זלנסקי: "כוחותינו מתקדמים במהירות; הכובשים בפאניקה"

נשיא אוקראינה התייחס טען כי החיילים האוקראינים ממשיכים לצעוד מזרחה באזורים שננטשו על ידי הצבא הרוסי, וכי הם מתקבים לאזור דונבאס, הנמצא בשליטת הבדלנים הפרו-רוסים. שם, נערכים לקראת משעל עם שיעסוק בשאלת הצטרפותם לרוסיה. במקביל, דווח כי "הנשיא פוטין רוצה לסיים את הלחימה"

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי | צילום: רויטרס

נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי התייחס אמש (שני) בנאומו היומי, למבצע האוקראיני לכיבוש מחדש של השטחים שנכבשו על ידי רוסיה מתחילת המלחמה. בתוך כך, הנשיא טען כי החיילים האוקראינים ממשיכים לצעוד מזרחה באזורים שננטשו על ידי הצבא הרוסי, וכי הם מתקבים לאזור דונבאס, הנמצא בשליטת הבדלנים הפרו-רוסים. "הכובשים נמצאים בפאניקה", אמר זלנסקי. "הכוחות שלנו נעים במהירות. המהירות שבה אנו נעים - המהירות שבה אנו משיבים לאנשים את חייהם".

בהמשך, זלנסקי הדגיש את החשיבות שבאספקת אמצעי לחימה ממדינות המערב לאוקראינה, על מנת שזו תוכל להמשיך ולשחרר את שטחיה, שנכבשו על ידי רוסיה. הנשיא אף רמז שייתכן וישתמש בבמה שתינתן לו במסגרת עצרת האו"ם, בה נאומו צפוי להיות משודר מחר, לקרוא למדינות העולם להאיץ את אספקת הנשק והסיוע לאוקראינה. "אנחנו עושים הכל כדי להבטיח שהצרכים של אוקראינה ייענו בכל הרמות - הגנתית, כלכלית, פיננסית, ודיפלומטית", הוסיף זלנסקי.

דגל אוקראינה בראש התורן באזורים שנכבשו חזרה מהרוסים
''מתקדמים לעבר לוהנסק''. חיילים אוקראינים חוגגים את כיבוש השטחים מחדש | צילום: רויטרס

בהקשר זה, מושל מחוז לוהנסק המכהן מטעמה של אוקראינה, סרגיי חיידאי, פרסם אתמול בחשבון הטלגרם שלו הודעה בה טען כי הכוחות האוקראינים ממשיכים במסע הכיבוש מחדש שלהם, וכי כעת הם נערכים להשלים את כיבושו מחדש של מחוז לוהנסק, שנכבש בחלקו על ידי בדלנים פרו-רוסים עוד בשנת 2014. "אנו נלחמים על כל סנטימטר. האויב מכין את הגנותיו - זה לא יהיה פשוט", כתב.

הבוקר, דווח כי רוסיה איבדה את שליטתה המלאה במחוז לוהנסק (צפון הדונבאס), לאחר שהכוחות האוקראינים כבשו כמה כפרים בו. בתגובה, ראש הרפובליקה העממית של דונצק דניס פושילין, השוהה במוסקווה, קרא למקבילו - המנהיג הבדלני בלוהנסק "לשלב מאמצים" לקראת הכנת משאל עם על ההצטרפות לרוסיה, שיתקיים עוד השבוע בין התאריכים 23 עד ה-27 בספטמבר.

חרף מאמצי שתי הצבאות להמשיך ולכבוש שטחים, המדינות הצליחו להגיע להסכמות מוגבלות ביניהן ולרקום עסקה לחילופי שבויים. בהקשר זה, נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן הודיע כי הצדדים הסכימו להחליף 200 אסירים ביניהם. עוד ציין ארדואן כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מעוניין לסיים את הלחימה, אם כי הוא אינו מוכן לעשות ויתורים טריטוריאליים, אז "מוקדם מדי לדבר על משא ומתן" בין המדינות.

אתר לקבורה המונית התגלה באוקראינה
אתר לקבורה המונית התגלה באוקראינה | צילום: לשכת נשיאות אוקראינה

במקביל, אוקראינה ממשיכה לבחון ולבדוק את שנעשה בשטחיה ששוחררו זה עתה מידי הכיבוש רוסי. בתוך כך, מומחים אוקראינים לזיהוי פלילי ממשיכים לחקור את האתר לקבורה המונית שהתגלה בעיר איזיום ששוחררה לא מזמן, שם נמצאו גופות רבות עם חבל הכרוך סביב צווארן וידיים קשורות. האתר סומן כולו בצלבי עץ, בקצה בית קברות בצפון-מערב העיר.

הרשויות האוקראיניות דיווחו כי באתר הקבורה בעיר, התגלו עד כה כ-450 גופות בסך הכל. כעת מוטלת על המשטרה המקומית המשימה לחקור את כלל החשודים בפשעי המלחמה הרוסיים בכפרים, בעיירות ובערים שנכבשו מחדש על ידי כוחות אוקראינים, במתקפת הבזק בחודש האחרון. ממשלת אוקראינה טרם הודיעה כיצד רוב האנשים מתו, אם כי גורמים רשמיים טוענים כי עשרות נהרגו בהפגזות על בנייני מגורים, בעוד שיש סימנים שאחרים נהרגו מרסיסים.

חיילים אוקראינים על יד שלט הכניסה לעיר בלגורוד
פוטושופ אוקראיני בו ניתן לראות חיילים אוקראינים על יד שלט הכניסה לעיר בלגורוד: ''היעד הבא'' | צילום: מתוך טוויטר

המלחמה בין רוסיה לאוקראינה נמשכת כבר יותר מחצי שנה ומתקפת הנגד של הצבא האוקראיני, שהובילה לנסיגה רוסית חלקית וכיבוש מחודש של שטח של אלפי קמ"ר על ידי צבא אוקראינה מובילה כעת לחשש בערים רוסיות הסמוכות לגבול כי המלחמה תזלוג לתוך שטחן.

אחת הערים היא בלגורוד, שם חוששים ומפחדים שהמלחמה תחדור אל תוך העיר, לאחר שכ-400 חיילים רוסים נשלחו להגן על הגבול. אזרחים רבים מצטיידים לקראת החורף, מחשש להמשך המלחמה גם בחודשים הקרובים. מושל בלגורוד, ויאצ'סלב גלדקוב, הוציא לפני שבוע צו המחייב את הרשות המקומית לבדוק את המקלטים בעיר. בתי ספר ליד הגבול נסגרו זמנית. סרטונים באינטרנט מראים מתנדבים כורתים עצים כדי לבנות ביצורים מדרום לעיר.

אוקראינה לא נתנה שום אינדיקציה שהיא מתכוונת לחצות את הגבול או לנסות לעשות יותר מאשר להשתלט מחדש על שטח שנכבש על ידי רוסיה. אבל עצם העובדה שבקרמלין האמינו בניצחון מהיר ובטוח של המלחמה, גורמת לנשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי, לחשוב על המשך הלחימה מעבר לגבול הרוסי.