ג'ונסון או האנט? היום: בריטניה תמנה ראש ממשלה חדש

ההצבעה במפלגה השמרנית הסתיימה, ועד הצהריים יוכרז על מחליפה של מיי, כאשר לפי הסקרים ג'ונסון הוא המועמד המוביל. זאת, ברקע הכישלון להעביר את מתווה הברקזיט והמתיחות מול איראן

זמן צפייה: 00:34

אחרי שלוש שנים, בריטניה תמנה היום (שלישי) ראש ממשלה חדש, לאחר שכזכור תרזה מיי התפטרה מתפקידה לפני כחודשיים. ההצבעה במפלגה השמרנית כבר הסתיימה, ועד לשעות הצהריים צפויה ההכרזה על מחליפה של מיי, שייכנס לתפקידו מחר. בוריס ג'ונסון, שר החוץ הקודם, מוביל בכל הסקרים בפער משמעותי על מחליפו בתפקיד ג'רמי האנט, והוא עשוי להתמנות לראשות הממשלה.

ג'ונסון בן ה-55 כיהן כאמור כשר החוץ הקודם, והתפטר מהממשלה על רקע חילוקי דעות עם מיי על מתווה הברקזיט. בעבר, היה במשך שמונה שנים ראש העיר לונדון. ג'רמי האנט בן ה-52 נכנס לתפקידו לאחר פרישת ג'ונסון, כיהן בעבר כשר הבריאות וקודם לכן היה שר התרבות, הספורט והתקשורת.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

הדילים של החופש הגדול: לאן אפשר לטוס בזול בשיא העונה?

דיווחים בסוריה: ישראל חיסלה בכיר חזבאללה בקוניטרה

"MRI לרכב": החברה הישראלית שפיתחה מערכת לאיתור פגמים במכונית

בוריס ג'ונסון וג'רמי האנט
בוריס ג'ונסון וג'רמי האנט | צילום: רויטרס

מחליפה של מיי צפוי להתמודד עם קשיים להעביר את הסכם הברקזיט, שכזכור גרמו לפרישתה של האחרונה, ויצטרך לעסוק גם במתיחות מול איראן, ברקע השתלטות טהראן על מכלית בריטית במפרץ הפרסי.

ג'ונסון איים במהלך מסע הבחירות שלו לפרוש מהאיחוד האירופי בתאריך שהוסכם, ה-31 באוקטובר, גם אם לא יושג הסכם עזיבה מתאים. בשל כך, בחירתו הצפויה, אם אכן תקרה, עלולה להוביל לגל פרישות של בכירים בממשלה, שסבורים כי עזיבת האיחוד האירופי ללא הסכם היא צעד הרסני.

בוריס ג'ונסון בריאיון לנדב איל
בוריס ג'ונסון בריאיון לנדב איל | צילום: חדשות 13

שר האוצר פיליפ האמונד אמר בתחילת השבוע בריאיון ל-BBC כי בכוונתו להתפטר במידה וג'ונסון אכן ייבחר. גם שר המשפטים דיוויד גאוק התבטא ברוח זו, ובתקשורת הבריטית מעריכים כי ייתכנו פרישות של כמה שרים זוטרים נוספים. למעשה, כבר אתמול, טרם סגירת הקלפיות, פרש מתפקידו בכיר במשרד החוץ, אלן דאנקן, במחאה על ניצחון אפשרי של שר החוץ הקודם.

לעומת ג'ונסון, האנט הבהיר כי הוא אומנם יעזוב את האיחוד האירופי ללא הסכם במידת הצורך, אך אם עיכוב נוסף של המהלך יוכל להוביל למתווה, הוא יקבל אותו. זאת, כזכור, ברקע דברי הארגון עצמו, שהודיע שלא יפתח במשא ומתן על המתווה שהוסכם מול מיי. בד בבד, ראשי הממשלה לשעבר טוני בלייר וגורדון בראון התריעו מביצוע המהלך ללא הסכם.

תרזה מיי מתפטרת
תרזה מיי, ראש ממשלת בריטניה, מתפטרת | צילום: רויטרס

מלבד השאלה אם מחליפה של מיי יצליח במקום שבו נכשלה, ישנה כאמור גם סוגיית המתיחות במפרץ. זאת, לאחר שארצות הברית הבהירה כי על בריטניה להגן על המכליות שלה בכוחות עצמה. גם מול ארצות הברית נרשמו לאחרונה חיכוכים, על רקע הסכסוך בין הנשיא טראמפ לשגריר בריטניה הקודם בוושינגטון, קים דארוק. במסגרת הפרשה הזו, גורמים במדינה מתחו ביקורת על ג'ונסון, שלא הביע תמיכה בשגריר על רקע ידידותו עם הנשיא האמריקני, והוא הואשם כי "זרק מתחת לגלגלים" את דארוק.