דיווח: ארה"ב תחריף את הסנקציות שהטילה על ייבוא נפט מאיראן

לפי ה"וושינגטון פוסט", שר החוץ האמריקני יודיע על הקצנת העיצומים שהוטלו בשנה שעברה, כך שאף מדינה שמייבאת נפט מאיראן לא תוחרג מהן - בניגוד למצב כיום

זמן צפייה: 03:12

שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו, צפוי להודיע היום (שני) על החרפת הסנקציות שהטילה נגד איראן, כך שאף מדינה שסוחרת עמה בנפט לא תוחרג מהן, בניגוד למצב כיום – כך דווח ב"וושינגטון פוסט".

בחודש נובמבר בשנה שעברה, מחלקת המדינה האמריקנית התירה באופן חריג לשמונה מדינות להמשיך ולייבא נפט מאיראן, בכדי לתת להם עוד זמן למצוא מקורות חלופיים לייבוא נפט. כעת, זמנם עומד לתום, שכן פומפאו צפוי להכריז כי החל מה-2 במאי, הסנקציות יחולו על כל המדינות, ללא מקרים חריגים.

שלוש משמונה המדינות, יוון איטליה וטייוואן, כבר הפסיקו לייבא נפט מאיראן לחלוטין. חמש המדינות הנוספות שייאלצו להפסיק לייבא נפט מאיראן, או שייפגעו מהסנקציות, הן סין, הודו, טורקיה, יפן וקוריאה הדרומית.

מייק פומפאו
מייק פומפאו | צילום: רויטרס

במקביל דווח באתר האינטרנט "אקסיוס" כי פומפאו אמר בשיחה סגורה בשבוע שעבר שנשיא ארה"ב דונלד טראמפ "לא מתכוון לפעול צבאית באיראן" כדי להפיל את המשטר.

כאמור, לפני כחמישה חודשים הכריזה ארה"ב כי כל הסנקציות על איראן שהוסרו לאחר החתימה על הסכם הגרעין בשנת 2015 ייכנסו לתוקפן. בד בבד, ארה"ב הודיעה ש-28 מדינות האיחוד האירופי חייבות להפסיק לגמרי את המסחר עם איראן אחרת ארה"ב לא תסחר עמן.

סבב הסנקציות התמקד בייצוא הנפט האיראני ואמור היה להעניש מדינות שלא יפסיקו לייבא נפט וחברות זרות שימשיכו לנהל קשרי מסחר עם ישויות איראניות.

שר האוצר האמריקני, סטיב מנוצ'ין, אמר אז כי מדינתו הוסיפה 700 בני אדם לרשימת הסנקציות שנוגעות לאיראן. כמו כן, נכללו הבנקים המרכזיים של איראן, חברות ספנות וכמובן גופים שסוחרים בנפט. יש לציין כי הסנקציות לא כללו סחורה הומניטרית כמו מזון, חקלאות, תרופות ואמצעים רפואיים. גורם אמריקני אמר אז לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי סעודיה הבטיחה לספק נפט באופן הולם לאחר הטלת הסנקציות.

לאחר הטלת הסנקציות, מסר נשיא איראן חסן רוחאני בטלוויזיה הממלכתית במדינה כי מדינתו "תמשיך למכור נפט ותפר את הסנקציות שהטילה עליה ארה"ב". "אמריקה רוצה להוריד לאפס את מכירות הנפט האיראניות - אך אנחנו לא נפסיק", אמר הנשיא האיראני והוסיף כי "מדובר במלחמה כלכלית נגד איראן, אך אמריקה צריכה להבין שהיא לא יכולה להשתמש בשפה כוחנית נגד איראן, כיוון שאנחנו מוכנים להתנגד לכל לחץ".