גורם אמריקני: "אם שיחות הגרעין ייכשלו - יש לנו כלים להתמודד עם איראן"

על רקע המו"מ ה"מאכזב", גורם בוושינגטון אומר כי בארה"ב נערכים להטלת סנקציות ואמצעים נוספים נגד המשטר בטהרן. על עמדת ישראל בנושא: "יש לה אינטרס לאומי שהיא צריכה להגן עליו"

Meeting Of Jcpoa Joint Commission In Vienna
הנציגות האיראנית בשיחות הגרעין בווינה, ארכיון | צילום: רויטרס

בכיר במחלקת המדינה של ארצות הברית אמר הלילה (שבת) כי יש לארצות הברית, יחד עם שותפות באירופה, מספר "כלים" כפי שהוא כינה אותם להתמודדות עם איראן, אם זו תסרב לחזור להסכם הגרעין של 2015 או לעמוד בו. הכלים עליהם דיבר הפקיד, כוללים סנקציות אמריקניות נוספות, וכן הטלה מחדש של סנקציות בינלאומיות שהוסרו כחלק מהעסקה המקורית. עם זאת, הבכיר איננו שלל פעולה צבאית.

עוד קודם לכן אמר הפקיד כי ארצות הברית "מקבלת החלטות" ומתכוננת "לעולם שבו אין דרך חזרה" להסכם הגרעין עם איראן, זאת לאחר המשא ומתן "המאכזב" לדבריו בשבוע שעבר על חידוש הסכם בין איראן והמעצמות בווינה.

"חיכינו בסבלנות חמישה וחצי חודשים", מאז השעתה טהרן את השיחות ביוני, אמר הבכיר, "הממשלה האיראנית אמרה שהיא צריכה זמן להתכונן. מה שראינו במהלך השבוע האחרון הוא המשמעות של ההתארגנות עבורם - המשמעות היא להמשיך ולהאיץ את תוכנית הגרעין שלהם בדרכים פרובוקטיביות במיוחד", אמר הפקיד.

גורמים אירופאים ואיראנים אמרו במהלך סוף השבוע שהם מצפים לחזור לשולחן המשא ומתן בשבוע הבא. אך "תאריך החידוש חשוב לנו הרבה פחות מאשר אם איראן מוכנה לחזור עם גישה רצינית", אמר הבכיר. "עד כה מה שראינו, למרבה הצער מציע את ההפך".

על פי ההערכות, ישראל, הרואה באיראן גרעינית איום קיומי, כבר ביצעה מספר תקיפות על מתקני גרעין איראניים. ראש הממשלה נפתלי בנט אמר בשבוע שעבר כי על הנשיא האמריקני ג'ו ביידן לסיים את השיחות ולא להיכנע ל"סחטנות הגרעין" של טהרן.

כשנשאל על ההבדלים בין ארצות הברית לישראל, אמר פקיד מחלקת המדינה "איננו רואים בתפקידנו ניסיון להרגיע את ישראל. התפקיד שלנו הוא לא לעצור אותה, התפקיד שלנו הוא לעבוד יחד למען המטרה המשותפת שלנו וליישר את המדיניות שלנו ככל האפשר, אבל בסופו של יום, לישראל יש את האינטרסים הלאומיים שלה שהיא תגן עליהם", אמר הבכיר.

בתוך כך, על רקע כישלון השיחות בווינה, ראש המוסד דדי ברנע המריא הלילה לוושינגטון על מנת להיפגש עם ממשל ביידן ולהציג בפניהם חוומר מודיעני עדכני על תוכנית הגרעין הגרעין של איראן. ברנע יבקש מהם "תוכנית ב'", שתכיל אלטרנטיבה צבאית לכישלון המשא ומתן.