פוטין מאיים: נציב נשק גרעיני-טקטי בבלארוס עד יולי

נשיא רוסיה הצהיר כי מדינתו מתכננת להציב נשק גרעיני-טקטי שיהיה בשליטתה הבלעדית, במדינה המזרח אירופאית. "בנייתו של מתקן אחסון מיוחד לנשק גרעיני טקטי תסתיים עד תחילת יולי, ולמעשה מוסקבה כבר העבירה מערכת טילים קצרי טווח" ציין פוטין

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין | צילום: רויטרס

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, הצהיר אתמול (שבת) כי רוסיה מתכננת להציב נשק גרעיני-טקטי שיהיה בשליטתה הבלעדית - בבלארוס. "בנייתו של מתקן אחסון מיוחד לנשק גרעיני טקטי בבלארוס, תסתיים עד תחילת יולי, ולמעשה מוסקבה כבר העבירה לשם מערכת טילים קצרי טווח של איסקנדר" ציין פוטין.

את הדברים אמר פוטין בריאיון לערוץ הטלוויזיה הרוסי הממשלתי, והוסיף כי "רוסיה עזרה לבלארוס להכשיר עשרה מטוסים, בעלי יכולת לשאת ראשי נפץ גרעיניים טקטיים, ותתחיל להכשיר טייסים להטיס את המטוסים שהוגדרו מחדש בתחילת החודש הבא". זאת, לאחר שבדצמבר עלו הערות בנושא במסיבת עיתונאים משותפת עם נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו, במינסק.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין

במהלך אותו אירוע בדצמבר ובפנייה למנהיג רוסיה, אמר לוקשנקו: "הכנסנו את מערכת ההגנה אווירית שהעברת לבלארוס למצב של מוכנות לחימה, והכי חשוב את מערכת איסקנדר שגם אותה מסרת לנו". פוטין השווה את המהלך שלהם לנוהג של וושינגטון  להציב נשק גרעיני באירופה כדי למנוע ממדינות כמו גרמניה להפר את התחייבויותיהן כמעצמות שאינן גרעיניות.

Whatsapp Image 2022 04 21 At 0
חיילים רוסים באוקראינה | צילום: רויטרס

לפני כחודש התייחס פוטין בנאום מיוחד לציון שנה למלחמה באוקראינה לאפשרות של שימוש בנשק גרעיני והכריז כי רוסיה משהה את חברותה בהסכם הפיקוח לצמצום נשק גרעיני ואמר: "אם ארה"ב תערוך ניסויים גרעיניים, אנחנו נעשה את אותו הדבר".

בחודש דצמבר אמר הנשיא בנאום טלוויזיוני כי הסיכון למלחמה גרעינית עם אוקראינה עלה, אך מתעקש שרוסיה לא "השתגעה" וכי היא רואה בארסנל הגרעיני שלה אמצעי הרתעה בלבד. עם זאת טען פוטין כי רוסיה תגן על שטחה ועל בעלות בריתה "בכל האמצעים הזמינים", והוסיף כי ארצות הברית, לא רוסיה, היא שהציבה נשק גרעיני "טקטי" במדינות אחרות.