מזכ"ל נאט"ו מזהיר: "לא יהיה סוף מהיר למלחמה באוקראינה"

ברקע עוד מתקפה רוסית משולבת באזור אודסה, בריאיון לרשת תקשורת גרמנית אמר ינס סטולטנברג כי "עלינו להכין את עצמנו למלחמה ארוכה באוקראינה", והוסיף: "אם האוקראינים יפסיקו להילחם המדינה שלהם לא תהיה קיימת יותר, אבל אם רוסיה תניח את נשקה - יהיה שלום"

כוחות אוקראיניים במחוז דונצק אוקראינה צבא חיילים
כוחות אוקראיניים במחוז דונצק, ספטמבר | צילום: רויטרס

מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג מזהיר כי לא יהיה סוף מהיר למלחמה באוקראינה, כך דווח הבוקר (ראשון) ב"גרדיאן" הבריטי. "רוב המלחמות נמשכות זמן רב מהצפוי כשהן מתחילות לראשונה", אמר סטולטנברג בריאיון לרשת התקשורת הגרמנית "Funke", "לכן עלינו להכין את עצמנו למלחמה ארוכה באוקראינה".

"כולנו מייחלים לשלום מהיר", הוסיף סטולטנברג, "אבל יחד עם זאת עלינו להכיר בכך שאם הנשיא זלנסקי והאוקראינים יפסיקו להילחם, המדינה שלהם לא תהיה קיימת יותר, אבל אם הנשיא פוטין ורוסיה יניחו את נשקם - יהיה לנו שלום".

על שאיפותיה של אוקראינה להצטרף לברית הצפון-אטלנטית אמר סטולטנברג כי "אין ספק שאוקראינה תהיה בסופו של דבר בנאט"ו", והוסיף כי קייב "התקרבה לנאט"ו" בפסגה שהתקיימה בחודש יולי. עוד הוא הוסיף: "כשהמלחמה הזו תסתיים, אנחנו צריכים ערבויות ביטחוניות לאוקראינה. אחרת ההיסטוריה עלולה לחזור על עצמה".

מזכ''ל נאט''ו, ינס סטולטנברג | צילום: רויטרס

בפסגת שנערכה בחודש יולי בווילנה, בירת ליטא, הסכימו מנהיגי נאט"ו כי אוקראינה תוכל להצטרף לברית לאחר עמידה בתנאים מסוימים, ובכירים אמריקנים וגרמנים הבהירו כי קייב תידרש בין היתר לבצע רפורמות להגנה על הדמוקרטיה ושלטון החוק.

כוחות אוקראיניים באזור באחמוט
כוחות אוקראיניים באזור באחמוט | צילום: רויטרס

הבוקר פתחה רוסיה במתקפה משולבת של ירי טילים ומזל"טים על אוקראינה, כשהיא מכוונת בעיקר לחלקים הדרומיים של אזור אודסה, ומחיל האוויר האוקראיני נמסר כי מתקן חקלאי באזור נפגע. עוד מסרו גורמים בחיל האוויר לסוכנות הידיעות רויטרס כי רוסיה שיגרה שישה מל"טים מתוצרת איראן ועשרה טילי שיוט, והוסיף כי הכוחות האוקראיניים השמידו שישה מל"טים ושישה טילים שלא הספיקו לפגוע ביעדם.