סקר CNN, חודשיים לבחירות: האריס וטראמפ במרוץ צמוד מאוד

עם התקרבותו של יום הבוחר, המרוץ לבית הלבן מתחמם - והעיניים נשואות לשש מדינות שיכריעו את הבחירות: פנסילבניה, וויסקונסין, מישיגן, נבדה, אריזונה וג'ורג'יה. סקר חדש של CNN מצביע על קרבות צמודים, שצפויים להכריע את עתיד העולם החופשי על בסיס עשרות אלפי קולות בלבד

קמלה האריס ודונלד טראמפ, אמריקה בוחרת

חודשיים ויום לפני הבחירות בארצות הברית, סקר חדש שפורסם היום (רביעי) ברשת CNN מצביע על מרוץ צמוד בשש המדינות המתנדנדות שיכריעו את זהות הנשיא הבא. כעת, המועמדת הדמוקרטית וסגנית הנשיא קמלה האריס מובילה על המועמד הרפובליקני והנשיא לשעבר דונלד טראמפ בקרב מצביעים שצפויים לממש את זכות ההצבעה (Likely Voters) במדינות וויסקונסין ומישיגן, בעוד שטראמפ נהנה מיתרון באריזונה. פנסילבניה, ג'ורג'יה ונבדה, בעלות 19, 16 ו-6 אלקטורים בהתאמה, נותרו ללא מוביל ברור.

בכל אחת משש המדינות, ממוצע של 15% מהמשיבים ענו כי הם עדיין מתלבטים וטרם החליטו באופן סופי למי יצביעו. האחוז הגבוה של מצביעים מתלבטים מלמד על השינויים שעוד עשויים להתחולל במדינות המתנדנדות, עם התקרבותו של יום הבוחר ולאחר ששני הקמפיינים יגיברו אף יותר את פעילותם.

הנשיא ביידן וסגניתו האריס, ביום הראשון של הוועידה
הנשיא ביידן וסגניתו האריס, בוועידה הדמוקרטית | צילום: רויטרס

לפי סקר CNN, האריס זוכה ל-50% תמיכה בקרב מצביעים "בטוחים" לעומת 44% לטראמפ בוויסקונסין בעלת 10 האלקטורים, בעוד שבמישיגן בעלת 15 האלקטורים סגנית הנשיא מובילה עם 48% לעומת 43% ליריבה הרפובליקני. באריזונה בעלת 11 האלקטורים, טראמפ זוכה ב-49% לעומת 44% של האריס.

תמונת המצב הופכת לצמודה בהרבה, כאמור, בשלוש המדינות האחרות. בג'ורג'יה ובנבדה, 48% תומכים בהאריס בעוד ש-47% תומכים בטראמפ. בפנסליבניה, המדינה המתנדנדת הגדולה ביותר, השניים בתיקו עם 47%.

דונלד טראמפ יחד עם סגנו דיוויד ואנס
דונלד טראמפ יחד עם סגנו ג'יי די ואנס | צילום: רויטרס

הסקר הצמוד מדגיש את חשיבותן של פנסילבניה וג'ורג'יה במסלולם של שני המועמדים לצבירת 270 אלקטורים - המספר הנדרש כדי לזכות בנשיאות. בבחירות בשנת 2020, הנשיא ג'ו ביידן ניצח בכל שש המדינות המתנדנדות שנדגמו כעת בסקר CNN, בפערים קטנים, כשבג'ורג'יה הוא זכה בפער זעום של פחות מ-12 אלף קולות ובאריזונה במעט יותר מ-10 אלף קולות.

אם האריס אכן תזכה בשתי המדינות שבהן היא מובילה כעת לפי הסקר, וויסקונסין ומישיגן, היא תזדקק לניצחון בפנסליבניה כדי להבטיח לעצמה 270 אלקטורים בדיוק.

מנגד, בהנחה שטראמפ ינצח פעם נוספת בצפון קרוליינה, מדינה בה זכה בבחירות ב-2016 וב-2020 אך מסתמנת בשבועות האחרונים כזירת קרב נוספת, הוא יוכל לזכות בנשיאות באמצעות ניצחונות בפנסליבניה ובג'ורג'יה. ניצחון בשתי מדינות אלו יבטיח את חזרתו של המועמד הרפובליקני לחדר הסגלגל, גם אם יפסיד באריזונה שבה הוא מוביל כעת.

תור של מצביעים בפריימריז הרפובליקניים בדרום קרוליינה
תור של מצביעים בפריימריז הרפובליקניים בדרום קרוליינה | צילום: רויטרס
מצביעים לקראת "יום שלישי הגדול"
צילום: רויטרס

כאשר בוחנים את עמדות המצביעים בסוגיות כלכליות, הנושא החשוב ביותר עבור המצביעים האמרינקים, ניכרת התחזקות של האריס - שמצמצמת את הפער שטראמפ פתח על הנשיא ביידן, בטרם פרש. בסקרים האחרונים, משיבים הביעו אמון רב יותר במועמד הרפובליקני בכל הקשור לכלכלה בפער של 8% בממוצע, אך באביב, כאשר התמודד נגד ביידן, טראמפ הוביל בתחום בכ-20%.

בנוסף, טראמפ נתפס כמועמד שיתמודד טוב יותר עם סוגיות הגירה. מנגד, האריס נתפסת כמועמדת טובה יותר בכל הנוגע לסוגיית ההפלות - והיא מובילה על יריבה בממוצע של 27% כאשר בוחנים תמיכה של נשים במדינות המתנדנדות.