מסר הרגעה מרוסיה? "לא נתקוף היום ולא החודש, מלחמות לא מתחילות בימי רביעי"

שגריר רוסיה לאיחוד האירופי אמר בריאיון לעיתון גרמני כי מדינתו לא תפלוש לאוקראינה היום, כפי שטענו גורמים אמריקנים. השגריר תקף את ארה"ב: "משמיצים את רוסיה - איפה ההוכחות?"

זמן צפייה: 01:20

השגריר הרוסי לאיחוד האירופי ולדימיר צ'יזוב, טען הבוקר (רביעי) בריאיון לעיתון הגרמני "די וולט", כי רוסיה לא תתקוף את אוקראינה בחודש הקרוב. "לא נתקוף היום, לא השבוע ולא החודש, מלחמות לא מתחילות בימי רביעי".

השגריר תקף את ארצות הברית, וטען כי האשמותיה על כוונות רוסיה לפלוש למדינה השכנה חסרות בסיס. "כשאתה מאשים את רוסיה בהאשמות כה חמורות אתה חייב להציג הוכחות - אחרת זו השמצה. איפה ההוכחות", שאל צ'יזוב.

חייל בשירות צבא אוקראינה בדונייצק
חייל בשירות צבא אוקראינה בדונייצק | צילום: רויטרס

אמש התייחס נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לרוחות המלחמה באירופה במסיבת עיתונאים שנערכה בבית הלבן. "אני רוצה לדבר עם העם האמריקני על הסיטואציה שמסבכת את כל העולם, ואיך זה משפיע עלינו בבית", פתח ביידן את נאומו, "הנשיא פוטין ואני סיכמנו שהצוותים שלנו יעבדו ביחד, כולל עם המדינות האירופאיות".

"לפני 77 שנים האנשים שלנו נלחמו במלחמה הקשה ביותר, מלחמת העולם השנייה", הוסיף הנשיא, "אם רוסיה תתקוף באוקראינה זו תהיה מלחמה נוראית נוספת. אם רוסיה אכן תתקוף, המחיר האנושי יהיה נורא. העולם לא ישכח שרוסיה בחרה בדרך הדם והקשה".

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן נואם על המצב באוקראינה
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן נואם על המצב באוקראינה | צילום: רויטרס

"המערב מאוחד", אמר הנשיא, "היום חברי נאט"ו מאוחדים יותר מתמיד, אנחנו חולקים רעיונות וערכים דמוקרטיים, עבור החופש שלנו, עבור המדינות שיש להן בחירה בגורל שלהן". ביידן אמר כי "ארה"ב והמדינות החברות מסביב לעולם מוכנות לפעולה ככל שתידרש. אנחנו תחת לחץ עצום של אחד מהמשברים הפיננסיים הגדולים ביותר".

עוד הבטיח הנשיא כי "אנחנו נספק לאוקראינה נשק וכל מה שהיא תצטרך כדי להגן על עצמה. אם רוסיה תחליט לפגוע באוקריאנה או תשים את ארה"ב למטרה, לא תהיה ברירה אלא לפעול. אנחנו מתכוננים כדי להגיב בחזרה. ארה"ב ורוסיה חולקות את היציבות העולמית, אנחנו צריכים לבחור בדרך הדיפלומטית. אם רוסיה תנקוט צעדים מול אוקראינה, העולם לא ישתוק".

לפני כן דווח כי אתר משרד ההגנה האוקראיני ואתרי שניים מהבנקים הגדולים במדינה, "פריבט-בנק" ו-"אושדו-בנק", נמצאים תחת מתקפת סייבר. באוקראינה חוששים שמדובר במתקפת הסייבר רוסית, שעלולה להיות סימן מקדים לפלישה רוסית, כך דיווח מרכז הסייבר האוקראיני שהוקם על ידי משרד התרבות ומדיניות המידע, על מנת להתמודד עם מידע כוזב ואיומים חיצוניים, בייחוד מרוסיה.