בכיר אוקראיני: קייב אחראית לפיצוצים בבסיסים הרוסיים

הגורם מסר ל"ניו יורק טיימס" כי מתקפת המל"טים בבסיסי חיל האוויר של הצבא הרוסי באזורים ריאזאן וסרטוב שמדרום לבירה מוסקבה, בהם נהרגו שלושה חיילים רוסים, התאפשרה בין היתר בזכות כוחות מיוחדים אוקראינים ששהו בקרבת הבסיסים - וסייעו להנחות את כלי הטייס האוקראיניים

זמן צפייה: 00:29

אוקראינה עומדת מאוחרי הפיצוצים שאירעו אמש (שני) בבסיס חיל האוויר ובשדה תעופה בעומק הרוסי, במתקפת מל"טים בה נהרגו שלושה חיילים רוסים. כך טען בכיר אוקראיני עלום שם לעיתון האמריקני "ניו יורק טיימס". בנוסף לבכיר האוקראיני, גם במשרד ההגנה הרוסי טענו כי אוקראינה היא זו העומדת מאחורי התקיפה שבוצעה אתמול באזורים ריאזאן וסרטוב הדרומיים לבירה מוסקווה - כמעט 500 ק"מ מהגבול האוקראיני. יצוין כי גם הבוקר אירע פיצוץ נוסף, שלישי מסוגו, בבסיס חיל האוויר הרוסי בקורסק, שעל פי החשד, בוצע גם הוא על ידי אוקראינה.

לדבריו של הבכיר, המל"טים שוגרו משטח אוקראינה, ופגיעתם במטרה התאפשרה בין היתר בזכות כוחות קומנדו מיוחדים אוקראינים ששהו בקרבת הבסיסים וסייעו להנחות את המל"טים האוקראינים. בדיווחים השונים צוין כי בתקיפה, שני מטוסי חיל האוויר הרוסי נהרסו כליל וכי מטוסים נוספים ניזוקו. לפי הדיווחים השונים, הבסיס שהותקף מהווה "בית" לחלק מהמפציצים של הצבא הרוסי.

מומחים ופרשנים במערב מעריכים כי התקיפות האוקראיניות מעידות על רצון של קייב "להעביר" את המלחמה לעומק רוסיה, תוך נכונות "להמר" על ההשלכות שבדבר. יוזכר כי זמן קצר לאחר מתקפת המל"טים, רוסיה שיגרה מטח טילים כבר לעבר כמה ערים באוקראינה, שם דיווחו כי מרבית הטילים יורטו ואלה שלא - פגעו בתשתיות החשמל במדינה.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2212061003' autoplay='0' credit='' desc='תיעוד הפיצוץ בבסיס חיל האוויר הרוסי בקורסק, הבוקר' poster='' kid='1_66df9pch' duration='']

צילום לווין של בסיס חיל האוויר הרוסי בסרטוב
צילום לווין של בסיס חיל האוויר הרוסי בסרטוב | צילום: רויטרס

בעוד בקרמלין טענו כי המל"טים ששיגרה אוקראינה ישנים ויוצרו עוד בתקופת ברית המועצות, באוקראינה יש מי הטוען שהכט"במים יוצרו באופן עצמאי, בעיקר לאור היעדר נכונות המערב להעביר לאוקראינה אמצעי לחימה ארוכי טווח. הכטב"מים, כך דווח באוקראינה, יכולים להגיע לטווח של עד כמעט 1,000 קילומטרים.

לאחר רצף הפיצוצים, יועצו של נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי, מיכאילו פודוליאק פרסם ציוץ בחשבון הטוויטר שלו שעשוי לרמז על נטילת אחריות של אוקראינה על המתקפה. "כדור הארץ עגול - תגלית של גלילאו. האסטרונומיה לא נחקרה בקרמלין, הרי שאם הייתה נחקרת, הם היו יודעים שאם משהו משוגר למרחב האווירי של מדינות אחרות, במוקדם או במאוחר עצמים מעופפים לא ידועים יחזרו לנקודת המוצא", כתב.