"איום לאומי": בית הנבחרים בארה"ב תומך בחסימת טיקטוק

המחוקקים האמריקנים העבירו ברוב גדול חוק שיאסור על שימוש ברשת החברתית הפופולרית, אם לא תתנתק מחברת האם הסינית שלה. לפי התומכים באיסור, הממשלה בסין עשויה לשאוב מידע על משתמשים אמריקנים בטיקטוק, ולכן היא מהווה איום לביטחון הלאומי. כעת החוק יעבור לסנאט שיכריע אם הוא יישלח לשולחנו של הנשיא ביידן - שכבר הודיע שיאשר אותו. בטיקטוק הגיבו: "פעולה בריונית"

זמן צפייה: 01:03

בשיתוף פעולה נדיר של שתי המפלגות, בית הנבחרים האמריקני אישר היום (רביעי) ברוב של 352 תומכים לעומת 65 מתנגדים חוק דרמטי שעשוי לאסור על שימוש ברשת החברתית הפופולרית טיקטוק, בה ממשתמשים למעלה מ-170 מיליון אמריקנים. לטענת התומכים בחוק, האפליקציה, שנמצאת בבעלות סינית, מהווה איום לביטחון הלאומי. כעת החוק יעבור לאישור הסנאט, שיקבע האם הוא יישלח לשולחנו של הנשיא ג'ו ביידן - שכבר הודיע שיאשר אותו.

תמיכת המחוקקים האמריקניים בחוק הדרמטי נובעת מהחשש כי הממשלה הסינית תעשה שימוש בחוקים הדרקוניים שעומדים לרשותה כדי לחייב את ByteDance, חברת האם של טיקטוק, להעביר לרשותה מידע אודות משתמשים אמריקניים. במידה והחוק יאושר על ידי הסנאט וייכנס לתוקף, לטיקטוק יינתנו כחמישה חודשים כדי להיפרד מחברת האם הסינית שלה. במידה והרשת החברתית לא תעשה זאת, היא תחדל להופיע בחנויות אפליקציות בארצות הברית.

לאחר אישור החוק, בטיקטוק הפצירו בסנאטורים שלא לאשר אותו, ותקפו: "תהליך החקיקה היה סודי מסיבה ברורה - מדובר בפעולה בריונית". דובר החברה הגיב: "אנחנו מקווים שהסנאט יתייחס לעובדות, יקשיב לבוחרים, יפנים את ההשלכות הכלכליות ויחשוב כל 70 מיליון העסקים הקטנים ו-170 מיליון המשתמשים האמריקניים בשירות שלנו".

יו"ר בית הנבחרים החדש, מייק ג'ונסון
יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון | צילום: רויטרס

לאחר אישור החוק, יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון (רפובליקני מפלורידה) קרא להשלים את החקיקה, ואמר בהצהרה שנשא: "אפליקציות כמו טיקטוק מאפשרות למפלגה הקומוניסטית הסינית לדחוף תוכן מזיק לנוער שלנו ולשאוב מידע בנוגע למיקום של משתמשים אמריקניים, היסטורית הרכישה שלהם ונתונים רגישים נוספים".

עוד אמר ג'ונסון: "ההצבעה הדו-מפלגתית היום מציגה את התנגדות הקונגרס לניסיונותיה של סין הקומוניסטית לרגל אחרי אמריקאים, ובנוסף מאותתת על נחישותנו בכל הנוגע להרתעת אויבינו".

גבעת הקפיטול, וושינגטון די. סי
גבעת הקפיטול, וושינגטון די. סי | צילום: רויטרס

סנאטורים בכירים בוועדת המודיעין של הסנאט כבר משבחים את תוכן החוק שעבר בבית הנבחרים. יו"ר הוועדה, הסנאטור מארק וורנר (דמוקרטי מוירג'יניה), והסנאטור מרקו רוביו (רפובליקני מפלורידה) התחייבו לפעול בשיתוף פעולה דו-מפלגתי כדי לשלוח את החוק לאישור סופי של הנשיא ביידן.

"אנחנו מאוחדים בחשש שלנו מפני האיום הביטחוני שמציבה טיקטוק - פלטפורמה בעלת עוצמה רבה שמשפיעה על אמריקנים ויוצרת שסע בציבור", מסרו שני הסנאטורים בהודעה משותפת, בה הזהירו: "חברת האם של הרשת החברתית מחויבת על-פי חוק לבצע את רצונותיה של המפלגה הקומוניסטית הסינית".