ברגע האחרון: נמנעה השבתת הממשל בארצות הברית

שעות ספורות לפני סיום שנת הכספים וכניסת ההשבתה לתוקף - הצליח יו"ר בית הנבחרים מקארת'י להעביר הצעת תקציב ל-47 יום. ההצעה, שלא כוללת סיוע לאוקראינה, עברה גם בסנאט ואושרה על ידי הנשיא ביידן. בעקבות שיתוף הפעולה עם הדמוקרטים, הקיצוניים בסיעה הרפובליקנית בבית הנבחרים צפויים לפעול כדי להדיח את מקארת'י מתפקידו

הקפיטול, וושינגטון די.סי
בניין הקפיטול | צילום: רויטרס

הצעת חוק למימון הממשלה למשך 47 ימים אושרה אתמול (שבת) בקונגרס האמריקני - ובכך נמנעה השבתת הממשל שהייתה עלולה לפרוץ הלילה ולפגוע בשירותים ועובדי ציבור בכל רחבי ארצות הברית. הצעת החוק שעברה בתמיכה דו-מפלגתית הועלתה בידי יו"ר בית הנבחרים קווין מקארת'י, שכעת יאלץ להתמודד עם ניסיונות של קיצוניים במפלגתו להדיח אותו מתפקידו בגין שיתוף הפעולה עם הדמוקרטים. הנשיא לשעבר דונלד טראמפ פעל מאחורי הקלעים עם תומכיו בקונגרס כדי למנוע את הפשרה ולהביא להשבתה.

לאחר אישור בית הנבחרים, ההצעה עברה בתמיכה דו-מפלגתית רחבה גם בסנאט - ומשם היא עברה לשלוחנו של הנשיא ג'ו ביידן שהכניס אותה לתוקף. בעקבות זאת, הממשל ימשיך לפעול עד ל-17 בנובמבר. המחוקקים בקונגרס יידרשו להעביר חוק מימון נוסף לפני תאריך זה כדי למנוע השבתה. "בדיוק חתמתי על חוק שימנע את סגירת הממשלה ל-47 ימים", צייץ הנשיא ביידן, "יש עוד מספיק זמן כדי להעביר חוקים למימון הממשלה למשך כל השנה הבאה ואני מפציר בקונגרס לעשות זאת. העם האמריקני מצפה מהממשלה לעבוד בשבילו".

חבר בית הנבחרים הרפובליקני מאט גייטס ממדינת פלורידה, שנחשב לתומך נלהב של טראמפ, כבר אמר ל-CNN כי הוא מתכנן לפעול להדחתו של מקארת'י מתפקיד יושב הראש. "אני מתכוון להגיש עוד השבוע הצעת הדחה נגד היו"ר מקארת'י כי אני חושב שאנחנו צריכים לתלוש את הפלסטר. אני חושב שאנחנו צריכים להמשיך עם הנהגה שניתן לסמוך עליה", אמר גייטס. המחוקק מפלורידה הוסיף: "הדבר היחיד שמשותף לכולנו הוא שאף אחד לא סומך על קווין מקארת'י. הדרך היחידה שלו להישאר בתפקידו עד לסוף השבוע היא שהדמוקרטים יצביעו בעדו".

קווין מקארתי
יו"ר בית הנבחרים קווין מקארת'י | צילום: רויטרס

בזכות הפתרון הזמני שהושג, 2.2 מיליון עובדי ממשל ו-1.3 חיילים בשירות סדיר לא יאלצו להתמודד עם ההשלכות הקשות שהשבתת הממשל הייתה יוצרת בעבורם. הצעת המימון שאושרה אף מונעת עיכובים בטיסות בשדות תעופה בכל רחבי המדינה, שכן השבתה הייתה יוצרת קשיים משמעותיים בתחום התעופה. בהשבתת הממשל האחרונה, שהתרחשה במהלך נשיאותו של טראמפ בשנת 2019, מאות פקחי טיסה שנאלצו לעבוד ללא תשלום טענו כי הם חולים ונעדרו מעבודתם.

