"נשר 44": איראן חשפה בסיס אוויר תת קרקעי ראשון מסוגו

איראן חשפה בסיס תת קרקעי אווירי חדש וייחודי, שלפי הטענות ברפובליקה האיסלאמית יכול להכיל מספר גדול של מטוסי קרב, מפציצים, מטוסי תובלה וכלי טיס בלתי מאוישים. מיקומו של הבסיס לא נחשף

בסיס חיל האוויר "נשר 44" של איראן
בסיס חיל האוויר "נשר 44" של איראן | צילום: רויטרס

איראן חשפה היום (שלישי) בסיס תת קרקעי אווירי, "ראשון מסוגו", וגדול מספיק, שלפי הטענות ברפובליקה האיסלאמית יכול להכיל מספר לא מבוטל של מטוסי קרב, מפציצים, מטוסי תובלה וכלי טיס בלתי מאויישים. כך נמסר הבוקר בסוכנות הידיענות האיראנית "IRNA". מיקומו של הבסיס לא נחשף, ונותר לוט בערפל.

בדיווח הרשמי באיראן, לא צוין אם הבסיס החדשני ישרת את חיל האוויר של הכוחות המזוינים של איראן - הצבא האיראני, או לחלופין, את חיל האוויר של משמרות המהמפכה. לא מן הנמנע, שבסיס "נשר 44" ישרת את חילות האוויר של שתי הצבאות האיראניים. לפי הדיווח ב-"IRNA", בסיס "נשר 44" הוא אחד מבסיסי חיל האוויר "החשובים ביותר של איראן", ובו ציוד צבאי מתקדם.

בסיס חיל האוויר ''נשר 44'' של איראן
''נשר 44'', הבסיס האיראני החדשני | צילום: רויטרס

בסיס חיל האוויר ''נשר 44'' של איראן
צילום: רויטרס

לדברי האיראנים, הבסיס כולל בתוכו מתקני התרעה, עמדות פיקוד, האנגרים, מרכזים ודירים לתחזוקה של מטוסים, ציוד ניווט ולוחמה אלקטרונית, מלאי פצצות וטילים ועוד. למרות שאיראן לא ציינה את מיקומו של הבסיס, בידיעה הרשמית שפורסמה מוקדם יותר היום, צוין כי הבסיס ממוקם מתחת לרכס הרים, ומיקומו האסטרטגי יאפשר ביצוע "פעולות אוויריות מפתיעות".

מומחים ופרשנים ישראלים וכאלו מהמערב הבהירו כי בסיס חיל האוויר החדש נועד לשמור על טכנולוגיות ויכולות איראניות מתקדמות - מפני תקיפה אפשרית. לדבריהם, פגיעה פוטנציאלית בעומק הבסיס החדש היא כמעט בלתי אפשרית בשל מיקומה מתחת לפני הקרקע. לצורך העניין, תקיפת בסיס שנמצא מעל פני הקרקע - פשוטה יותר, אם כי גם היא דורשת מודיעין מדויק והיערכות מסיבית. יוזכר כי רק בחודש מאי האחרון, הצבא האיראני חשף בסיס תת קרקעי המיועד לכלי טיס בלתי מאויישים.