונים, ויש בה שדה התעופה גדול ועסקים רבים.

ארה"ב, גרמניה, בריטניה ומדינות מערביות נוספות נערכות לפינוי נציגיהן מהבירה האפגנית בעקבות ההערכות כי ארגון טליבאן הקיצוני, ששלט בעבר במדינה והשתלט לאחרונה על רוב הערים הגדולות בה, צפוי בקרוב להטיל מצור על קאבול במטרה להשתלט על העיר ולבסס בה את שלטונו.

שר ההגנה הבריטי, בן וולאס, אמר היום כי נסיגת ארה"ב מאפגניסטן, עליה החליט עוד ממשלו של הנשיא טראמפ, הינה טעות, וציין כי "טליבאן צובר מומנטום. הקהילה הבינלאומית תשלם על השלכות המהלך".

טליבאן שלט באפגניסטן בין השנים 1995-2001, נהג באכזריות, דיכא נשים ומיעוטים, ואיבד את השליטה בה לאחר הפלישה האמריקנית למדינה בשנת 2001. ארה"ב פלשה לאפגניסטן בעקבות פיגועי ה-11 בספטמבר, שתוכננו על ידי ארגון הטרור אל קאעידה, מאדמת המדינה.