למורת רוחו של הנשיא ביידן וחברי מפלגתו, הצעת חוק המימון של מקארת'י לא כללה סיוע נוסף לאוקראינה. עד עתה, הקונגרס אישר סיוע בסך 133 מיליארד דולר לאוקראינה מאז שהחלה הפלישה הרוסית למדינה. התנגדותם של הרפובליקנים לשליחת סיוע נוסף מגיעה לאחר שבחודש שעבר ביקר נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בקפיטול, שם הוא נפגש עם סנטורים וחברי קונגרס משתי המפלגות בתקווה לרתום אותם למען מדינתו. על אף זאת, רפובליקנים רבים דורשים מממשל ביידן להפנות תקציבים לטיפול בבעיית המסתננים בגבול הדרומי ולענייני פנים אחרים.

זלנסקי בקונגרס, לצד מנהיגי הרוב והמיעוט בסנאט, הסנטור צ'אק שומר והסנטור מיץ' מקונל
הנשיא זלנסקי בקפיטול, לצד מנהיגי הרוב והמיעוט בסנאט, הסנטור צ'אק שומר והסנטור מיץ' מקונל | צילום: רויטרס

"במהלך ההשבתה שתיגרם על ידי רפובליקניים קיצוניים, יותר מ-13 אלף פקחי טיסה, 50 אלף קציני בטיחות ואלפי אנשי תעופה נוספים יאלצו להגיע לעבודה מבלי לקבל שכר", נמסר בהודעה שפרסם הבית הלבן בשבוע שעבר, בעת בה היה נראה כי הסיכוי להגיע לפתרון של הרגע האחרון הוא קלוש.

הנשיא ביידן התריע גם הוא מפני ההשלכות של השבתת הממשל בשורת ציוצים שפרסם לאורך השבוע האחרון. "מימון הממשלה היא אחת מהחובות הבסיסיות ביותר של הקונגרס. הגיע הזמן שרפובליקניים קיצוניים החברים בבית הנבחרים יעשו את העבודה שלשמה הם נבחרו בידי הציבור האמריקני", כתב הנשיא. בציוץ נוסף הזהיר: "במידה וההשבתה תתרחש חיילים יאלצו למלא את תפקידם מבלי לקבל תשלום".

כל ניסיונותיו של יו"ר בית הנבחרים מקארת'י להשתלט על החברים הקיצוניים בסיעתו לאורך החודש האחרון עלו בתוהו. בכירים רבים במפלגה הרפובליקנית טענו זה מכבר כי מנהיגותו של מקארת'י תיבחן במהלך הדיונים הנוגעים לתקצוב הממשל - וזאת בעקבות ההבטחות הרבות שנתן לחברים הקיצוניים בסיעתו כדי להיבחר לתפקיד יושב הראש בחודש ינואר.

הקפיטול. וושינגטון די.סי
הקפיטול, וושינגטון די.סי | צילום: רויטרס

מקארת'י נבחר לתפקידו בתום 15 סבבי הצבעה, לאחר שהרפובליקנים השיגו רוב דחוק בבית הנבחרים בבחירות האמצע בשנת 2022. בעקבות הניצחון הדחוק, בחירותו של מקארת'י לתפקיד היו"ר נראתה מובטחת, אך במהרה התגלה כי כמה מהנציגים הרפובלקינים מסרבים להצביע לו עד שיענה לדרישותיהם התובעניות - אשר נגעו לסמכויותיו כיו"ר בית הנבחרים.

לפי הדיווחים השונים, אחת הדרישות של "המורדים" הייתה כי כל מחוקק יוכל להעלות להצבעה הצעה להדחתו של מקארת'י בכל עת - מה שפגע במעמדו ובכוחו באופן משמעותי. בסופו של דבר, מקארת'י נבחר ברוב של 216 תומכים לעומת 212 מתנגדים, לאחר ששישה מחבריו למפלגה הסכימו להימנע מהצבעה למועמד אחר, ובכך שמו סוף לסאגה. כעת, נראה שהקיצוניים יעשו שימוש בהבטחה שהשיגו ממקארת'י ויעלו הצעה להדיחו כבר השבוע.