האריס מתחזקת בסקרים, טראמפ מסרב לעימות נוסף | תמונת מצב

לאחר הופעתה הטובה בעימות הנשיאותי, קמלה האריס מגדילה את יתרונה - שעומד עתה בחלק מהסקרים על 5%. המועמד הרפובליקני, שטען כי "ניצח בגדול" את יריבתו בערב יום שלישי, הודיע שאין בכוונתו להשתתף בעימות נוסף: "כאשר מישהו מפסיד בקרב, המילים הראשונות שיוצאות מפיו הן 'אני רוצה משחק חוזר'"

דונלד טראמפ, קמלה האריס
דונלד טראמפ, קמלה האריס | צילום: רויטרס

52 ימים לבחירות: העימות הנשיאותי שערכו לפני שלושה ימים הנשיא לשעבר דונלד טראמפ וסגנית הנשיא קמלה האריס היווה ציון דרך משמעותי נוסף במרוץ הארוך לבית הלבן, פחות מחודשיים לפני יום הבחירות. מיד בסיומו של העימות, במסגרתו נפגשו לראשונה פנים אל פנים האריס וטראמפ על הבמה של רשת ABC בפילדלפיה, הפרשנים מיהרו לקבוע כי סגנית הנשיא היא המנצחת הגדולה, לאחר שהצליחה לטמון ביעילות מלכודות ליריבה הרפובליקני. דעת הפרשנים השתקפה היטב בדעת הקהל הכללית, ובסקר CNN שנערך מיד לאחר ששני המועמדים ירדו מהבמה 63% מהמשיבים קבעו כי האריס היא זו שסיפקה הופעה טובה יותר.

חרף תחושת הניצחון, בקמפיין הדמוקרטי המתינו בדריכות לסקרי הבחירות שיערכו לאחר העימות. אמש, סקר של סוכנות הידיעות רויטרס עמד בציפיותיהם של הדמוקרטים, והעניק להאריס יתרון של 5% על פני טראמפ בקרב מצביעים רשומים ברמה הלאומית. בכך, סגנית הנשיא הגדילה את יתרונה ב-1% בהשוואה לסקר האחרון שפורסם ברויטרס, בסוף החודש הקודם. סקר נוסף שפורסם אתמול, של חברת Morning Consult, מצא פער זהה לטובת האריס (50%-45% לסגנית הנשיא).

בנוסף, 52% מהמשיבים לסקר של רויטרס קבעו כי האריס ניצחה בעימות, בעוד ש-24% בלבד טענו שטראמפ הוא זה שניצח. יתר המשיבים בחרו שלא לענות או השיבו כי אף אחד לא ניצח. ברקע הסערה שנוצרה בעקבות מספר אמירות ביזאריות שסיפק המועמד הרפובליקני, ובראשם הטענה כי מהגרים אוכלים חיות מחמד באוהיו, נשאלו המשיבים מה חשבו על מצבם הקוגניטיבי של שני המועמדים. 52% ענו כי טראמפ נראה לא חד במהלך הערב, כשמנגד 21% בלבד אמרו את אותו הדבר בנוגע להאריס.

קמלה האריס ודונלד טראמפ - עימות בחירות נשיאות ארה"ב 2024
קמלה האריס ודונלד טראמפ לוחצים ידיים בפתח העימות | צילום: רויטרס
האריס נגד טראמפ
צילום: רויטרס
עימות לנשיאות ארה"ב 2024 - מסך לצופים בניו יורק
צופים בעימות בניו יורק | צילום: רויטרס

תוך התעלמות מהסקרים ודעת הפרשנים, טראמפ מיהר להכריז בשלישי כי הוא "ניצח בגדול" בעימות. עם זאת, לאחר שהאריס הודיעה כי היא מעוניינת בקיומו של עימות נוסף, המועמד הרפובליקני הכריז בפוסט שפרסם אתמול ברשת החברתית שבבעלותו, Truth Social, כי אין בכוונתו להיענות לבקשה.

"כאשר מישהו מפסיד בקרב, המילים הראשונות שיוצאות מפיו הן 'אני רוצה משחק חוזר'", כתב הנשיא לשעבר, והוסיף: "סקרים מראים בבירור שניצחתי בעימות נגד קמלה האריס הקומוניסטית, מועמדת השמאל הקיצוני, שמיהרה לקרוא לעימות נוסף". בהמשך טען כי סגנית הנשיא סירבה להגיע לעימותים קודמים שהציע, ובהם עימות ברשת "פוקס" המזוהה עם הימין בארה"ב.

בהתייחסות לכלכלה ולסוגיית ההגירה, שני הנושאים הנתפסים כמטיבים ביותר עמו ועליהם הוא הרבה לדבר במהלך העימות, הוסיף טראמפ: "קמלה וג'ו המושחת הרסו את המדינה שלנו, עם מיליוני פושעים וחולי נפש שהוכנסו לארצות הברית ללא כל בידוק - ועם אינפלציה שפושטת את הרגל של מעמד הביניים".

נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ לאחר העימות בחירות 2024
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ לאחר העימות | צילום: רויטרס

על אף הסבריו השונים, סירוב להופעה נוספת במשדר טלוויזיוני בו צופים עשרות מיליונים הוא צעד חריג עבור טראפ, שבנה את הקריירה הפוליטית שלו על בסיס הפרסום לו זכה במסך הקטן.

פרשנים אמריקנים מדגישים כי טראמפ חושש להיתפס שוב בהופעה מבולבלת מול יריבתו הדמוקרטית, ומעדיף להקדיש זמן לעצרות עם תומכיו - בהן הוא יכול לדבר באין מפריע. בחירה זו עשויה להתגלות כנכונה, לנוכח הסקרים המצביעים על קרב צמוד במיוחד בדרך לבית הלבן - במסגרתו כל טעות או הופעה מביכה עלולים להיות גורליים.